نحوه اخذ پروانه بهره برداری
تاسیس واحدهای صنعتی مانند کارخانجات برای تولید محصولاتی مناسب انواع شرکتها، نیازمند اخذ و دریافت مجوزهایی میباشد. دریافت مجوز از سازمان مربوطه، باعث می شود سازمان اطمینان کسب کند که این واحد قرار است به نحو اصولی و صحیح فعالیت کند. همچنین وجود این مجوزها، امکان نظارت بر واحد مورد نظر را فراهم میکند. با تمامی این موارد، تسهیلاتی نیز برای واحدهای صنعتی در نظر گرفته میشود که این مورد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
به صورت کلی اخذ پروانه بهره برداری به مجوزی گفته میشود که افراد و یا شرکتها با دریافت آن میتوانند اقدام به راهاندازی خط تولید خود نمایند. در واقع میتوان این چنین گفت که کارخانه مورد نظر قادر به تولید محصولاتی با کیفیت میباشد. میتوان پروانه بهرهبرداری را مجوزی برای تولید محصولات نیز به حساب آورد. لازم است بدانید پروانه بهرهبرداری هم اکنون توسط وزارت صنعت معدن و تجارت صادر میشود. اخذ پروانه بهره برداری مزایای بسیار زیادی دارد. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم دریافت آن میتواند امکان دریافت تسهیلات بانکی را برای شخص دریافت کننده فراهم کند.
تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری
جواز تاسیس به جوازی میگویند که اخذ آن به منزله موافقت با تقاضای تولید متقاضی میباشد. شخصی که این جواز را دریافت میکند نمیتواند اظهار داشته باشد که دیگر نیازی به جوازهای دیگر ندارد. برای بیان تفاوت میان جواز تاسیس و اخذ پروانه بهره برداری لازم است تا آن را با یک مثال توضیح دهیم تا درک بهتر آن برای شما امکانپذیر باشد. فرض کنید قصد تولید لوازم آرایشی و بهداشتی را دارید. برای انجام این کار نیاز به اخذ مجوزهایی دارید. قبل از اقدام به تولید باید نسبت به اخذ مجوزها اقدام نمایید.
از جمله این مجوزها میتوان به جواز بهداشت، جواز بهرهبرداری و غیره اشاره کرد. اخذ پروانه بهره برداری را اجازه تولید برای ساخت مواد آرایشی و بهداشتی در نظر میگیرند. اخذ جواز تاسیس یکی از مدارک مهمی است که به وسیله آن میتوان نسبت به برندسازی اقدام نمود. یکی دیگر از ویژگیهای جواز تاسیس، اخذ وامهای دولتی با پرداخت کردن تنها ۳۰ درصد از آن و دریافت آن به صورت نقدی میباشد. در مقابل یکی از مزایای فوق العاده اخذ پروانه بهره برداری، معاف بودن شرکت های صنعتی از پروندههای مالیاتی میباشد.
انواع پروانه بهره برداری
پروانه بهرهبرداری دارای انواع متفاوتی میباشد که هر کدام دارای ویژگی و شرایط خاصی هستند. برخی از انواع پروانه بهرهبرداری به شرح ذیل میباشد:
پروانه بهرهبرداری موقت
اخذ پروانه بهره برداری موقت، به صورت محدود صادر میشود و مدت آن معمولاً یک سال و یا کمتر است و معمولاً از آن برای کسب و کارهای در حال گسترش و در حال راهاندازی استفاده میکنند.
پروانه بهرهبرداری دائمی
این پروانه برای مدت زمان نامحدودی صادر میشود و برای واحدهایی در نظر گرفته میشود که از لحاظ استاندارد و ایمنی مورد تایید باشند.
پروانه بهرهبرداری مشروط
این پروانه برای واحدها و صنفهایی صادر میشود که از نظر استاندارد و ایمنی زیست محیطی هنوز مورد تایید نیستند. در این زمان واحد مربوطه باید کارهای مشخصی را انجام دهد تا نسبت به دریافت پروانه دائمی اقدام نماید.
پروانه بهرهبرداری ویژه
این پروانه مخصوص کسب و کارهایی است که به صورت ویژه کاری را انجام میدهند. مانند تولید مواد شیمیایی یا دفع زباله. شرایط اخذ پروانه بهره برداری ویژه، بسیار خاص میباشد.
مزایای اخذ پروانه بهره برداری
پروانه بهرهبرداری دارای مزایای بسیار زیادی میباشد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
- همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم اخذ پروانه بهره برداری برای یک صنعت، میتواند معافیت مالیاتی را برای آن به همراه داشته باشد.
- به وسیله پروانه بهره برداری، امکان برندسازی برای آن صنعت وجود دارد.
- از مزایای دیگر پروانه بهرهبرداری، برخورداری از تشویقات وزارت صنعت میباشد.
- وجود پروانه بهرهبرداری باعث معافیت مالیاتی در هنگام انتقال و توسعه میشود.
- اگر فعالیتهای هنری انجام میدهید با دارا بودن پروانه بهرهبرداری، از مالیات معاف خواهید بود.
- با استفاده از پروانه بهرهبرداری، امکان وارد کردن ماشین آلات داخلی بدون پرداخت گمرکی امکانپذیر میباشد.
- امکان اخذ علامت استاندارد برای افرادی که دارای پروانه بهرهبرداری میباشند میسر است.
- با در دست داشتن پروانه بهرهبرداری میتوانید در مناقصه های خصوصی و دولتی به عنوان شخص تولید کننده حضور پیدا کنید.
- با در دست داشتن پروانه بهرهبرداری میتوانید مواد اولیه شیمیایی و پلاستیکی را از پالایشگاهها با قیمت دولتی تهیه نمایید.
- پروانه بهره برداری باعث میشود تا افراد در صورت عدم پرداخت وامها تا مدت یک سال دارای بخشودگی شوند.
- با پروانه بهرهبرداری معافیت در پرداخت حق بیمه خواهید داشت.
- از ویژگی های دیگر پروانه وجود تسهیلات بانکی دولتی با نرخ مصوب میباشد.
- شرایط لازم برای دریافت پروانه بهره برداری
عواقب عدم داشتن پروانه بهره برداری چیست؟
همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم فعالیتهای صنعتی برای شروع کار باید نسبت به اخذ پروانه بهره برداری اقدام نمایند. در صورتی که یک سرمایهگذاری، بدون داشتن پروانه بهرهبرداری آغاز شود، فرایند درآمدزایی شما از دست میرود. در صورت عدم تمدید و یا عدم دریافت این پروانه در هنگام شروع، فرایند واحد صنعتی به صورت کامل تعطیل میشود. همچنین مشمول جریمه نقدی نیز خواهید شد. در صورت نداشتن پروانه بهرهبرداری صلاحیت فنی شخص نیز منقضی و سلب میگردد. همچنین مزایایی که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم از دست خواهد رفت.
شرایط لازم برای دریافت پروانه بهره برداری
اخذ پروانه بهره برداری نیاز به احراز چندین شرط دارد. در ادامه این مقاله به بررسی این شرایط میپردازیم.
- استخدام نیروی انسانی.
- تولید آزمایشی و اقداماتی مانند نصب تجهیزات و ماشین آلات در خط تولید.
- دارا بودن مجوز تاسیس.
- طرح توجیهی اقتصادی و فنی.
- گواهینامه صلاحیت فنی.
- نامه بهداشت محیطی و ایمنی.
- بیمه مسئولیت مدنی.
- هزینه بهرهبرداری و صدور پروانه.
- تولید محصولاتی به عنوان تست برای اطمینان از کیفیت و تحویل آن به وزارت صنعت و معدن.
مدارک لازم برای اخذ پروانه بهره برداری
هنگامی که تصمیم به اخذ پروانه بهره برداری دارید لازم است تا مدارکی را جمع آوری کنید. شاید این سوال برای شما ایجاد شود که این مدارک شامل چه چیزهایی میشود؟
- در ادامه به مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه بهره برداری اشاره خواهیم کرد.
- کارت ملی مدیرعامل و دیگر اعضای واحد صنعتی.
- فرم تکمیل شده از درخواست سامانه بهین یاب از تمامی مدارک شرکت برای متقاضیان حقوقی.
- کپی آگهی ثبت تغییرات شرکت در صورتی که وجود داشته باشد.
- اجاره نامه، قولنامه و یا سند مالکیت ملک.
- جواز تاسیس کار ساختمان به همراه کپی آن.
- خرید حق امتیاز آب و برق.
- نسخه کپی و اصل از ماشینهای خریداری شده.
- فاکتور قابل ارائه در خصوص خرید مواد اولیه.
- فاکتور خرید در خصوص راهاندازی سوله.
- فایل تامین اجتماعی یا یک فایل اکسل که اطلاعات پرسنل و کارکنان در آن درج شده باشد.
- استعلام از سازمانهای مربوطه.
- رسید پرداخت هزینه در خصوص صدور پروانه بهرهبرداری.
- هزینه تمبر بانکی و رسیدی در خصوص پرداخت آن.
مراحل اخذ پروانه بهره برداری
مانند سایر مجوزها که اخذ آن نیاز به دسترسی به اینترنت دارد، اخذ پروانه بهره برداری نیز از این قانون مستثنا نیست. در ادامه این مقاله مراحل اخذ پروانه بهره برداری را به ریز تشریح خواهیم کرد.
- گام اول
در نخستین مرحله لازم است تا وارد سامانه اینترنتی شوید و سپس نسبت به پاسخ سوالهای مطرح شده مبنی بر اینکه آیا کارت شناسایی، گواهی فعالیت و یا جواز تاسیس دارید یا خیر پاسخ دهید. اطلاعات هر کدام را به ریز وارد کنید.
- گام دوم
این قسمت لازم است محصولاتی که قصد تولید آن را دارید نام برده و مشخصات آن را وارد کنید.
- گام سوم
نام و مشخصات محصولاتی که در قبل وارد کردهاید نمایش داده میشود و لازم است تا این اطلاعات را تکمیل کنید.
- گام چهارم
اگر خود شخص درخواست سرمایهگذاری و تولید محصولات را بر عهده دارد، لازم است تا نام خود را وارد کند. در غیر این صورت لازم است تا مشخصات سرمایهگذار و ویژگیهای او با آورده تولید شده را عنوان نماید.
- گام پنجم
اگر قصد استفاده از تسهیلات را دارید لازم است تا آنها را نام برده و هر یک را ذکر کنید. گام ششم
باید اطلاعات کالا و مواردی که در صفحه قبل تعیین کردهاید را کامل کنید.
- گام هفتم
گاه هفتم مرحله آخر می باشد. و در این قسمت باید تمام اطلاعاتی که قبلاً اقدام به پر کردن آن کردهاید را بررسی کنید و در صورت صحیح بودن آن، گزینه تایید نهایی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید بعد از انتخاب تایید نهای،ی ویرایش مراحل بالا به سختی امکانپذیر میباشد. در نتیجه در صحیح وارد کردن اطلاعات دقت کنید.
از گام هفتم درخواست اخذ پروانه از سمت شما به وزارت صنعت و معدن فرستاده میشود. کارشناسان پرونده شما را بر اساس استانداردهای مختلف بررسی میکنند و در صورتی که شرایط لازم برای شروع کار محرز شود، پروانه بهرهبرداری کار شما صادر میشود. این کار معمولا زمانبر است و نیاز به طی کردن چند روز کاری دارد.
هزینه اخذ پروانه بهره برداری
بالاتر به مدارک، شرایط و مراحل لازم برای اخذ پروانه بهره برداری اشاره کردیم. اما لازم است بدانید اخذ این پروانه مانند سایر مجوزها نیاز به پرداخت هزینههایی دارد که در ادامه به این هزینهها اشاره میکنیم. استخدام نیروی انسانی.
- هزینه مواد اولیه..
- جواز تاسیس
- هزینه راهاندازی تمبرهای بانکی.
- هزینه صدور پروانه که این مبلغ باید به حساب سازمان صنعت معدن و تجارت واریز گردد.
مدت زمان اخذ و اعتبار پروانه بهره برداری
بسیاری از افراد با این سوال روبرو میشوند که مدت زمان اخذ و اعتبار پروانه بهرهبرداری چه مقدار میباشد؟
- لازم است بدانید از زمانی که درخواست خود را برای اخذ این پروانه ارائه میدهید، تقریباً یک ماه کاری طول میکشد تا سازمان مربوطه، یعنی سازمان صنعت معدن و تجارت پرونده شما را مورد بررسی قرار دهد.
- در این بازه زمانی نیز فرصت آن را دارید که در صورت ناقص بودن پرونده، نسبت به تکمیل آن اقدام کنید. بعد از تکمیل کردن پرونده و چند هفته بعد از درخواست شخص درخواست کننده، کارشناسان این وزارتخانه جهت بازدید و به صورت سرزده به محل مورد نظر و یا کارخانه مراجعه میکنند. و شرایط را مورد ارزیابی قرار میدهند.
- در صورتی که شرایط مورد تاییدشان باشد صدور پروانه بهرهبرداری شما بدون مشکل پیش میرود. توجه داشته باشید مدت زمان اعتبار پروانه، وابسته به اینکه واحدی که قصد تاسیس آن را دارید در کدام یک از شهرها تاسیس میشود متفاوت است.
- اعتبار پروانههایی که در شهرستانها قرار دارد معمولاً تا پایان مدت فعالیت آنهاست. در حالی که اعتبار پروانهها در تهران یک سال است و بعد از یک سال بازرسان از سمت وزارت صنعت معدن و تجارت برای بازدید مجدد واحد صنفی مراجعه میکنند. در صورتی که بازرسان مشاهده کنند تولیدی و یا کارخانه در حال ادامه فعالیت میباشد، پروانه را برای ۳ سال متوالی دیگر تمدید میکنند.
- لازم به ذکر است در صورتی که نیاز به تمدید این پروانه وجود داشته باشد، باید مدارکی مانند اصل سند پروانه قبلی، گزارش بازرسی گواهینامه صلاحیت، بیمه مسئولیت و فیشهای واریزی را به همراه داشته باشید.
- اگر بعد از ۳ سال دیگر نیز به فکر تمدید پروانه بهرهبرداری باشید، این روند مجدد تکرار میشود و بازرسان به تولیدی و یا کارخانه شما مراجعه میکنند. و در صورت تایید فعالیت شما، اعتبار برای ۵ سال بعد نیز تمدید میشود.
- بعد از گذشت این ۵ سال پروانه نیز به صورت دائم فعال میشود. و دیگر نیازی به تمدید مجدد آن وجود نخواهد داشت. در نتیجه اگر قصد فعالیت به صورت بلند مدت را دارید بهتر است تمام کارها و تصمیماتی که انجام میدهید در حوزه قانون و اختیاراتی باشد که از سمت این سازمان به شما داده شده است. انجام این کار بعد از گذشت ۹ سال پروانه بهرهبرداری موقت شما را به پروانه دائم تبدیل میکند. و میتوانید از تمام مزایایی که بالاتر نیز اشاره کردیم به صورت دائم استفاده نمایید.
ابطال و اصلاح پروانه بهره برداری
مانند هر کسب و کار دیگری، اگر در روند کار شرایطی به وجود بیاید منجر به ابطال و اصلاح پروانه بهرهبرداری میشود. در ادامه به این شرایط اشاره خواهیم کرد. در صورتی که واحد صنعتی مورد نظر، بعد از اخذ پروانه، ماشین آلات، تجهیزات و نیروی انسانی را در تولیدی و یا کارخانه خود کاهش دهد، وزارت صنعت معدن و تجارت نسبت به ابطال و یا اصلاح پروانه بهرهبرداری واحد مورد نظر اقدام میکند.
اگر یک واحد صنعتی خود درخواستی مبنی بر تغییر پروانه و فعالیت تولیدی خود داشته باشد، میتواند این درخواست را به وزارت مربوطه انتقال دهد تا سازمان نسبت به اصلاح پروانه اقدام نماید.
در صورتی که واحد تولیدی بعد از دریافت پروانه بهرهبرداری، نسبت به اضافه کردن نیروی انسانی و ماشین آلات خود اقدام نماید، لازم است تا این مورد را به سازمان مورد نظر اعلام کند. تا پروانه بهرهبرداری وی اصلاح گردد. برای انجام این کار نیز کافیست فرم اصلاحیه را از وب سایتهای اینترنتی دریافت و تکمیل کنید. و بعد از تکمیل کردن آن، این فرم را برای سازمان مورد نظر ارسال نمایید. کارشناسان بعد از دریافت فرم، به واحد مورد نظر مراجعه میکند و بعد از احراز شرایط، نسبت به اصلاح پروانه بهرهبرداری اقدام میکنند.
همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم اخذ تمامی فعالیتهای صنعتی و یا تولیدی نیازمند سپری شدن مقداری زمان میباشد. در خصوص پروانه بهرهبرداری نیز همین قانون صدق میکند. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم در صورتی که یک شخص درخواست اخذ پروانه بهره برداری داشته باشد، بعد از تکمیل مدارک و ارائه آن به سازمان مربوطه، لازم است بداند یک ماه زمان میبرد تا نسبت به درخواست وی تصمیم گیریهایی اعمال شود. تصمیم گیریها با توجه به شرایط و مسائلی که در فضای کار واحد صنفی وجود دارد انجام میشود. در همین زمان شخص میتواند نسبت به تکمیل تجهیزات و یا نیروی انسانی در کار خود اقدام نماید. توجه داشته باشید تمامی این موارد باید طبق دستورالعملهای ارائه شده از سازمان صنعت معدن و تجارت پیش رود.
در صورتی که این کار اتفاق نیفتد و در انجام آن کوتاهی شود، بازرسان این سازمان با آن برخورد خواهند کرد و حتی در مواردی ممکن است اخذ پروانه بهره برداری میسر نشود. و این کار به تعویق بیفتد. در صورتی که در زمان درخواست اخذ پروانه، تخلفی صورت گیرد ممکن است شخص درخواست دهنده تا پایان عمر از امکان دریافت پروانه بهرهبرداری منع گردد. با توجه به شرایطی که بالاتر نیز عنوان کردیم اخذ پروانه بهره برداری مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد و بسیاری از افراد تنها به دلیل مزایای موجود، نسبت به اخذ این پروانه اقدام میکنند. در نتیجه لازم است تا تمامی مراحل، زیر نظر بازرسان این سازمان صورت پذیرد تا از تخلف و کارشکنی در کار جلوگیری به عمل آید.
پروانه بهرهبرداری هم اکنون از سمت وزارت صنعت معدن و تجارت صادر میشود. لازم است بدانید دریافت این پروانه، مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد و از جمله مهمترین این مزایا میتوان به دریافت تسهیلات بانکی، ثبت برند و معافیتهای مالیاتی اشاره نمود. در حال حاضر این سازمان نظارت بسیار زیادی بر پروانههای در دست صدور دارد. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، بسیاری از افراد تنها به دلیل مزایا و ویژگیهایی که این پروانه دارد نسبت به اخذ آن اقدام میکنند. در نتیجه سختگیریهایی که از سمت وزارت صنعت معدن و تجارت انجام میشود الزامی است تا تمامی افراد با کیفیتی استاندارد و اصولی از پیش تعیین شده نسبت به شروع کار خود اقدام نمایند.
در پاسخ لازم است بگوییم در خصوص اصلاح و ابطال پروانه بهرهبرداری نظر بازرسان سازمان صنعت معدن و تجارت دخیل میباشند و هر از چند گاهی ممکن است بازرسان به صورت تصادفی به محل کار مورد نظر شما مراجعه کنند و با بازرسی محل، در خصوص ادامه فعالیت شما تصمیم گیری نمایند. اگر قصد تعویض حرفه و یا صنعت خود را دارید نیز لازم است تا با بازرسان این مجموعه مشورت داشته باشید. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم جزئیات کوچک نیز باید به اطلاع بازرسان این سازمان برسد.
جزئیاتی مانند کاهش و یا افزایش نیروی انسانی، همچنین تغییر در ماشین آلات و یا تجهیزات. این موارد باید در فرم پروانه بهرهبرداری شخص درخواست دهنده درج گردد. در صورتی که به صورت قانونمند و استاندارد پیش روید امکان تمدید پروانه بهرهبرداری از سمت سازمان امکانپذیر میباشد. همچنین لازم است بدانید بازرسان این مجموعه هر از چند گاهی به صورت ناشناس و اتفاقی به مجموعه شما مراجعه میکنند تا از کیفیت و استاندارد کاری شما مطلع شوند. در نتیجه اگر قصد فعالیت در این حرفه و ادامه صدور پروانه بهرهبرداری خود را دارید، به استانداردها و قانون ارائه شده از سمت این سازمان پایبند باشید تا دچار مشکل نشوید.
همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم در صورتی که در سال اول بدون تخلف و طبق استانداردهای سازمان پیش روید، پروانه شما به مدت ۳ سال تمدید میشود. در صورت پیشبرد کار طبق سال اول، پروانه شما برای بعد از گذشت ۳ سال به مدت ۵ سال تمدید میشود. بعد از گذشت این مدت پروانه بهرهبرداری شما به صورت دائم تمدید و ارائه میگردد. در نتیجه با کار به صورت روتین و با کیفیت، طی ۹ سال، امکان دریافت پروانه بهرهبرداری دائم را در سالهای آتی را خواهید داشت.
لازم است بدانید برای دریافت این پروانه لازم است تا در مرحله اول دو مجوز احداث و موافقت اصولی را دریافت کرده باشید. در مرحله دوم نیز لازم است تا محل کار مورد نظر خود را به ماشین آلات مورد نظر تجهیز کرده باشید. در ادامه در این خصوص اطلاعات بیشتری را در اختیارتان خواهیم گذاشت. شخص دارنده جواز، لازم است درخواست کتبی به وزارت صنعت و معدن ارائه دهد و فرم سوالاتی که از این سازمان دریافت کرده است را تکمیل و ارائه نماید. در این مرحله کارشناسان تمامی عملیات را نظارت و بررسی میکنند و پروژه را با طرح اولیهای که از سمت درخواست کننده دریافت کردهاند مقایسه میکنند.
و در نهایت گزارش کارشناسی خود را در خصوص پیشرفت کار ارائه میدهند. در مرحله بعد، کارشناس بعد از بررسی طرح، فرمی را حاضر میکند و جهت تایید نهایی به معاون بخش مذکور ارائه میدهد. بعد از مراحل بالا و امضای فرم به دست معاون مربوطه، از این فرم در شش نسخه چاپ گرفته میشود و به دفترخانه ارائه میگردد. دفترخانه نیز این فرمها را به ثبت میرساند. توجه داشته باشید نسخه اصل این فرم، بعد از دریافت تمامی حقوق با سرمایه ثابت به شخص متقاضی ارائه میگردد. و فرمهای دیگر نیز به سازمانهای مربوطه ارسال خواهد شد.
لازم است بدانید عدم دریافت و یا دریافت جواز تاسیس، محدودیتی در خصوص دریافت پروانه بهرهبرداری ایجاد نمیکند. برای تاسیس یک کار و اخذ پروانه بهرهبرداری، باید توجه داشته باشید واحد صنعتی مورد نظر، در تهران در شعاع کمتر از ۱۲۰ کیلومتر و در شهرستانها در شعاع کمتر از ۵۰ کیلومتر وجود داشته باشد. علاوه بر تمام مواردی که عنوان کردیم، رعایت موارد زیست محیطی و استانداردهای لازم نیز الزامی است و جزو موارد بسیار مهم در خصوص دریافت پروانه بهرهبرداری به شمار میرود.