هزینه ثبت برند چگونه محاسبه می شود؟هزینه ثبت برند شامل چه چیزهای می شود؟

 

هزینه ثبت برند چگونه محاسبه می شود؟
هزینه ثبت برند چگونه محاسبه می شود؟

 

هزینه ثبت برند چگونه محاسبه می شود؟

 

هزینه ثبت برند و چگونگی محاسبه آن برای خیلی از افراد جای سؤال دارد. هزینه های این کار به طور معمول شامل واریزی های قانونی اداره ثبت علائم تجاری، هزینه هر بار چاپ در روزنامه رسمی، حق الثبت اداره ثبت علامت تجاری و هزینه ثبت لوگو را شامل می شود. همین ابتدا این نکته را متذکر می شویم که هزینه ثبت در تهران با دیگر شهرهای ایران تفاوتی نمی کند و اقدام از هر شهری هزینه های یکسانی را در بر خواهد داشت. یکی از مسائل تأثیرگذار بر روی هزینه ثبت نوع طبقه است.

 

درباره طبقات ثبت برند بیشتر بدانیم

منظور از طبقات ثبت برند و علائم تجاری به این معنا است که محصولات یا خدمات یک کسب و کار در طبقه مخصوص به خود قرار می گیرند و ثبت برند مشابه در همان طبقه غیر مجاز است. طبقه بندی علامت های تجاری در کشور ما در چهل و پنج طبقه انجام شده است که طبقه های یک تا سی و چهار مخصوص محصولات و طبقه های سی و پنج تا چهل و پنج مخصوص خدمات می شوند. برای این که بدانید محصولات و خدمات شما جزء کدام دسته بندی محسوب می شوند، باید به این نکته توجه داشته باشید که هر طبقه دارای زیر شاخه های مخصوص به خود است که ممکن است فعالیت کسب و کار شما جزئی از آنها باشد.

در طبقات ثبت برند این طور آمده است که به عنوان مثال طبقه اول شامل مواد شیمیایی می شود که در عکاسی و کشاورزی و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. همین که یک تولیدکننده ماده شیمیایی برند خود را به ثبت برساند، هیچ شرکت دیگری اجازه تولید برند مشابه این ماده در طبقه اول را ندارد.

رنگ، لاک، روغن، ماده ضد زنگ، صمغ طبیعی و چند ماده دیگر طبقه دوم را تشکیل می دهند. مواد آرایشی و بهداشتی نیز در طبقه سوم قرار می گیرند. طبقه بندی خدمات نیز در دسته بندی های متفاوتی مثل ساختمانی، نصابی و بیمه قرار می گیرند.

 

هزینه ثبت برند شامل چه چیزهای می شود؟

 

هزینه ثبت برند به چهار شکل است که هر یک از آنها می توانند در میزان پرداختی مؤثر باشند:

  • هزینه ثبت اظهارنامه در سامانه
  • هزینه انتشار اولین آگهی در روزنامه رسمی
  • هزینه حق الثبت برند
  • هزینه انتشار دومین آگهی در روزنامه رسمی

 

هزینه ثبت اظهارنامه در سامانه

 

اولین هزینه برند در اولین مرحله آن یعنی ثبت اظهارنامه در سامانه انجام می شود. میزان این هزینه به تعداد طبقات مورد نظر کسب و کار شما بستگی دارد. البته حقیقی یا حقوقی بودن شخصیت شما نیز در این هزینه مؤثر است.

 

هزینه انتشار اولین آگهی در روزنامه رسمی

بخشی از هزینه ثبت برند شامل چاپ آگهی در روزنامه رسمی می شود. بعد از این که اظهارنامه برند کسب و کار شما به ثبت رسید و کارشناسان آن را بررسی کردند و ثبت آن را بلامانع اعلام کردند، می توانید برای چاپ اولین آگهی در روزنامه رسمی اقدام کنید. هزینه آگهی به چند عامل زیر بستگی دارد:

  • تعداد خطوط آگهی در روزنامه رسمی
  • تعداد طبقات محصولات و خدمات
  • سیاه و سفید و رنگی بودن طرح لوگو در آگهی

 

هزینه حق الثبت برند

 

با گذشت یک ماه از زمان چاپ اولین آگهی، هزینه ای دیگر باید بابت حق الثبت برند پرداخت شود. در پرداخت این هزینه نیز تعداد طبقات مورد نظر برای ثبت و نوع شخصیت حقیقی و حقوقی مؤثر است.

 

هزینه انتشار دومین آگهی در روزنامه رسمی

هزینه انتشار برای دومین بار نیز شبیه به اولی است و به همان عوامل بستگی دارد. شاید فکر کردید هزینه ثبت برند در همین جا به پایان می رسد، اما ممکن است در چند جای دیگر مجبور به هزینه کردن باشید.

 

هزینه ثبت برند شامل چه چیزهای می شود؟
هزینه ثبت برند شامل چه چیزهای می شود؟

 

هزینه ثبت برند و هزینه های احتمالی

 

  • در صورتی که خودتان مشغولیت های زیادی دارید و تنها حاضر به پرداخت هزینه برند به صورت ریالی هستید و دوست ندارید زمان زیادی را صرف این کار بکنید، می توانید این کار را به افراد متخصص واگذار کنید و در عوض هزینه اضافه تری را باید به عنوان دستمزد پرداخت کنید.
  • افرادی که تمایل به ثبت برند به صورت بین المللی دارند، باید هزینه خود را به شکل ارزی پرداخت کنند.
  • برای ثبت لوگو نیز تمام این مراحل باید طی و هزینه های لازم پرداخت شود. اگر لوگو رنگی باشد، برای چاپ آگهی در روزنامه رسمی باید مبلغ بیشتری هزینه شود.
  • برندها در ایران ده سال اعتبار دارند و صاحبان آنها در پایان ده سال باید برای تمدیدشان اقدام کنند. تمدید ثبت برند نیاز به پرداخت هزینه مجدد دارد که مقدار آن در هر دوره معادل حق الثبت آن خواهد بود.

در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر درباره هزینه ثبت برند دارید به نشانی https://sabtorotbe.ir/ مراجعه کنید. کارشناسان و متخصصان حاضر در این سامانه پاسخگوی تمام سؤالات شما پیرامون ثبت برند و هزینه های قطعی و احتمالی آن هستند.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان