ثبت برند، هزینه و مراحل ثبت علامت تجاری و لوگو ۱۴۰۲

 

ثبت برند

 

ثبت برند
ثبت برند

 

ثبت برند نحوه ی انجام و مراحل آن یکی از دغدغه های کارآفرینان و افرادی می باشد که محصولی تولید کرده یا شرکتی ثبت کرده اند و می خواهند محصول تولید شده ی خود را با یک نام تجاری معین به همگان معرفی نمایند. برای توضیح مراحل ثبت علامت بهتر است که در ابتدا با تعریف برند آشنا شوید.

 

برند برای مشاغل زیادی از اصول اولیه کار به حساب می آید چون حقوق کار و تجارت فرد و شرکت زمانی متعلق به او می باشد که نام تجاری خود را ثبت کرده باشد.

 

ثبت علامت تجاری

 

ثبت علامت تجاری توسط افراد یا شرکت هایی انجام می شود که در خط تولید یا فروش محصولی فعالیت می کنند. به طور مثال خط تولید لباس های ورزشی را در نظر داشته باشید. کارخانه تولیدی معروفی با بهترین دیزاین ها و مواد اولیه این لباس ها را تولید کرده و می فروشد اما بعد از مدتی فرد کلاهبرداری با استفاده از نام تجاری آن ها محصولات بی کیفیتی به فروش رسانده و اعتبار آن ها را از بین می برد. ثبت علامت در این زمان به مالکان اصلی این خط تولید کمک خواهد کرد تا از فرد کلاهبردار شکایت کنند و بتوانند آبروی شرکت خود را بازگردانند.

در نوع دیگری از ضررهای ناشی از ثبت نکردن برند، احتمال از دست دادن تمام حقوق برند وجود دارد. در مثال بالا اگر بعد از شهرت خط تولید لباس ورزشی مورد نظر، اگر فردی تصمیم به ثبت کردن آن برند بگیرد، احتمال این وجود دارد که فردی که این لباس ها را در اصل طراحی کرده تمام حق خودش در ارتباط با کار خود را از دست بدهد.

 

ثبت برند تجاری
ثبت نشان تجاری

 

ثبت نشان تجاری

 

ثبت نشان تجاری یا لوگو باید همراه با ثبت برند انجام شود. لوگو به تجارت های مختلف کمک می کند تا راحت تر دیده شوند. به دلیل وجود تعداد بی اندازه زیاد محصولات مختلف در بازار و برندهای زیاد، گاهی یادآوری یک نام بسیار سخت است. حتی گاهی مشتری نام برند مورد نظرش را اشتباه به یاد می آورد ولی لوگو حافظه تصویری افراد را هدف قرار می دهد و به یاد آوردن آن به صورت ناخودآگاه انجام می شود. این ویژگی باعث می شود افراد بیشتری محصول مورد نظر را به یاد بسپارند.

شرکت ثبت و رتبه با کمک متخصصان مختلف در حوزه های حقوقی می تواند در ثبت لوگو به متقاضیان مختلف کمک کند.

 

افرادی که علاقه دارند تا کارهای حقوقی خود در حوزه ثبت را به ما بسپارند می توانند به دفتر ما در شریعتی مراجعه کنند و یا برای مشورت در مورد نحوه انجام کارها با شماره تماس های موجود در سایت ما تماس بگیرند.

 

ثبت برند بین المللی
ثبت برند بین المللی

 

ثبت برند بین المللی

 

ثبت برند بین المللی برای ارتقای تجارت لازم خواهد بود. برای صادرات یا واردات محصول حتما باید برند بین المللی داشته باشید تا بتوانید در سایه آن فعالیت های خود را به انجام برسانید. قوانین ثبت کردن برند و نام تجاری به صورت جهانی با توجه به اینکه چه محصولی را در چه کشوری ثبت خواهید کرد، متفاوت خواهد بود. البته سیستم مادرید می تواند به تاجر امکان فعالیت تجاری در هشتاد و پنج کشور را بدهد و در صورت عضویت، نیازی به فرستادن تقاضا به تک تک این کشورها نیست.

 

راهنمای ثبت برند

 

راهنمای ثبت نشان شامل مراحل و قوانین ثبت نام تجاری است. ما در اینجا به این موارد می پردازیم.

 

مراحل ثبت برند تجاری

 

مراحل ثبت برند تجاری با ورود به سایت اداره مالکیت معنوی آغاز می شود. با این کار شما اظهارنامه لازم برای نام تجاری خود پر کرده و اسناد را بارگذاری خواهید کرد. بعد از این مرحله نوبت اطلاع رسانی عمومی در روزنامه است. این مرحله به این دلیل وجود دارد که اگر فردی به هر علتی ادعایی حقوقی در باره برند شما داشت، بتواند ادعای خود را به گوش مسئولین برساند و در صورت امکان آن را ثابت کند. بعد از این مرحله، تایید یا عدم تایید برند را با شما در میان خواهند گذاشت.

 

اگر تایید شود، باید اطلاعیه دیگری را به چاپ برسانید و بعد از آن مراحل ثبت کردن نام تجاری را کامل کرده اید. البته این چند گام ساده چندین ماه زمان نیاز دارد و متقاضی باید صبر و حوصله لازم را داشته باشد.

 

مالکیت معنوی ثبت برند

 

مالکیت معنوی ثبت برند جزو مالکیت های صنعتی است و به برندهایی اختصاص می گیرد که به نوعی اختراع یا ایده جدیدی را دربر می گیرند. این نوع مالکیت به شما کمک می کند که بعد از ثبت اختراع، برند یا ایده های خود و تبدیل آن ها به یک موقعیت تجاری، از حقوق خود دفاع کنید و شخص دیگری نتواند حقوق ایده ی شما را به دست آورد.

 

ثبت برند تجاری

 

ثبت برند تجاری که در ایران با نام های مارک نیز شناخته می شود و در فرهنگ فارسی نام تجاری یا نمانام نیز به آن اطلاق می شود، در واقع نام و لوگوی محصول یا محصولات تولیدی یک شخص یا شرکت می باشد که در مالکیت شخص یا شرکت تولید کننده می باشد و بدون وجود ثبت علامت تجاری قطعا نمی توان به خوبی برای آن بازار یابی نمود و یا به اصل وجودی آن ماهیت بخشید.

رجیستر برند تجاری به تاجر و شرکت او اجازه شناخته شدن خواهد داد. برند را به مشتری ها شما را می شناساند و ثابت می کند که شما با سایر شرکت ها یا تولیدی ها تفاوت دارید. برند یا همان نام تجاری که فرد تاجر برای کالای خودش انتخاب می کند قوانینی دارد که فرد باید رعایت کند که آن ها در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

ثبت علائم تجاری

 

ثبت علائم تجاری از نظر قانونی در بیشتر موارد واجب نیست اما همانگونه که در بالا اخطار دادیم در صورتی که برند خود را ثبت نکرده باشید و مشکلی قانونی ایجاد شود، قانون نمی تواند هیچ کمکی به فرد کند، پس توصیه می شود که برای جلوگیری از مشکلات بعدی، ثبت علائم را قبل از شروع کار تجاری خود انجام دهید.

 

هزینه ثبت برند
هزینه ثبت برند

 

هزینه ثبت برند

 

هزینه ثبت برند بستگی با انتخاب موسسه خدماتی ثبتی شما متغیر است آشنایی با قوانین ثبت علامت و ویژگی های برند می تواند سبب تسریع درج و تایید علامت و نشان شود.مهم ترین ویژگی های علامتد که در ثبت نشان تجازی باید مد نظر قرار گیرند همواره به این نکته توجه داشته باشید که ثبت لوگو وعلامت به معنای این است که محصول تولیدی شما و خدمات شما از خدمات و محصولات تولیدی توسط رقبایتان متمایز می شود، به همین سبب لوگو شما باید در حوزه ی کسب و کار و محصول تولیدی منحصر به فرد باشد، به عنوان مثال فرض می کنیم که شما تولید کننده ی کفش یا پوشاک هستید، برای ثبت علامت مخصوص خود باید اسمی را انتخاب نمایید که قبلا توسط هیچ تولید کننده ی پوشاک یا کفشی انتخاب نشده باشد.

 

هزینه برند شامل چند مورد می شود که فرد باید آن ها را در مراحل مختلف واریز کند.

 

بعد از آماده کردن همه شرایط لازم برای ثبت کردن علامت تجاری و اسناد لازم برای آن، متقاضی باید در سامانه مالکیت معنوی برای ثبت علامت تجاری خود اقدام کند که شامل هزینه کمی است. اگر برند تایید شود نیز از فرد متقاضی هزینه ای به عنوان حقوق ثبت علامت تجاری گرفته می شود. در این میان متقاضی باید دو بار این ثبت علامت تجاری را در روزنامه به عموم اطلاع دهد که آن موارد نیز مقداری هزینه دربر خواهد داشت.

اما مهم ترین هزینه ای که یک تاجر برای ثبت کردن لوگو یا برند خود می پردازد، زمان است. این پروسه طولانی است و فرد باید مدت زیادی برای رسیدن به هدفش صبر کند. اگر در این فرآیند ثبت اشتباه کنید شاید بعدا بتوانید با سود کار ضرر مالی خود را جبران کنید اما زمان را از دست خواهید داد. ما در شرکت ثبت فوری می توانیم این فرآیند را تضمین کنیم و مراحل حقوقی ثبت را از جانب شما به انجام برسانیم. علاوه بر شماره های تماس و آدرس فیزیکی دفتر، شما می توانند به سایت ما به نشانی https://sabtorotbe.ir/ مراجعه نمایید.

 

ثبت علامت
ثبت علامت

 

ثبت علامت

 

جهت ثبت علامت نام ایرانی برای محصولات ایرانی برگزینید . نام منتخب شده باید دارای بار معنایی مشخصی باشد و لوگوی آن نیز طراحی شده باشد، پس اولین مرحله برای درج علامت و یک نشان، طراحی یک نشان گرافیکی منحصر به فرد و جذاب می باشد. برای طراحی برند می توانید با مشاوران برندینگ یا گرافیست های ماهر در این زمینه مشورت نمایید.

ثبت علامت تجاری باید در حوزه علامت های مجاز باشد. در ایران علامت هایی که مشابه علامت های مشهور و دولتی باشند یا به هر نحوی به علامت ها و لوگوهای دینی یا کشوری توهین کنند مجاز نیست. ثبت لوگو هم مثل ثبت علامت فقط وقتی تایید می شود که در حال حاضر تکراری نباشد و باعث القای لوگوی دیگری نشود یعنی شباهت بیش از اندازه با آن نداشته باشد.

 

ثبت نام تجاری

 

ثبت نام تجاری یعنی برند برای مواردی که مسئولیت های عظیمی را ایجاد می کنند واجب است و بدون داشتن برند اجازه تجارت قانونی این نوع کالاها را پیدا نمی کنید. مثلا تولید دارو بدون داشتن نام تجاری، فرد مسئول را روانه زندان خواهد کرد. این قانون محصولاتی که خورده یا نوشیده می شوند و وسایل بهداشتی و آرایشی را هم در بر می گیرد و فرد تاجر را ملزم می کند که ثبت نام تجاری را در این موارد انجام دهد.

 

ثبت برند و لوگو
ثبت لوگو

 

ثبت برند و لوگو

 

در ثبت لوگو و برند قبل از اینکه لوگوی خود را طراحی نمایید، نامی را که برای برند خود انتخاب کرده اید را استعلام نمایید، زیرا اگر بدون استعلام نام نشان و علامت تجاری خود اقدام به طراحی لوگو نمایید، ممکن است زحمات شما هدر رود، زیرا ممکن است در صنف شما برندی با این نام درج شده باشد و امکان ثبت نشان و علامت شما با نامی که انتخاب کرده اید وجود نداشته باشد. می توانید با مشاوران برندینگ در خصوص نحوه ی استعلام نام برند مشورت بگیرید، سایت های بسیاری به صورت رایگان و آنلاین این کار را برای شما انجام داده و به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانید نام تجاری مد نظر خود را استعلام بگیرید.

ثبت برند و لوگو دو موضوع کاملا مختلف می باشد. برند در واقع یک اسم برای تجارت و محصولات تجاری است و نوعی نوشته محسوب می شود اما لوگو نمادی است که برای نشان دادن آن برند استفاده خواهید کرد. البته قوانین مشترکی در درباره آن ها وجود دارد. مثلا هیچ کدام از آن ها نباید قبلا توسط فرد دیگری انتخاب شده باشد. هر دو باید به اندازه کافی واضح باشند تا مشتری بتواند فرق برند و لوگوی شما را با برند و لوگوی شرکت های دیگر تشخیص دهد.

 

هزینه ثبت لوگو

 

هزینه ثبت لوگو نیز مانند هزینه ثبت برند با چند عامل مرتبط است. این عوامل در قدم اول در سایت مالکیت معنوی مشخص می شوند. برای اظهارنامه با توجه به این واقعیت که محصول مورد نظر تاجر در چه طبقه ای وجود دارد و همین طور برای ایجاد اطلاعیه های روزنامه باید هزینه هایی را بپردازیم و ثبت نهایی برند آخرین هزینه ای نیست که تاجر مجبور به پرداخت آن است. اگر بعد از چاپ اطلاعیه لوگوی خود در روزنامه، اعتراضی برای آن وجود داشته باشد، هزینه مربوطه برای بررسی این ادعا هم باید پرداخت شود.

 

نحوه ثبت برند

 

نحوه ثبت برند را باید به صورت تک به تک و در مراحل جدا یاد گرفت و اجرا کرد. اسناد لازم باید گردآورده شده و در سایت بارگذاری شوند. در ادامه  توضیح بیشتری در مورد مراحل ثبت کردن یک برند می دهیم.

 

مراحل ثبت برند
مراحل ثبت علامت

 

مراحل ثبت برند

 

  • انتخاب یک نام مناسب که این نام ویژگی های یک برند را مو به مو داشته باشد. به عنوان مثال نام برندینگ نباید نام افراد مشهور و مکان های جغرافیایی معمول و مشهور باشد. برای محصول ایرانی نام لوگو باید پارسی باشد. نام برند باید در انحصار شخص تولید کننده باشد. در مراحل ثبت برند نام نشان و علامت نباید مشابه نام های انتخابی در یک صنف باشد.
  • استعلام نام برند از سایت های فعال در این حوزه به صورت آنلاین
  • انتخاب یک لوگوی مناسب که جذاب و مشتری پسند و قابل درک باشد.
  • تکمیل مدارک برای درج نشان و علامت تجاری : با توجه به اینکه برند شما از نوع حقیقی یا حقوقی می باشد، مدارکی که باید تکمیل شود متفاوت می باشد.

مراحل ثبت علائم به این صورت توصیف می شود: در قدم اول اسمی مناسب که بتواند محصولات تجاری مورد نظر را تعریف کند انتخاب کرده و بعد مطمئن می شوید که این نام قبلا توسط فرد دیگری به کار برده نشده باشد. در این مرحله باید اسم انتخابی را استعلام کنید. اگر نام انتخابی تمام ویژگی های لازم و قوانین را دارا بود، با کامل کردن اسناد لازم در سایت مالکیت معنوی عضو شده و اقدام به ثبت نام تجاری خود می کنید.

 

توجه کنید که استعلام اسم تجاری باید تخصصی و در سایت مالکیت معنوی انجام شود.

 

شرایط ثبت برند

 

شرایط ثبت برند را با اشاره به ساده ترین و مهم ترین اصل آن شروع می کنیم. اسم برند باید جدید باشد و حتی تشابه زیادی هم با اسم برند دیگری نداشته باشد. این اسم اصلا نباید یک موضوع کلی باشد. مثلا کلمه خوش اخلاقی یک صفت است. این اسم برای یک برند پذیرفته نخواهد شد.

اسم انتخابی شما باید حتما به مواردی که با دین یا کشور ارتباط دارد احترام گذاشته باشد و احترام این مسائل را از بین نبرد.

در نهایت به خاطر بسپارید که یک اسم تجاری نمی تواند عدد باشد ولی اگر یک عدد را با اسم اصلی برند خود ترکیب کنید، می توانید برای ثبت آن اقدام کنید.

 

ثبت برند شرکت

 

ثبت برند شرکت شامل دو مرحله است. در واقع شرکت به طور جداگانه ثبت می شود و برند به صورت جدا. پس برای ثبت کردن برند یک شرکت ابتدا برند و شرکت را به طور قانونی ثبت کرده و بعد از برند در شرکت خود استفاده می کنیم. به یاد داشته باشید که برند می تواند برای یک فرد ثبت شود یا یک شرکت. وقتی برند را برای شرکت به ثبت می رسانیم، در واقع شرکت را یک فرد حقوقی تصور می کنیم و بعد برندی را برای شرکت به ثبت می رسانیم. در این مورد فرد تا زمانی که سهامی در شرکت مورد نظر داشته باشد می تواند در امور مرتبط با آن برند دخالت داشته باشد ولی در صورت خروج از شرکت، هیچ حقی در قبال برند شرکت ندارد.

 

ثبت برند مواد غذایی

 

ثبت برند مواد غذایی در کشور ما یا هر کشور دیگری اجباری است. توجه کنید که وقتی از واژه های مواد غذایی استفاده می کنیم در واقع آب یا سایر نوشیدنی ها را هم در نظر داریم.

این مواد تاثیر زیادی در سلامت جسمی مردم دارند پس طبیعی است که  کشور از شرکت ها انتظار داشته باشد تا از همان ابتدا مسئولیت تمام موارد حقوقی محصولات خود را بر عهده بگیرند که فقط در صورت داشتن یک اسم تجاری ممکن است.

 

سامانه ثبت برند
سامانه ثبت برند

 

قوانین ثبت برند

قوانین برند موارد ملزم به برند و ممنوعیت ها را نام می برد. به این صورت که نوشیدنی ها و خوراکی ها، همینطور دارو و مواد آرایشی جزو الزامات ثبت نام تجاری هستند.

این قوانین به فرد یا شرکتی که صاحب برند محسوب می شود، حق استفاده تمام کمال از منافع برند انتخابی را می دهد و اگر کسی بخواهد بدون آگاهی صاحب نام تجاری از آن استفاده کند، دچار مشکلات قانونی زیادی خواهد شد.

البته یکی از قوانین نام تجاری این است که اگر بعد از تمام شدن زمان استفاده از آن، صاحب برند بیشتر از شش ماه برای تمدید کردن آن هدر بدهد، حق استفاده از برند را از دست می دهد و باید همه ی مراحل ثبت آن را از اول انجام دهد.

 

سامانه ثبت برند

 

مدارک لازم ثبت برند

 

  • مدارک لازم برای ثبت برند حقیقی :  کارت ملی، کپی برابر با اصل جواز فعالیت مانند پروانه بهره برداری، پروانه ی ساخت یا جواز کسب، کپی شناسنامه، تاییدیه ها و جوازهایی که از طرف دولت یا سازمانی صادر شده باشد، تصویر لوگو در ابعاد ۶ در ۶ و در صورت استفاده از حروف لاتین در لوگوی برند داشتن کارت بازرگانی الزامی می باشد.
  • مدارک لازم برای ثبت برند حقوقی :  روزنامه رسمی تاسیس شرکت، آگهی تاسیس و آگهی تغییر شرکت در صورت ثبت تغییرات شرکت، کارت ملی و کپی شناسنامه برابر با اصل مدیر عامل شرکت، کارت بازرگانی در صورت داشتن لوگوی تجاری لاتین، تصویر لوگو در ابعاد ۶ در ۶ و کپی برابر با اصل مجوز فعالیت

 

مدارک لازم ثبت برند
مدارک لازم ثبت برند

 

اداره ثبت علامت و برند تجاری

 

  • تنظیم و ارسال اظهار نامه
  • ارسال اظهار نامه به اداره ثبت علامت
  • برای تنظیم و ارسال اظهار نامه شما نیازی به مراجعه ی حضوری نداشته و می توانید با مراجعه به سایت مرکز مالکیت معنوی در بخش ثبت اظهار نامه علامت تجاری اقدام به تکمیل اظهار نامه نمایید. با مراجعه به سایت ثبت برند http://ip.ssaa.ir/BSigns/New.aspx و https://iripo.ssaa.ir/  می توانید تمامی مراحل تاسیس برندینگ را انجام داده و در نوبت تاییدیه و جواب استعلام قرار گیرید.
  • اگر مدارک شما بدون نقص باشد و توسط کارشناسان اداره علائم تجاری پرونده ی شما مورد تایید شود، برای شما پیامکی ارسال می شود مبنی بر اینکه هزینه ی آگهی انتشار در روزنامه ی رسمی مرحله اول را واریز نمایید.
  • پس از ۳۰ روز از انتشار روزنامه رسمی مرحله ی اول، باید هزینه ی انتشار در روزنامه ی رسمی مرحله دوم و هزینه ی ثبت نشان را پرداخت نمایید.
  • در آخرین مرحله همراه با کپی برابر با اصل مدارکی که قبلا ذکر شد و نسخه کاغذی روزنامه رسمی مرحله ی اول و دوم به مرکز مالکیت معنوی رفته و سند برند خود را تحویل بگیرید.

 

به شما پیشنهاد می کنیم که برای ثبت علامت خود از مشاوران و موسسه های حقوقی فعال در این زمینه کمک بگیرید تا مسیر ثبت نشان برای شما هموار باشد.

 

 

اداره ثبت برند
اداره ثبت برند

 

مزایای ثبت برند

 

مزایای ثبت برند به طور کلی شامل حقوق قانونی تجارت های مرتبط با برند انتخابی شما خواهد شد. برند شما تک و جدا از هر محصول دیگری در بازار خواهد بود و بازاریابی را برای نمایندگان شما آسان تر خواهد کرد. همینطور فقط در صورتی می توانید اقدام به ایجاد شعبه های بیشتر و گسترش کار خود کنید که برند خود را از قبل به مردم ارائه داده باشید و آن ها با نام برند شما آشنا باشند.

و در نهایت موردی که شاید اهمیت نسبتا زیادی داشته باشد این است که هر فرد برای گسترش کار خود نیاز به منابع مالی دارد. در این زمان وام هایی که بانک ها یا دیگر موسسات مالی ارائه می دهند از اولویت های سهامداران شرکت ها است و داشتن برند معتبر دریافت کمک های مالی موسسات را ممکن می کند.

 

ثبت برند در تهران

 

ثبت برند در تهران اهمیت خیلی بیشتری پیدا می کند. تهران به عنوان شهر مرکزی ایران پذیرای افراد زیادی از اقشار متنوع کشور است که به معنی وجود مشتری های بالقوه هستند و در صورت شناخت و تایید محصول برند شما می توانند نقش زیادی در تبلیغ و بازاریابی محصول شما داشته باشند.

 

برای مشاوره رایگان و تخصصی در زمینه مراحل و هزینه ثبت برند و علامت و نشان تجاری و ثبت شرکت فوری و کم هزینه با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

 

 

 

5/5 - (79 امتیاز)
مشاوره رایگان