اخذ جواز تاسیس

 

اخذ جواز تاسیس
اخذ جواز تاسیس

 

شرایط اخذ جواز تاسیس

 

جواز تاسیس را مجوزی برای فعالیت‌های پتروشیمی، اخذ جواز تاسیس واحد تولیدی و غیره می‌دانند. که این جواز برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می‌شود اگر اشخاص حقوقی متقاضی دریافت جواز تاسیس باشند باید حتماً حوزه فعالیتشان با فعالیت تولیدی که انجام می‌دهند، تطابق دهند. توجه داشته باشید از مزیت‌های بارز جواز تاسیس، اخذ وام‌های بدون بهره می‌باشد.

 به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال دریافت آن هستند. لازم است بدانید این جواز زیر نظر وزارت صنعت معدن و تجارت صادر می شود. برای دریافت این جواز نیاز به آشنایی قبلی با سامانه ثبت نام و مراحل آن دارید. در نتیجه بهتر است قبل از اقدام به ثبت نام، اطلاعات کافی را در این مورد کسب نمایید. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله شما را با انواع جواز تاسیس و بایدها و نبایدهای آن آشنا کنیم.

 

صدور جواز تاسیس

 

صدور جواز تاسیس معمولاً از سمت وزارت صنعت معدن و تجارت انجام می‌شود. برای اخذ این جواز به سامانه اینترنتی مراجعه نمایید و نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید طبق دستورالعمل وزارت صنعت، اگر شخصی جواز تاسیس دریافت کرده باشد اما تا یک سال گزارشی از پیشرفت وی ابلاغ نشده باشد، وزارتخانه وظیفه دارد جواز وی را ابطال نماید.

 

جواز تاسیس چیست

یکی از مهمترین کارهایی است که هر شخصی که به دنبال شروع کسب و کاری می‌باشد باید نسبت به اخذ آن اقدام نماید. در پاسخ به این سوال که جواز تاسیس چیست باید گفت جواب تاسیس مجوزی است که بخش‌های حقیقی و حقوقی برای شروع کار خود باید نسبت به اخذ آن اقدام نمایند. می‌توان گفت اولین قدم در خصوص شروع کسب و کار اخذ جواز تاسیس می‌باشد.

 زمانی که تصمیم به تهیه فرم، جهت درخواست مجوز تاسیس می‌گیرید حتماً در فرم قید نمایید که جواز برای چه نوع کسب و کاری اخذ می‌شود. شخصی که جواز تاسیس را دریافت می‌کند می‌تواند در یکی از شهرک‌های صنعتی نسبت به شروع کسب و کار خود اقدام نماید. در واقع باید این چنین گفت که جواز تاسیس، مجوز قانونی برای افراد حقوقی و حقیقی به شمار می‌رود که افراد با گرفتن آن می‌توانند فعالیت خود و سرمایه‌گذاری که قصد انجام آن را دارند را آغاز نماید. این جواز با در نظر گرفتن فعالیت و جنس کالا از سمت وزارت صنعت معدن و تجارت و با کمک وزارت بهداشت و یا جهاد کشاورزی صادر می‌شود.

 

صدور انواع جواز تاسیس
صدور انواع جواز تاسیس

 

انواع جواز تاسیس

 

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، جواز تاسیس به نوعی از موافقتنامه اصولی گفته می‌شود که وابسته به فعالیت صنعتی تولیدی که انجام می‌شود سازمان عهده‌دار صدور آن خواهد بود. همچنین نوع جوازی که صادر می‌شود به فعالیت واحد نیز بستگی دارد. جواز تاسیس دارای انواع بسیاری می‌باشد که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

 جواز صنعتی

این جواز نوعی پروانه صنعتی است. که اعتبار آن به مدت یک سال می‌باشد. در این مدت زمان، شخص دریافت کننده، وظیفه دارد نسبت به خرید تجهیزات مورد نیاز و راه‌اندازی خط تولید اقدام کند. البته لازم است بدانید این مدت زمان قابل تمدید می‌باشد و با توجه به نظر کارشناسان این امر امکان‌پذیر است. در طول دریافت جواز ممکن است با اسامی مانند جواز تاسیس، جواز بسته‌بندی، جواز تولید و غیر روبرو شوید.

 لازم است بدانید تمام این جوازها زیر مجموعه جواز صنعتی به حساب می‌آید. همانطور که قطعاً تاکنون متوجه شده‌اید جواز تاسیس تنها مجوز انجام فعالیت‌های ابتدایی را به شخص دریافت کننده می‌دهد و بعد از آن، فرد باید نسبت به اخذ پروانه بهره‌برداری اقدام نماید. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که پروانه بهره‌برداری چیست؟

 در پاسخ باید گفت پروانه بهره‌برداری نیز نوعی مجوز صنعتی به حساب می‌آید که در زیر گروه پروانه‌های صنعتی قرار دارد.

 

 جواز اموزشی

 بعضی از مجوزها نیز مربوط به خدمات آموزشی می‌باشد. مجوزهای مختلفی مانند تاسیس کلاس کنکور، دروس تقویتی و غیره.

 این وزارتخانه بر روی فعالیت‌های آموزشکده‌های هنری و سینمایی که مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرده‌اند نظارت دارد.

 

 جواز تاسیس مشاغل خانگی

 مشاغل خانگی جزو کسب و کارهایی می‌باشد که در محیط منزل و با پرسنل بسیار کم انجام می‌شود. راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی نیز جزو مشاغل خانگی به حساب می‌آید. فعالیت و محصولاتی که در این گونه از مجموعه‌ها انجام می‌شود بر روی اجتماع تاثیر بسیار می‌گذارد. در ضمن تولید این مشاغل نباید باعث ایجاد سر و صدای اضافی و به هم ریختن آسایش همسایگان شود.

 

دریافت جواز تاسیس

همانطور که بالاتر به این مورد اشاره کردیم، دریافت جواز تاسیس نیاز به مراجعه به وب سایت‌های مربوطه را دارد. اخذ این جواز زیر نظر وزارت صنعت معدن و تجارت انجام می‌شود. در ادامه این مقاله به نحوه دریافت جواز تاسیس اشاره خواهیم کرد. اولین مرحله، برای درخواست جواز باید به صدور جواز تاسیس در قسمت سامانه صدور جواز ضربه بزنید.

بعد از ورود به سایت، در مرحله اول لازم است اطلاعات مربوط به انتخاب طرح مد نظر خود را تعیین کنید و برای این کار اطلاعات لازم، شامل نام انتخابی شما برای مجموعه، نام شهرک صنعتی و غیره را وارد کنید. سپس بر روی گزینه دستورالعمل صدور جواز برای رشته مورد نظر خود کلیک کنید.

 دستورالعمل‌ها را به صورت کامل مطالعه کنید و در صورتی که فعالیت شما جزو ۱۰ گروه نام برده در این لیست می‌باشد می‌توانید بقیه مراحل را نیز از طریق سامانه صدور جواز دنبال نمایید. در این قسمت باید محصولی را که قصد تولید آن را دارید به طور دقیق مشخص کنید در صورتی که محصول مورد نظر شما در لیست انتخابی موجود نباشد آن را در لیست پیشنهادی قید نمایید.

 در قسمت بعد باید لیست محصولات را ملاحظه کنید و بر روی گزینه مورد نظر کلیک کنید. اگر محصول انتخابی شما در نتایج جستجو در سامانه صدور، به رنگ مشکی نمایش داده شد طبق دستورالعمل بر روی آن کلیک کنید و با مشاهده سطوح بالاتر، محصول سطحی که به رنگ آبی مشخص می‌شود را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی باید محصول اصلی و یا زیردسته و محصول فرعی و یا همان زیر شاخه را انتخاب کنید. در این قسمت باید مشخص کنید طرحی که قصد تولید آن را دارید توسعه‌ای و یا تولیدی می‌باشد. این مراحل که طی شد جزو گام اول به حساب می‌آید.

در مرحله بعدی و برای شروع گام دوم باید اطلاعات عمومی محصولی که قصد تولید آن را دارید مشخص کنید و مشخصات آن را به ریز بیان نمایید.

با انجام این کار صفحه جدید به روی شما باز می‌شود که در این صفحه باید میزان انرژی مصرفی برای تولید هر یک از محصولات را وارد نمایید. در صفحه بعد باید اطلاعات مرتبط با بازار جهانی محصول مورد نظر خود را به صورت دقیق وارد کنید. حال نوبت به مشخص کردن مواد اولیه برای تولید محصول مورد نظر می‌رسد. بعد از طی کردن مراحل بالا روی گزینه تایید کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید. در این مرحله باید اطلاعات مربوط به ماشین آلات مانند قیمت، حقوق، تعداد دستگاه، کشور سازنده آن و غیره را ثبت نمایید.

 در این قسمت باید سرمایه مورد نیاز و دانش فنی که برای انجام این کار در اختیار دارید را به صورت ریز وارد نمایید. مراحلی که بالاتر عنوان شد به عنوان گام دوم می‌باشد.

در گام سوم باید نحوه اجرا و نحوه تامین مالی به طور کلی قید گردد. بعد از اتمام مراحل بالا باید منتظر نظر کارشناس در این خصوص باشید. تمامی مراحلی که بالاتر عنوان شد به صورت اینترنتی انجام می‌شود و در صورتی که به دنبال انجام کار به صورت حضوری هستید می‌توانید به اداره ثبت شرکت‌ ها مراجعه کنید و این کار را به صورت حضوری انجام دهید.

 

ثبت نام جواز تاسیس
ثبت نام جواز تاسیس

 

ثبت نام جواز تاسیس

 

همونطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، بعد از ثبت نام در سامانه مذکور، لازم است تا وارد سامانه بهین یاب شوید و  جواز مورد نظر خود را از میان جوازهای موجود انتخاب کنید. این جواز با توجه به نوع فعالیت شما تعیین می‌شود. تعیین موضوع و اولویت، در خصوص اخذ جواز تاسیس این موضوع را می‌توان مهم‌ترین موضوع در خصوص اخذ جواز در نظر گرفت.

 توجه داشته باشید جواز تاسیس بر اساس اولویت سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص نحوه فعالیت شخص متقاضی صادر می‌گردد. در نتیجه لازم است بدانید موضوعات دارای اولویت به حساب می‌آیند. در خصوص موضوعات بدون اولویت نیز توجه داشته باشید اگر پس از شروع فعالیت، نتوانید بیش از ۵۰ درصد پیشرفت در کار را حاصل کنید، تسهیلات مربوطه به شما اختصاص داده نمی‌شود و بعد از گذشت یک سال جواز شما باطل می‌گردد.

 

جواز تاسیس برای ثبت برند

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم یکی از مزایای جواز تاسیس، امکان ثبت برند می‌باشد. برای انجام این کار در مرحله اول لازم است تا اظهارنامه ثبت نامی خود را تحویل کارشناسان دهید. توجه داشته باشید در این مرحله بهتر است با کارشناسان مشورت داشته باشید. چرا که در صورت عدم تایید برند شما، به ازای هر بار عدم تایید ۱۵ روز از انرژی در وقت شما تلف می‌شود. در نتیجه بهتر است در ابتدا با مشورت از متخصصین و مشاورین خبره در این زمینه اطلاعات کافی را کسب نمایید. در خصوص ثبت برند لازم است تا موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  1.  ساخت یک لوگو با رنگ سازمانی مشخص و جذب کننده مشتری.
  2.  تبلیغات هدفمند که باعث جا افتادن شما در میان برندهای موجود شود.
  3. روابط عمومی بالا، همین مورد باعث جذب مشتری و برگشت مشتری به شما می‌شود.
  4.  بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین موارد در برندسازی می‌باشد.
  5.  مشخص نمودن بازار هدف.
  6. مراحل و زمان دریافت جواز تاسیس

 

جواز تاسیس جهاد کشاورزی

جواز تاسیس جهاد کشاورزی مجوزی است که برای اشخاص حقوقی و حقیقی که قصد دارند در مقیاس‌های خارجی و داخلی به سرمایه‌گذاری در زمین‌های کشاورزی بپردازند اختصاص داده می‌شود. لازم است بدانید بر اساس قانون، مرجع دارای صلاحیت برای صدور جواز در این خصوص صنایع جهاد کشاورزی می‌باشد. زمان مورد نیاز برای اخذ این جواز، حدوداً یک ماه می‌باشد و هزینه آن بستگی به نوع فعالیت مکان و عوامل دیگر متفاوت می‌باشد. اخذ جواز کشاورزی برای اشخاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر می‌باشد. در واقع می‌توان جواز تاسیس را نوعی توافقنامه مبنی بر اینکه متقاضیان اجازه دارند در حوزه‌های مرتبط با دامداری، دامپروری و کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند نامید.

 

مراحل و زمان دریافت جواز تاسیس

دریافت جواز تاسیس جهاد کشاورزی نیازمند طی کردن چندین مرحله می‌باشد. که در ادامه به این مراحل اشاره خواهیم کرد.

  1.  در مرحله اول لازم است تا درخواست صدور جواز جهاد کشاورزی برای شروع کارهای اجرایی داده شود.
  2. در مرحله دوم شرایط متقاضی احراز می‌شود و در صورتی که متقاضی شرایط لازم در خصوص اخذ جواز کشاورزی را داشته باشد امکان تکمیل ادامه مراحل را خواهد داشت.
  3.  در این مرحله لازم است تا عنوان صنعتی که مدنظر دارید را مشخص کنید. به طور مثال این نام می‌تواند نام صنعت، نام محصول و یا حرفه‌ای باشد که قصد انجام آن را دارید.
  4.  اقدام به دریافت جواز جهاد کشاورزی. لازم است تا با محدودیت‌های آن آشنا شوید.
  5.  بعد از آشنایی با محدودیت‌های اخذ این جواز، لازم است تا مدارک و اطلاعات مورد نیاز خود را برای این سازمان ارسال کنید.
  6.  بعد از ارسال مدارک لازم است تا فرم پرسشنامه را تکمیل و به وسیله طرح توجیهی مجدد برای این سازمان ارسال نمایید.
  7.  در این مرحله فرم اطلاعات و مشخصات شرکا باید به ریز مشخص شود.
  8.  ارائه مدارک به مدیریت صنایع کشاورزی.
  9. در این مرحله لازم است تا مدارک ارسالی از سمت شما به وسیله کارشناسان این سازمان بررسی شود و نتیجه آن از طریق سازمان جهاد کشاورزی به شما اطلاع داده شود.
  10. در صورتی که ارزش ابزارآلات و ماشین آلات خارجی خریداری شده از سمت شما بیشتر از ۵۰۰ هزار دلار باشد، برای ارزیابی و صدور جواز باید مدارک خود را به سازمان مزبور ارسال نمایید.
  11. در این مرحله لازم است تا پیش نویسی از درخواست خود و مراحل انجام کار به جهاد کشاورزی تحویل نمایید.
  12.  این مجوز به ترتیب توسط کارشناس رئیس اداره صنایع تبدیلی، مدیریت صنایع کشاورزی، معاون صنایع روستایی و ریاست سازمان بررسی می‌شود.
  13. در این مرحله لازم است تا تمبر مالیاتی ابطال گردد.
  14. این مرحله، مرحله پایانی می‌باشد و در آن باید کپی جواز تاسیس به سازمان کار و امور اجتماعی ارسال گردد.

در خصوص زمان اخذ جواز تاسیس باید بدانید، با توجه به فعالیتی که قصد انجام آن را دارید زمانی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود نیز متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان عنوان کرد حداکثر زمان برای ثبت جواز تاسیس برای تمامی فعالیت‌ها تا دو ماه کاری می‌باشد.

 

مزایای جواز تاسیس

دریافت جواز تاسیس مزایای بسیاری را به همراه دارد. اما می‌توان این مزایا را در موارد زیر خلاصه نمود:

  •  داشتن جواز تاسیس.
  •  امکان اختصاص یافتن زمینه ‌های صنعتی.
  • امکان ثبت علامت تجاری برای کسب و کار در مرکز مالکیت‌های معنوی.
  •  امکان شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و داخلی.
  •  امکان دریافت تسهیلات و وام دولتی با بازپرداختهای بلند مدت به همراه بهره بسیار اندک.
  • معافیت ‌های مالیاتی برای دارندگان جواز.

 

مدارک مورد نیاز جهت تمدید جواز تاسیس
مدارک مورد نیاز جهت تمدید جواز تاسیس

 

جواز تاسیس شرکت

همانطور که بالاتر نیز عنوان کردیم امکان اخذ جواز تاسیس برای افراد حقوقی و یا شرکت امکان‌پذیر می‌باشد. برای انجام این کار مراحلی که بالاتر عنوان کردیم را طی نمایید تا امکان اخذ جواز و تاسیس شرکت برای افراد حقوقی نیز امکان‌پذیر باشد.

 

مدارک مورد نیاز جهت تمدید جواز تاسیس

 

  1. مراحلی که برای تمدید جواز تاسیس مورد نیاز می‌باشد به شرح ذیل است:
  2.  تکمیل فرم درخواست تمدید و ارسال آن به دبیرخانه سازمان.
  3.  ارسال فرم مذکور به رئیس و بعد از آن ارسال به کارشناسان متخصص.
  4.  درخواست بازدید و کارشناسی از واحد تولیدی شرکت‌های صنعتی.

 البته لازم است بدانید این مورد در صورت لزوم انجام می‌شود. در تمامی این مراحل، لازم است تا فرم تمدید جواز تاسیس را به همراه داشته باشید. همچنین به همراه داشتن دفترچه قرارداد زمین و یا اجاره منابع طبیعی نیز الزامی می‌باشد.

 

راهنمای مدارک لازم جواز تاسیس
راهنمای مدارک لازم جواز تاسیس

 

مدارک لازم برای جواز تاسیس

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ جواز تاسیس به شرح ذیل می‌باشد:

  1.  کارت ملی و شناسنامه.
  2.  اطلاعات تماس مانند، شماره تلفن همراه، کد پستی و آدرس وکالت‌نامه.
  3.  کارت پایان خدمت یا معافیت برای شخص دریافت کننده. توجه داشته باشید شخص درخواست کننده جواز باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.

 

مراحل گرفتن جواز تاسیس کارخانه

به کار انداختن و تاسیس هر نوع کارخانه، تجاری محسوب می‌شود و جزو مواردی به حساب می‌آید که برای رفع نیازهای شخصی می‌باشد. در قانون کشور چه کارخانه‌ای که در آن ماشین آلات نصب شده باشد و چه کارخانه‌ای که در آن هیچگونه ماشین آلاتی وجود نداشته باشد، برای مصارف شخصی نمی‌باشد و از آن به منظور تغییر و تبدیل منفعتی، برای دیگران نیز استفاده می‌شود.

  • افرادی که به دنبال راه‌اندازی کارخانه هستند نیاز به کسب سه مجوز دارند.
  •  مجوز پروانه احداث.
  •  دریافت موافقتنامه اصولی از وزارت صنایع.
  •  دریافت پروانه بهره‌برداری.

 برای اخذ جواز تاسیس کارخانه، لازم است تا کارخانه ابتدا محصولی که قصد تولید آن را دارد مشخص کند سپس جهت برآورد هزینه و سایر اطلاعات توجیهی، به وزارت صنایع و معادن جهت اخذ جواز تاسیس مراجعه نماید.

 

هزینه اخذ جواز تاسیس
هزینه اخذ جواز تاسیس

 

هزینه اخذ جواز تاسیس

 

با توجه به محل اخذ جواز کسب و کاری که قصد انجام آن را دارید، هزینه جواز متغیر می‌باشد. برای اطلاع دقیق از میزان هزینه اخذ جواز، لازم است تا کار را تا مرحله مشخصی پیش ببرید و در نهایت کارشناسان سازمان صنایع و معادن، قیمت نهایی را با توجه به کسب و کار شما عنوان ‌کنند.

 

میزان اعتبار و تمدید جواز تاسیس

اعتبار جواز تاسیس تا یک سال می‌باشد و بعد از گذشت آن، لازم است تا این جواز در صورت تمایل، مجدد تمدید گردد. البته لازم است بدانید مدت اعتبار جواز، وابسته به محل صدور متفاوت می‌باشد.

 به طور مثال در شهرستان‌ها مدت اعتبار جواز تا پایان کار شخص متقاضی می‌باشد. اما در شهری مانند تهران مدت جواز تا یک سال می‌باشد و بعد از اتمام آن، مجدد باید نسبت به تمدید جواز اقدام نمود.

 

تبصره های تمدید جواز تاسیس

طبق تبصره‌های تمدید جواز تاسیس، در صورتی که بعد از گذشت ۶ ماه، حداقل ۵۰ درصد از پیشرفت کار حاصل نشده باشد، امکان تمدید مجوز مجدد وجود نخواهد داشت و کارشناسان سازمان نسبت به ابطال جواز تاسیس اقدام خواهند کرد.

 

اخذ جواز تاسیس صنعت و معدن

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم اخذ جواز تاسیس توسط سازمان صنعت معدن و تجارت انجام خواهد شد. همچنین مراحل تمدید آن نیز از طریق همین سازمان امکان‌پذیر می‌باشد. لازم است بدانید اخذ جواز تاسیس جهاد کشاورزی نیز از طریق همین سازمان امکان پذیر می‌باشد. در ضمن، اخذ جواز تاسیس از وزارت کشور نیز برای پیشبرد مراحل کار الزامی می‌باشد.

 

دریافت جواز تاسیس از وزارت کار و تعاون

سازمان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به افراد کمک می‌کند تا به منابع مورد نیاز خود به راحتی دسترسی پیدا کنند. در نتیجه مراجعه به این سازمان، می‌تواند در تسهیل کارها برای اخذ مجوز کمک کننده باشد.

 

اخذ جواز تاسیس از میراث فرهنگی

در صورتی که کاری که انتخاب می‌کنید در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی باشد، لازم است تا از سازمان میراث فرهنگی نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایید. توجه داشته باشید اخذ جواز تاسیس از وزارت صنایع و معادن نیز در این خصوص الزامی است و بعد از انجام این کار، باید به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنید و نسبت به اخذ جواز اقدام نمایید.

 

اخذ جواز تاسیس تهران
اخذ جواز تاسیس تهران

 

اخذ جواز تاسیس تهران

 

تفاوتی ندارد از کدام یک از شهرهای ایران نسبت به اخذ جواز اقدام می‌کنید. از هر کدام از این شهرها می‌توانید نسبت به اخذ جواز تاسیس اقدام کنید. تنها باید بدانید جواز تاسیس در شهر بزرگی مانند تهران با دیگر شهر ها تفاوت‌هایی دارد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به مدت زمان اعتبار جواز اشاره کرد.

همانطور که بالاتر نیز بیان کردیم مدت زمان اعتبار جواز در شهر تهران حداکثر یک ساله و در شهرستان‌ها وابسته به تولید محصولی که انجام می‌شود تا پایان مدت کار ادامه پیدا خواهد کرد.

اگر قصد شروع کاری را در شهرستان ها دارید، می‌توانید نسبت به اخذ جواز تاسیس تبریز اخذ جواز تاسیس اصفهان اخذ جواز تاسیس مشهد و دیگر شهرهای ایران اقدام نمایید.

 

چگونه میتوانیم استعلام جواز خود را بگیریم؟

استعلام و پیگیری پروانه کسب با استفاده از شناسه صنفی و با کد ملی امکان‌پذیر می‌باشد. برای انجام این کار تنها کافی است به سایت های معرفی شده مراجعه کنید و پیگیری پروانه کسب را انجام دهید.

آیا بدون جواز تاسیس میتوانیم کار خود را شروع کنیم؟

طبق قانون رسمی کشور و رویکرد کلی دستگاه‌های نظارتی، شروع یک کسب و کار مستلزم دریافت مجوز می‌باشد. در نتیجه دریافت مجوز از ارگان‌های مربوطه برای شروع یک کار، جزو الزامات آن کار به حساب می‌آید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان