تمدید پروانه کسب

 

تمدید پروانه کسب
تمدید پروانه کسب

 

نحوه تمدید پروانه کسب

 

تمدید پروانه کسب از آن کار های ضروری می ‌باشد که بعد از پایان اعتبار جواز کسب باید انجام گردد. لازم است بدانید عدم تمدید پروانه در واحد های صنفی کاری غیر قانونی تلقی می ‌شود. در صورتی که به کسب و کار خود بدون تمدید جواز کسب ادامه دهید قطعاً جریمه خواهید شد. تمدید جواز اولین فعالیتی است که صاحبان کسب و کار بعد از پایان اعتبار پروانه کسب خود باید انجام دهند.

در دنیای کنونی و با دیجیتالی شدن سیستم‌ های اداری، برای تمدید پروانه کسب می ‌توانید به صورت اینترنتی و غیرحضوری اقدام نمایید. برای انجام این کار تنها لازم است بعد از جمع آوری مدارکی که از شما خواسته شده است به سایت ایران اصناف مراجعه کنید و مراحل درخواست خود را تنظیم نمایید. برای اخذ جواز تاسیس لازم است تا هر ۵ سال یکبار اقدام نمایید. مدارک لازم برای تمدید این جواز، اصل جواز کسب قبلی به همراه کپی برابر اصل مدارک هویتی می ‌باشد. حداکثر زمان برای تمدید جواز کسب ۲ الی ۳ هفته است.

 

مدت اعتبار پروانه کسب چقدر است؟

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم مدت اعتبار پروانه کسب ۵ ساله می ‌باشد. اگر به دنبال فعالیت قانونی در واحد تجاری خود هستید باید بعد از تمام شدن اعتبار جواز خود، برای تمدید آن اقدام نمایید. لازم به ذکر است اگر به فعالیت خود ادامه دهید و جواز کسب را تمدید نکنید، فعالیت شما غیر قانونی تلقی می ‌شود. در صورتی که مراجع ذیربط از این موضوع مطلع شوند قطعاً جریمه خواهید شد. این جریمه می ‌تواند هم به صورت نقدی و هم به صورت پلمپ واحد تجاری شما باشد.

 

مدارک لازم جهت تمدید پروانه کسب
مدارک لازم جهت تمدید پروانه کسب

 

مدارک مورد نیاز برای تمدید پروانه کسب

 

برای آنکه درخواست اخذ پروانه بهره داری خود را ارائه دهید حتما باید لیستی از مدارک تقاضا شده را ارسال نمایید. لازم است تا این مدارک به صورت کامل و با دقت ارسال شوند تا در درخواست شما خللی ایجاد نشود. در ادامه به مدارک مورد نیاز برای تمدید پروانه کسب اشاره خواهیم کرد.

  • نسخه اصلی پروانه کسب قبلی. در صورتی که جواز کسب اصلی را گم کرده باشید، باید یک تعهد محضری ارائه هید. در این تعهد باید اظهار داشته باشید عواقب ناشی از آن را پذیرفته اید.
  • ارائه گواهی اداره مالیات که نشان دهد پرداخت بدهی‌ های مالیاتی سر موقع انجام شده است.
  • ارائه مدرکی دال بر پرداخت عوارض شهرداری.
  • تاییدیه کد پستی.
  • دو قطعه عکس.
  • ارائه یک شماره همراه. البته لازم است بدانید این شماره حتماً باید متعلق به شخص متقاضی باشد. در صورتی که در کسب و کار خود شریک دارید، باید فرم رضایت محضری که توسط وی امضا شده است را نیز ارائه دهید.

 

مراحل تمدید پروانه کسب

 

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم برای تمدید پروانه کسب لازم است تا وارد وب سایت ایران اصناف شوید. این سایت روند کار را تسهیل بخشیده است تنها کافیست به دنبال اجتناب از کاغذ بازی‌ های اداری و اتلاف وقت باشید. در این مقاله مراحل تمدید جواز کسب را شرح خواهیم داد:

  •  در ابتدا باید وارد وب سایت سامانه اصناف شوید. پس در سمت راست این صفحه روی گزینه درخواست تمدید پروانه کلیک نمایید. توجه کنید اگر پروانه کسبی که دارید قدیمی  است و شناسه صنفی ندارد، باید به اداره اصناف مراجعه کنید و شناسه صنفی خود را دریافت نمایید.
  • در این مرحله پیغامی  برای شما نمایش داده می ‌شود که از شما می ‌خواهد به سامانه پیشخوان مجوز ها مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید.
  • بعد از اینکه درخواست تمدید خود را در سامانه مذکور ثبت کردید دوباره به قسمت تمدید پروانه مراجعه کنید و روی گزینه تکمیل درخواست، ضربه بزنید. با انجام این کار درخواست تمدید پروانه شما ثبت می ‌گردد.
  •  در صفحه ای که برایتان نمایش داده می ‌شود شماره درخواستی را دریافت می ‌کنید که لازم است آن را به همراه کد ملی و شماره گذرنامه در کادر پیش روی خود وارد نمایید.
  • در این مرحله که مرحله آخر است بعد از ورود به سامانه، لازم است تا داده‌ هایی را وارد کنید. داده‌ هایی مانند، رده شغلی، اطلاعات صنفی، نوع پروانه کسب و غیره.
  • در این مرحله، آیین نامه برایتان نمایش داده می ‌شود که لازم است آن را به طور کامل مطالعه کنید. در مرحله آخر هم درخواست خود را ثبت کنید و در این مرحله یک کد رهگیری دریافت می ‌کنید که با استفاده از آن می ‌توانید نتیجه درخواست را پیگیری نمایید و از روند درخواست خود مطلع شوید.

 

هزینه تمدید پروانه کسب
هزینه تمدید پروانه کسب

 

هزینه تمدید پروانه کسب

 

در هزینه تمدید این پروانه با توجه به صنفی که در آن فعالیت می ‌کنید متفاوت می ‌باشد. این هزینه به اتحادیه صنفی پرداخت می ‌شود. قسمتی از منابع مالی این اتحادیه از طریق صدور پروانه کسب تعیین می ‌شود. به صورت کلی هزینه تمدید پروانه کسب شامل موارد ذیل می ‌شود:

  1.  هزینه عضویت اتحادیه صنفی.
  2.  هزینه ثبت درخواست در درگاه ملی مجوز ها.
  3.  هزینه مرتبط با پرداخت مالیات‌ ها.
  4.  هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه.

 لازم است اشاره کنیم هر مبلغی که برای تمدید این پروانه پرداخت می ‌کنید با توجه به سقف اعلام شده واحد های صنفی می ‌باشد. می ‌توانید با مراجعه به سایت نوین اصناف از این مبالغ اطلاع پیدا کنید. توجه داشته باشید دریافت مبلغی بالاتر از مبلغ اعلام شده در سایت مذکور پیگرد قانونی دارد.

 

نحوه پیگیری تمدید پروانه کسب

 

یکی از متداول‌ترین سوالی که افراد بعد از ارائه درخواست با آن مواجه می ‌شوند نحوه پیگیری تمدید پروانه کسب می ‌باشد. در ادامه در این خصوص اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد. در ابتدا لازم است تا به سایت اصناف مراجعه کنید و در کادری که در صفحه نمایش وجود دارد کد رهگیری، کد امنیتی و کد ملی خود را وارد کنید. بعد از آن، نتیجه درخواستتان نمایش داده می ‌شود که می ‌توانید از این طریق مشاهده کنید پرونده‌تان در چه مرحله ای می ‌باشد. لازم است بدانید کد رهگیری همان کدی می ‌باشد که بعد از ثبت درخواستتان دریافت خواهید کرد و اخذ جواز کسب انجام خواهد شد.

 

راهنمای پیگیری تمدید پروانه کسب
راهنمای پیگیری تمدید پروانه کسب

 

عواقب ناشی از عدم تمدید پروانه کسب

 

عدم تمدید پروانه کسب بعد از اتمام مدت اعتبار آن، به منزله تصمیم گیری شما در خصوص پایان کسب و کار می ‌باشد. اگر در مدت زمانی که برای تمدید پروانه مهلت دارید اقدام نکنید ممکن است جوازی کسب شما باطل شود.

اگر با جواز کسب باطل شده فعالیت کنید با خسارت‌ های مالی و یا پلمپ مواجه خواهید شد. پلمپ به معنای پرداخت هزینه دوباره عضویت می ‌باشد. پس که با خیالی آسوده به کسب و کار خود ادامه دهید. لازم است تا در زمان مقرر نسبت به تمدید پروانه اقدام نمایید.

 

سخن پایانی

 در این مقاله سعی کردیم در خصوص تمدید پروانه کسب اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، به ضرورت تمدید پروانه پی برده باشید. اگر در حال انجام کسب و کاری هستید و اعتبار جوازتان رو به پایان می ‌باشد، لازم است تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تمدید و یا اخذ مجدد مجوز اقدام نمایید. با انجام این کار از خسارت و تعطیلی واحد تجاری خود پیشگیری می ‌کنید. همچنین در هزینه‌ های خود نیز صرفه‌جویی می ‌کنید. در صورتی که واحد تجاری شما منحل شود باید مجدد نسبت به پرداخت حق عضویت و پرداخت جواز اقدام نمایید.

جهت انجام امورات ثبت شرکت و رتبه بندی یا جواز کسب میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

5/5 - (3 امتیاز)
مشاوره رایگان