مراحل حسابرسی بیمه ای و حسابرسی از دفاتر قانون

 

حسابرسی بیمه ای
حسابرسی بیمه ای

 

حسابرسی بیمه ای

 

تمامی موسسات اداری و تجاری که به صورت رسمی ثبت می شوند طبق مفاد قانون تجارت باید دفاتر حسابرسی قانونی داشته باشند. اظهارنامه های مالیاتی که در این دفاتر به ثبت می رسند در پایان مدت زمان مشخصی که معمولا ۱ سال است مورد بازرسی قرار می گیرند. اهمیت مدارک و اسناد مالیاتی که در این دفاتر ثبت شده اند به قدری زیاد است که به صورت پلمپ شده به مامور بازرسی تحویل داده می شوند.

 

حسابرسی بیمه ای و حسابرسی از دفاتر قانون

اگر بخواهیم در مورد ماهیت دفاتر حسابرسی قانونی توضیح دهیم باید بگوییم که این اسناد مشمول معاملات تجاری و بدهکاری و بستانکاری های شرکت هستند. دفاتر قانونی طبق قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران به دو دسته دفاتر قانونی و دفاتر کمکی تقسیم می شوند. دفاتر قانونی آن دسته از اسنادی هستند که طبق قانون، ثبت آن ها و وجودشان برای شرکت تجاری بعد از ثبت شرکت الزامی است. به طور مثال دفتر روزنامه، دفتر کپیه، دفتر کل و … مثال هایی برای دفاتر قانونی هستند. اما دفاتر کمکی آن دسته از اسنادی هستند که طبق قانون، الزامی برای تنظیم آن ها وجود ندارد. این دفاتر جهت سهولت در دسته بندی و رسیدگی به امورات مالی شرکت تنظیم می شوند.  تنظیم دفتر معین، دفتر معین بدهکاران و دفتر معین بستانکاران مثال هایی برای دفاتر غیر رسمی هستند.

 

مفاد بخشنامه ۱۱ نحوه بازرسی دفاتر قانونی

طبق بخشنامه ۱۱، در زمینه حسابرسی از دفاتر قانون ، دستورالعمل هایی در جهت بهبود فعالیت های انسانی و تسهیل رسیدگی به امور مربوط به کارفرمایان صادر شده است. مراحل رسیدگی به این دستورالعمل ها به شرح زیر هستند:

  1. طریقه اعلام درخواست بازرسی از دفاتر قانونی
  2. اقدامات مقدماتی مسئولان واحد بازرسی از دفاتر قانونی
  3. بررسی و تشخیص حقوق و مزایا و سایر هزینه هایی که مشمول کسر حق بیمه خواهند شد.
  4. اقدامات مسئولان واحد درخواست بازرسی، بعد دریافت گزارش های بازرسی دفاتر قانونی

 

مراحل اولویت بندی بازرسی از دفاتر قانونی طبق بخشنامه ۱۱

  1. از هیئت های تشخیص مطالبات قرار صادر می شود.
  2. دستوراتی که از جانب معاونت فنی و اداره کل درآمد صادر می شوند.
  3. شرکت ها و موسساتی که متقاضی تصفیه هستند و یا در حال انحلال هستند. توجه کنید که شرکت های پیمانکاری و مشاور جزو این بند نیستند.
  4. پیمانکاران بخش های صنعتی و تولیدی که کارگاه فنی دارند و امورات اجرایی در این اماکن صورت می گیرند. پیمانکارانی که به امور طراحی و ساخت نرم افزار می پردازند نیز مشمول این ماده هستند. البته در صورتی که صدور مفاصاحساب آن ها در گرو وصول حق بیمه باشد.
  5. تمامی کارگاه هایی که بیشتر از ۵۰ نفر کارگر دارند به جز شرکت های مشاور و پیمانکاری.
  6. تمام کارگاه های فاقد بازرس کارگاهی که جمعیت نیروی کار در آن ها کمتر از ۵۰ نفر است. شرکت های پیمانکاری و مشاور جزو این بند نیستند.

 

حسابرسی بیمه ای در سازمان تامین اجتماعی
حسابرسی بیمه ای در سازمان تامین اجتماعی

 

طرح حسابرسی بیمه در سازمان تامین اجتماعی

 

حسابرسی بیمه ای در واقع یکی از بخش های مهم بیمه سازمان های تامین اجتماعی است. تمام مراکز و دفاتری که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و از این سازمان کد کارگاهی دریافت کرده اند مشمول این قانون هستند. طبق ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی، تمامی پیمانکاران و کارفرمایان پروژه ها باید کارکنان و کسانی که در مراحل مختلف پروژه در حال فعالیت هستند را بیمه کنند. در ادامه این ماده نیز چنین ذکر شده است که مسئولان بازرسی تامین اجتماعی باید به امورات مربوط به پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایان و پیمانکاران پروژه مذکور رسیدگی کنند.

طبق ماده ۴۷ قانون تامین اجتماعی کارفرمایان پروژه موظف هستند تمامی دفاتر و اسنادی را که نشان دهنده حقوق و مزایای کارمندان و بیمه شدگان هستند را در اختیار بازرس مربوطه قرار دهند. همچنین ماموران حسابرسی بیمه ای می توانند از دفاتر قانونی ثبت شده در شرکت رونوشت و یا عکس تهیه کنند. علاوه بر این می توانند از نیروهای کارگر و سران پروژه برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود سوال بپرسند. این بازرسان دارای تمامی حقوق مربوط به مفاد ۵۲ و ۵۳ از قانون کار جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

مدارک لازم برای حساب رسی بیمه ای

  • قرارداد های مربوط
  • مفاصاحساب های مربوط
  • اسناد مالی
  • دفاتر قانونی
  • لیست کارکنان و فیش های پرداخت حق بیمه آن ها
  • کاربرگ های حسابرسی بیمه ای
  • برگه های حقوق و مزایا
  • کاربرگ های حسابرسی بیمه
  • اسامی بازنشستگان
  • صورت های مالی

 

مراحل حسابرسی بیمه ای

  • آماده سازی و ارسال اسناد اولیه
  • ارسال مدارک به سازمان تامین اجتماعی
  • ارسال حکم حسابرسی
  • تکمیل مدارک
  • بازرسی از دفاتر قانونی
  • اعلام نتیجه حسابرسی

 

مدارک لازم و شرایط حسابرسی بیمه ای و حسابرسی از دفاتر قانون
مدارک لازم و شرایط حسابرسی بیمه ای و حسابرسی از دفاتر قانون

 

هدف از قانون حسابرسی بیمه ای چیست؟

 

  • کارفرمایان و سرگروهان پروژه حقوق کارکنان و کارگران را زیر پا نگذارند.
  • پرداخت حق الزحمه و سایر مواردی که جزوی از حقوق کارگر است طبق قانون کار و به صورت کاملا قانونی انجام شود.
  • به عبارت دیگر هدف از قانون حسابرسی بیمه ای مطالبه حق و حقوق کارگرانی است که در یک پروژه در حال فعالیت هستند. میزان این مبلغ نیز بستگی به سختی کار انجام شده دارد. در واقع هزینه هایی که کارگر برای انجام مراحل پروژه طی کرده است و یا خساراتی که به وی وارد شده است مشمول این طرح می شوند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان