پرداخت مالیات ثبت شرکت ، پرداخت مالیات ثبت شرکت به چه صورتی انجام می شود؟

 

مالیات ثبت شرکت
مالیات ثبت شرکت

 

با فرآیند پرداخت مالیات ثبت شرکت آشنا شوید!

 

مالیات ثبت شرکت به چه صورت پرداخت می شود؟ آیا برای پرداخت مالیات شرکت، مدارک و اسناد خاصی لازم است به سازمان امور مالیاتی ارائه شود؟ پرداخت مالیات یکی از مهم ترین و اصلی ترین فعالیت هایی است که پس از تاسیس هر نوع واحد تجاری و صنعتی، بایستی به آن مبادرت نمود. پرداخت مالیات در هر کشوری برای همه ی افرادی که در آن کشور زندگی می کنند و فعالیت های اقتصادی مختلف انجام می دهند، لازم است و در صورتی که این افراد مالیات واحد تجاری و صنعتی خود را پرداخت نکنند، فعالیت آن ها در آن واحد تجاری یا صنعتی، غیر قانونی می باشد.

برای پرداخت مالیات، این شرکت ها و واحد های تجاری و صنعتی، بایستی اظهارنامه های مالیاتی خود را بصورت سالیانه آماده کرده و به سازمان های امور مالیاتی ارائه دهند. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با فرآیند پرداخت مالیات ثبت شرکت آشنا کرده و درباره آن توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. با ما همراه باشید.

 

پرداخت مالیات ثبت شرکت به چه صورتی انجام می شود؟

 

همانطوری که در ابتدای این مقاله خدمت شما عزیزان عرض کردیم، برای این که فعالیت های واحد های تجاری و صنعتی و به طور کلی همه ی شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی، قانونی و رسمی باشد، بایستی این سازمان ها و شرکت ها، بطور سالیانه، مالیات واحد تجاری خود را به سازمان های امور مالیاتی پرداخت کنند. در صورتی که این کار انجام نشود، از طرف سازمان امور مالیاتی و مراجع قضایی، برای واحد تجاری مورد نظر، اخطاریه هایی می آید. در صورتی که در مدت زمان مشخص شده، مالیات واحد تجاری پرداخت نشود، شرکت و واحد تجاری مورد نظر پلمپ خواهد شد.

 

شرایط و مراحل پرداخت مالیات شرکت در ایران
شرایط و مراحل پرداخت مالیات شرکت در ایران

 

در زیر به مدارک و مستنداتی که باید به مراجع و سازمان های امور مالیاتی ارائه شود، اشاره می کنیم.

  1. یکی از مهم ترین و اصلی ترین مدارکی که باید به مراجع و سازمان های امور مالیاتی ارائه شود، اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای فعال در شرکت می باشد. همه ی افرادی که در شرکت کار می کنند، بایستی دارای مدارک شناسایی معتبر باشند و این مدارک و کپی هایی از آن ها را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند. بعلاوه کپی برابر اصل مدارک شناسایی این افراد نیز بایستی به این سازمان ها ارائه شود.
  2. از جمله دیگر مدارکی که باید به سازمان های امور مالیاتی ارائه شوند، مدارکی از قبیل شرکتنامه، تقاضانامه و روزنامه می باشند. برای این کار، شرکت یا سازمان مورد نظر، بایستی با استخدام وکیل هایی که در زمینه کار های حقوقی و قانونی سر رشته دارند، این مدارک و مستندات را آماده نموده و به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.
  3. علاوه بر مواردی که گفته شد، ارائه ی اظهارنامه ی مالیاتی و اساسنامه ی شرکت، به سازمان امور مالیاتی کشور ضروری می باشد. اظهارنامه مالیاتی اصلی ترین مدرک و مستندی است که باید به مراجع قانونی ارائه شود تا مالیات واحد تجاری مورد نظر محاسبه شده و پرداخت شود. علاوه بر اظهارنامه ی مالیاتی، اساسنامه ی شرکت یا واحد تجاری و صنعتی نیز باید به سازمان امور مالیاتی ارائه شود. اساسنامه ی شرکت، شامل همه فعالیت هایی است که در شرکت مورد نظر انجام می شود و در ابتدای تاسیس شرکت، برای ثبت قانونی و رسمی شرکت از طرف موسس یا موسسین شرکت نوشته می شود و به مراجع ذی صلاح ارائه می شود. لذا از جمله دیگر مدارک لازم برای محاسبه و پرداخت مالیات ثبت شرکت ، اساسنامه ی شرکت و اظهارنامه مالیاتی شرکت مورد نظر می باشد.
  4. گواهی نامه ای مبنی بر داشتن سند مالکیت واحد تجاری یا اجاره نامه ی آن واحد تجاری، از جمله ی دیگر مدارک و مستنداتی است که باید به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.
  5. بعلاوه مهری که برای انجام فعالیت های شرکت درست شده است و از آن در انجام فعالیت های شرکت استفاده می شود، باید به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه شده و مورد تایید این سازمان واقع شود. در ابتدای تاسیس شرکت یا واحد های تجاری مختلف، معمولا مهر های مخصوصی برای شرکت ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند که این مهر، بایستی سالیانه به سازمان های امور مالیاتی برای پرداخت مالیات ثبت شرکت ارائه شود.
  6. همچنین علاوه بر موارد گفته شده، بایستی فیش های آب، برق، گاز و تلفن دفتر شرکت به سازمان امور مالیاتی ارائه شوند. بدیهی است در صورت نقص مدارک، محاسبه ی مالیات شرکت به درستی صورت نخواهد گرفت.

 

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا شما را با فرآیند پرداخت مالیات ثبت شرکت آشنا کرده و درباره آن توضیحاتی را خدمت شما عرض کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می توانید به نشانی اینترنتی https://sabtorotbe.ir/ مراجعه نمایید. امیدواریم این مقاله بتواند رضایت شما را جلب کند و از محتویات این مقاله، بهره ی کافی را ببرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان