ثبت شرکت پیمانکاری

 

ثبت شرکت پیمانکاری
ثبت شرکت پیمانکاری

 

ثبت شرکت پیمانکاری

 

در ثبت شرکت پیمانکاری چه اقداماتی لازم است؟ حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت پیمانکاری چه مقدار است؟ امروزه تعداد زیادی شرکت در زمینه های مختلف به ثبت رسیده اند و در حوزه تخصصی خود مشغول به فعالیت هستند. شرکت پیمانکاری نقش مهمی در  کیفیت ساختمان سازی  یک کشور دارد. هر چقدر که نیروهای شرکت پیمانکاری، عملکرد بهتری داشته باشند، کیفیت ساختمان ساخته شده نیز بهتر است و از استاندارد های مناسب تری برخوردار است. در این مقاله قصد داریم در مورد خصوصیات و شرایط ثبت شرکت پیمانکاری با شما عزیزان صحبت کنیم. برای آشنایی و شناخت بیشتر نسبت به  این نوع شرکت با ما همراه باشید.

 

به طور کلی ۱۱ نوع شرکت پیمانکاری قابل تاسیس وجود دارد که به شرح ذیل هستند:

  1. رشته آب و فاضلابی
  2. حمل و نقلی
  3. صنعتی
  4. ساختمانی و ابنیه
  5. تجهیزاتی و تاسیساتی
  6. نیرو و برق
  7. مرمت آثار باستانی
  8. ارتباطات و فناوری اطلاعات
  9. کشاورزی و فضای سبز
  10. کاوش زمین
  11. نفت و گاز

 

شرکت های پیمانکاری زیر نظر سازمان برنامه و بودجه کشور و با نظارت نظام های فنی اجرایی تشکیل می شوند. مدتی بعد از تشکیل می توانند اقدام به اخذ رتبه کنند. طبق آیین نامه های صادر شده در ارتباط با این موضوع، شرکت های پیمانکاری با رزومه خوب و سابقه فعالیت موفق شانس بیشتری نیز برای کسب رتبه خواهند داشت. طبق قوانین مشخص شده، این رتبه ها در ۵ پایه به شرکت های پیمانکاری اعطا می شوند. کم ترین درجه، رتبه ۵ است که به متقاضیانی که حداقل شرایط را دارند اعطا می شود. بهترین درجه، رتبه ۱ است که به شرکت هایی با حداکثر ضوابط مذکور اعطا می شود. رتبه های ۱ و ۲ از سمت سازمان معاونت برنامه ریزی اعطا می شوند، در حالی که رتبه های ۳ تا ۵ از جانب استانداری ها واگذار می شوند.

 

شرایط ثبت شرکت پیمانکاری
شرایط ثبت شرکت پیمانکاری

 

شرایط ثبت شرکت پیمانکاری

 

  • شرکت عمرانی پیمانکاری در حیطه های مختلفی مثل صنعت، راه سازی، شهرسازی و کشاورزی فعالیت می کند. بیشترین فعالیت شرکت پیمانکاری در زمینه ساخت و ساز می باشد. فعالیت شرکت های پیمانکاری به دو صورت عمومی و تخصصی انجام می شود . به شرکتی هایی که به طور همزمان در چندین رشته کار می کنند، شرکت پیمانکاری عمومی گفته می شود. اما شرکت های پیمانکاری تخصصی فقط در یک رشته خاص  مثل ساخت و ساز یا کشاورزی فعالیت می کنند.
  • نیروهایی که در این شرکت ها مشغول به فعالیت هستند، باید در زمینه کاری خود بسیار متبحر و مسلط باشند. اکثر نیرو های این نوع شرکت به طور آکادمیک در رشته عمران تحصیل کرده اند و در رشته تحصیلی خود بسیار موفق عمل می کنند. امروزه تعداد زیادی از اداره ها مثل اداره برق و صنایع مختلف برای انجام کار های عمرانی خود با شرکت های پیمانکاری قرارداد می بندند.
  • افرادی که قصد دارند برای تاسیس شرکت پیمانکاری اقدام کنند، نباید دارای سابقه کیفری یا جزایی باشند. شخصی که دارای سابقه کیفری می باشد، طبق قانون صلاحیت لازم و کافی را جهت تأسیس شرکت ندارد. در صورتی که شخصی  به صورت غیر قانونی اقدام به ثبت شرکت کند،  مطابق با قانون،  مجرم شناخته می شود و برای او مجازات کیفری و جزایی در نظر گرفته می شود.

 

چگونگی شرایط تاسیس شرکت پیمانکاری

  • در صورتی که چندین نفر قصد دارند شرکت عمرانی  ثبت کنند، باید همه مدارک خود مثل شناسنامه، کارت ملی و کپی سایر مدارک خود را به مراجع مربوطه ارائه دهند، افراد باید مقدار سهام خود را  به طور دقیق تعیین کنند. مراجع قانونی و اداره شهرسازی، صحت مدارک تحویل داده شده را بررسی می کند. بعد از اینکه روند اداری و بررسی مدارک طی شد، مجوز قانونی جهت ثبت شرکت به افراد تعلق می گیرد. امروزه تعداد زیادی از شرکت های پیمانکاری به صورت غیر قانونی فعالیت  می کنند، فعالیت این شرکت ها کاملا از نظر مراجع قانونی تخلف به شمار می آید و به شدت با عملکرد آن ها برخورد می شود.
  • شرکت پیمانکاری، نقش مهمی در ساختمان سازی کشور دارد، با توجه به افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ و افزایش هزینه زمین های شهری، ساخت آپارتمان بسیار رونق پیدا کرده است. نوسان ارز، نقش مهمی در قیمت ساختمان دارد. هر چقدر که نرخ ارز و دلار افزایش یابد، قیمت زمین شهری نیز افزایش می یابد. پیمانکاران در واقع مهندسان عمران باتجربه ای هستند که سالیان طولانی در زمینه ساخت انواع ساختمان ها و پروژه های اداری و مسکونی فعالیت می کنند.
  • یکی از مهمترین شرایط لازم برای ثبت شرکت پیمانکاری، تنظیم اقرار نامه بین افرادی است که تصمیم دارند شرکت ثبت کنند. در این اقرار نامه، سمت شغلی هر کدام از اعضاء باید کاملا مشخص شود. برای ثبت شرکت پیمانکاری، حداقل دو نفر باید به عنوان شریک اقدام کنند، در غیر این صورت مجوز قانونی برای ثبت شرکت صادر نمی گردد.

 

مدارک و شرایط لازم جهت ثبت شرکت پیمانکاری
مدارک و شرایط لازم جهت ثبت شرکت پیمانکاری

 

 مدارک لازم جهت ثبت شرکت پیمانکاری

 

  • تنظیم اقرار نامه شرکت های سهامی عام و خاص از هر نوعی که باشد.
  • امضای اقرار نامه توسط تمامی اعضای شرکت
  • در شرکت های سهامی خاص باید حداقل ۵ نفر به عنوان اعضای هیئت رئیسه انتخاب شوند.
  • در شرکت های سهامی عام حداقل باید ۳ نفر به عنوان اعضای هیئت رئیسه انتخاب شوند.
  • شرکت باید قبل از ثبت موضوع دقیق فعالیت خود را در اساسنامه قید کند.
  • در شرکت های سهامی عام و خاص نام شرکت اهمیت زیادی دارند و یک نام غیر تکراری حتما باید برای شرکت انتخاب شود.
  • در شرکت های سهامی عام و خاص لازم است نام شرکت به صورت پسوند و پیشوند در کنار نام منتخب قید شود.
  • تمامی اعضای شرکت باید مدارک شناسایی خود را مثل شناسنامه و کارت ملی ارائه دهند.
  • آدرس دقیق شرکت یا همان اقامتگاه قانونی شخص حقوقی باید مشخص شود.
  • بعد از مشخص شدن نوع شرکت باید سرمایه اولیه مشخص شود.

 

قبل از ثبت شرکت پیمانکاری به چند نکته توجه کنید:

اصلی ترین و مهم ترین مرحله بعد از مشخص کردن موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری، مشخص کردن نوع شرکت است. به صورت کلی باید در پذیره نویسی شرکت سهامی عام و یا اساسنامه شرکت ثبت شود که شرکت سهامی عام است یا خاص. در انتخاب نام شرکت مجاز هستید که نام را حداکثر در قالب ۳ سیلاب انتخاب کنید. علاوه بر این سعی کنید تا سقف ۵ نام انتخابی در برگه مورد نظر، به عنوان نام های پیشنهادی در نظر بگیرید، زیرا ممکن است تعدادی از اسامی به دلایل مختلف رد شوند. اگر شرکتی که تاسیس کرده اید از نوع سهامی خاص باشد باید حداقل ۳۵ درصد از حداقل سرمایه شرکت را به صورت سپرده در حساب شرکت ذخیره کنید.

 

مدارک لازم جهت دریافت رتبه در انواع تخصص های پیمانکاری

 

  1. از جمله مهم ترین مدارک برای دریافت رتبه پیمانکاری، آخرین صورت جلسه سهامداران شرکت است: یعنی کپی برابر اصل مدارک باید در سامانه ساجات ثبت شوند.
  2. اگر قبلا رتبه ای اخذ کرده بودید و قصد شما از ثبت درخواست ارتقا رتبه است، باید یک گواهی معتبر از رتبه قبلی خود ارائه دهید.
  3. ارائه مشخصات دقیق از رزومه هیئت مدیره و سهامداران شرکت
  4. برای سهامداران و متقاضیان مذکر کارت پایان خدمت الزامی است.
  5. یکی دیگر از مهم ترین مدارک لازم برای اخذ رتبه پیمانکاری اظهارنامه های مالیاتی شرکت از جمله ترازنامه و جدول سود و زیان هستند.
  6. تعهدنامه ای که عدم دخالت کارمندان دولت را ضمانت می کند.
  7. ثبت سوابق کاری برای کارمندان رسمی شرکت
  8. پروژه های چند سال اخیر شخص حقیقی و حقوقی که نشان دهنده تجربه کاری متقاضی است.
  9. گواهی و مدارک مربوط به تامین اجتماعی
  10. آدرس محل اقامت و مشخصات دقیق اعضا

 

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت پیمانکاری
حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت پیمانکاری

 

اموری که شرکت های پیمانکاری در زمینه ثبت شرکت پیمانکاری باید در نظر بگیرند:

  • در ابتدا باید موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری مشخص شود. یعنی باید زمینه فعالیت شرکت پیمانکاری در حین ثبت مشخص شود. در اساسنامه شرکت باید ثبت شود که موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری چیست. یکی از ۱۱ تخصص موجود در زمینه پیمانکاری باید در اساسنامه قید شود.
  • از نهاد های تعیین کننده و سازمان های ذیربط در زمینه تخصص منتخب باید مجوز اخذ شود. یعنی نهاد هایی که در تخصص مورد نظر شرکت پیمانکاری در جایگاه تعیین کننده قرار دارند باید مجوز فعالیت شرکت را صادر کنند.
  • با توجه به نوع شرکتی که در حال تاسیس است باید تعداد اعضای هیئت مدیره شرکت مشخص شود. به طور مثال با توجه به اینکه شرکت سهامی عام است یا خاص باید حداقل ۳ یا ۵ نفر انتخاب شود.
  • شرکت هایی که قصد مشارکت در مناقصات عمومی را دارند بهتر است با نام شرکت سهامی خاص فعالیت خود را در زمینه پیمانکاری شروع کنند.

 

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت پیمانکاری

  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت پیمانکاری توسط اداره  شهرسازی مشخص می شود. سرمایه مورد نیاز به تعداد اعضاء و نوع فعالیت شرکت بستگی دارد. هر چقدر که دامنه فعالیت شرکت ها گسترده تر باشد، سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت نیز بیشتر است. امروزه اکثر پیمانکاران در زمینه های مختلفی عمرانی، کشاورزی و… فعالیت می کنند. بیشتر فعالیت  ساختمان سازی در کشور ایران،  توسط شرکت های پیمانکاری انجام می شود.
  • افرادی که قصد تأسیس شرکت در ایران دارند، حتما باید تابع قوانین و مقررات کشور ایران باشند و تابعیت آن ها از طریق مراجع قانونی بررسی شود. در صورتی که شخصی تابعیت کشور ایران را نداشته باشد، باید مراحل قانونی را طی کند. امروزه تعداد زیادی شرکت پیمانکاری در داخل و خارج از کشور فعالیت می کنند و در ساخت انواع پروژه‌ های ساختمان های مسکونی و عمرانی و شهرسازی نقش مهمی دارند. کیفیت ساختمان و پروژه های عمرانی به تجربه و تسلط پیمانکاران بستگی دارد، هر چقدر که تجربه پیمانکاری  بیشتر باشد، عملکرد آن  نیز بهتر است.

 

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفید و جامعی در مورد خصوصیات و شرایط ثبت شرکت پیمانکاری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در این مقاله به حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت و شرایط ثبت شرکت اشاره کردیم. امیدواریم مطالب ذکر شده در این مقاله مورد توجه و پسند شما عزیزان قرار گیرد.

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان