منظور از ظرفیت مجاز پیمانکاری در هر رشته چیست؟

 

ظرفیت مجاز پیمانکاری در هر رشته
ظرفیت مجاز پیمانکاری در هر رشته

 

ظرفیت مجاز پیمانکاری در هر رشته

 

 شرکت های پیمانکاری و مشاور زیر نظر سازمان برنامه و بودجه کشور و با نظارت نظام های فنی اجرایی تشکیل می شوند. مدتی بعد از تشکیل می توانند اقدام به اخذ رتبه کنند. طبق آیین نامه های صادر شده در ارتباط با این موضوع شرکت های پیمانکاری با رزومه خوب و سابقه فعالیت موفق شانس بیشتری نیز برای کسب رتبه خواهند داشت. یکی دیگر از چالش های شرکت های پیمانکاری ظرفیت مجازی است که از جانب سازمان های فنی اجرایی برای آن ها تعیین شده است.

 

مصوبه های هیئت وزیران و سازمان برنامه ریزی و نظارت راهبردی از چه قرار اند؟

منظور از ظرفیت مجاز پیمانکاری در هر رشته چیست؟ قوانین و مصوبه هایی که در مورد ظرفیت مجاز پیمانکاران رشته های مختلف به تصویب رسیده اند مشخص می کنند که هر شرکت پیمانکاری در طول یک سال از فعالیت خود مجاز است در چند پروژه فعالیت کند. بر این اساس شرکت های پیمانکاری مطلع می شوند که مجاز هستند با در نظر گرفتن ارزش ریالی پروژه در طول یک سال، در چند پروژه فعالیت کنند. ظرفیت مجاز پیمانکاری برای تمامی شرکت های پیمانکاری مقدار مشخصی نخواهد بود. عوامل زیادی هستند که در تعیین این رقم تاثیر گذار هستند. از جمله مهم ترین آن ها می توان به توان مالی و سرمایه شرکت، رتبه و گرید شرکت و رشته ای که شرکت پیمانکاری در آن متخصص است اشاره کرد.

 

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

شرکت های پیمانکاری بر اساس مصوبه های موجود در ۵ درجه رتبه بندی می شوند. رتبه ۱ بالاترین رتبه و رتبه ۵ پایین ترین رتبه ای است که به متقاضیان اعطا می شود. رتبه پیمانکار و تخصص وی در تعیین ظرفیت مجاز پیمانکار شرکت تاثیر گذار است. همانطور که گفتیم این ظرفیت می تواند نسبت به شرایط پروژه در شرکت های مختلف پیمانکاری تفاوت داشته باشد. در ادامه مراحلی را که شرکت های پیمانکاری طبق آیین نامه های سامانه ساجات برای تعیین ظرفیت فعالیت خود باید طی کنند توضیح خواهیم داد.

 

منظور از ظرفیت مجاز پیمانکاری در هر رشته چیست؟
منظور از ظرفیت مجاز پیمانکاری در هر رشته چیست؟

 

دستورالعملل هایی در زمینه ظرفیت مجاز پیمانکاری

 

دستور العمل هایی که در زمینه ظرفیت مجاز پیمانکاری در رشته های مختلف صادر شده است صرفا به دارندگان گواهی نامه معتبر پیمانکاری صدق می کند. بنابراین دریافت گواهینامه معتبر پیمانکاری برای افرادی که متقاضی شرکت در مناقصات رسمی هستند لازم و ضروری است. شرکت در مناقصات رسمی یکی از مهم ترین اهداف شرکت های فعال در حوزه پیمانکاری است. برای اینکه شرکت های پیمانکاری بدون مواجه با هر گونه مشکل بتوانند در این مناقصات شرکت کنند باید اطلاعات کار هایی که پذیرش می کنند با مدارک ثبت شرکت را در سامانه ساجات ثبت کنند.

طبق آیین نامه ای که جدیدا توسط سازمان برنامه ریزی و نظارت راهبردی صادر شده است شرکت های پیمانکاری در رتبه های مختلف و گرایش های مختلف، در صورتی که گواهینامه معتبر برای فعالیت در این زمینه داشته باشند، دیگر نیازی ندارند که برای بروزرسانی ظرفیت مجاز فعالیت خود به سامانه ساجات مراجعه کنند. البته برای ثبت کار های جدیدی که پذیرش می کنند باید به این سامانه مراجعه کنند. ظرفیت مجاز پیمانکاری برای شرکت هایی که در مناقصات شرکت کرده اند بر اساس جدول ظرفیت مجاز پیمانکاران محاسبه خواهد شد.

 

رشته یک دو سه چهار پنج
نفت و گاز ۱۸۹۷۳۵۰ ۹۴۸۶۷۵ ۴۷۵۳۸۰ ۲۳۷۶۹۰ ۸۳۴۰۰
ساختمان و ابنیه ۱۲۶۴۹۰۰ ۶۳۲۴۵۰ ۳۱۶۹۲۰ ۱۵۸۴۶۰ ۵۵۶۰۰
آب ۱۸۹۷۳۵۰ ۹۴۸۶۷۵ ۴۷۵۳۸۰ ۲۳۷۶۹۰ ۸۳۴۰۰
راه و ترابری ۱۸۹۷۳۵۰ ۹۴۸۶۷۵ ۴۷۵۳۸۰ ۲۳۷۶۹۰ ۸۳۴۰۰
صنعت و معدن ۱۸۹۷۳۵۰ ۹۴۸۶۷۵ ۴۷۵۳۸۰ ۲۳۷۶۹۰ ۸۳۴۰۰
نیرو ۱۸۹۷۳۵۰ ۹۴۸۶۷۵ ۴۷۵۳۸۰ ۲۳۷۶۹۰ ۸۳۴۰۰
تاسیسات و تجهیزات ۸۸۵۴۳۰ ۴۴۲۷۱۵ ۲۲۱۸۴۴ ۱۱۰۹۲۲ ۳۸۹۲۰
کاوش های زمینی ۵۰۵۹۶۰ ۲۵۲۹۸۰ ۱۲۶۷۶۸ ۶۳۳۸۴ ۲۲۲۴۰
ارتباطات ۸۸۵۴۳۰ ۴۴۲۷۱۵ ۲۲۱۸۴۴ ۱۱۰۹۲۲ ۳۸۹۲۰
کشاورزی ۵۰۵۹۶۰ ۲۵۲۹۸۰ ۱۲۶۷۶۸ ۶۳۳۸۴ ۲۲۲۴۰
مرمت آثار باستانی ۵۰۵۹۶۰ ۲۵۲۹۸۰ ۱۲۶۷۶۸ ۶۳۳۸۴ ۲۲۲۴۰

 

جدول فوق در جدیدترین آیین نامه صادر شده از جانب سازمان برنامه ریزی و نظارت راهبردی درج شده است. همانطور که گفتیم محاسبه ظرفیت مجاز فعالیت بر اساس این جدول انجام می شود اما ضریب اهمیت رشته های مذکور نیز بر این اساس است:

  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت نفت و گاز= ۱۵
  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت ابنیه و ساختمان= ۱۰
  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت آب= ۱۵
  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت راه و ترابری= ۱۵
  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت صنعت و معدن= ۱۵
  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت نیرو= ۱۵
  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت تاسیسات و تجهیزات= ۱۵
  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت کاوش های زمینی= ۴
  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت ارتباطات= ۷
  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت کشاورزی= ۴
  • ضریب حداکثر مبلغ و ظرفیت مرمت آثار باستانی= ۴

 

دستورالعملل هایی در زمینه ظرفیت مجاز پیمانکاری
دستورالعملل هایی در زمینه ظرفیت مجاز

 

نکات قابل توجه در زمینه تعیین ظرفیت پیمانکاری و منظور از ظرفیت مجاز پیمانکاری در هر رشته چیست؟

 

  • حداکثر ظرفیت های مجاز پیمانکاری در رشته های مختلف که در جدول فوق ذکر شده است بر اساس آخرین اصلاحات و آیین نامه های تشخیص صلاحیت هیئت وزیران تنظیم شده است.
  • شرکت های پیمانکاری که قصد شرکت در مناقصات را دارند باید دارای ظرفیت آزاد ریالی و تعدادی باشند. علاوه بر این شرکت نیز باید دارای نام معتبر و گواهی صلاحیت در سامانه ساجار باشد.
  • حداکثر ظرفیت ریالی مجاز برای شرکت های پیمانکاری هر سال به صورت الکترونیکی بروزرسانی می شود. بعد از تصویب حد نصاب معاملات توسط هیئت وزیران این مبلغ به صورت خودکار به روز می شود. در نتیجه نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان