ثبت برند تجاری ، مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری

 

ثبت برند تجاری
ثبت برند تجاری

 

برای ثبت برند تجاری از کجا شروع کنیم؟

 

ثبت برند تجاری بدون راهنمایی کار ساده ای نیست. برای این که بدانید چه مراحلی را باید طی کنید تا در کمترین زمان ممکن و بدون صرف هزینه های اضافی بتوانید برند خود را به ثبت برسانید، باید بدانید چه مدارک و شرایطی را نیاز دارید تا بتوانید از مزایای ثبت برند بهره ببرید.  

 

نخستین مرحله ثبت برند تجاری

 

نخستین مرحله ثبت علامت تجاری انتخاب اسم برای برندتان است. در زمان تعیین اسم حواستان باشد که اگر روزی معروف شدید، نیازی به تغییر دادن آن نداشته باشید. یعنی نامی باشد که برازنده شما و کسب و کارتان با شهرتی که برای خود به هم زده است باشد. هر کسب و کاری با انتخاب نام تجاری برای خود در حال متمایز کردن محصولات خود است. اسمی که مصرف کنندگان با دیدن و شنیدن آن به یاد ویژگی های خاص آن محصول می افتند. شما می توانید از این معیار برای شناساندن محصولات خود استفاده کنید.

انتخاب نام در ثبت برند تجاری مرحله جذابی است، البته اگر قبلاً این کار را برای کسب و کار خود نکرده باشید. به این نکته مهم توجه داشته باشید که نام انتخابی شما نباید تکراری باشد و قبلاً کسب و کار دیگر آن را بر روی خود نگذاشته باشد. برای این که از تکراری نبودن نامتان مطمئن شوید، باید آن را استعلام کنید، زیرا تا این کار را انجام ندهید، ممکن است در گوشه ای از کشور کسی با تفکر شما همین اسم را برای کسب و کارش در نظر گرفته باشد و شما هیچ خبری از آن نداشته باشید.

استعلام کردن نام پیش از هر اقدامی می تواند از هزینه های اضافی بکاهد و در زمان نیز صرفه جویی خواهد شد، زیرا ممکن است در آینده با اخطار رد برند مواجه شوید. نام انتخابی نباید بر خلاف موازین شرعی و اخلاقی باشد یا موجب فریب عوام شود. در صورتی که استفاده از علامت جمع در نام منجر به خطای مراکز تجاری و عمومی شود، علامت جمع باطل خواهد شد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری

 

بعد از این که توانستید در طی مراحل ثبت برند تجاری نام مناسب را برای خود انتخاب کنید، نوبت به آماده کردن مدارک لازم می رسد. برای این که بتوانید مدارک را تهیه کنید، باید مشخص شده باشد که کسب و کار و شرکت شما حقیقی یا حقوقی است. به دلیل این که مدارک لازم را برای هر کدام از آنها متفاوت است. تمام مدارک برای یک شرکت حقوقی باید به نام آنها و مدارک یک شرکت حقیقی باید به نام او باشد.

 

مدارک شخص حقیقی برند تجاری:

  • کپی برابر اصل شناسنامه
  • کپی برابر اصل کارت ملی
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت
  • نشانی، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت

 

مدارک شخص حقوقی برند تجاری:

  • کپی برابر اصل شناسنامه تمام مدیران، سهام داران یا شرکا
  • کپی برابر اصل کارت ملی تمام مدیران، سهام داران یا شرکا
  • کپی روزنامه ای که در آن آگهی ثبت شده و آخرین تغییرات شرکت
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی
  • نشانی، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت مدیران، سهام داران یا شرکا

 

اگر در نام تجاری خود از حروف لاتین استفاده نکرده باشید، به عکس کارت بازرگانی در ثبت شرکت حقیقی یا حقوقی نیاز نخواهد بود. نمونه برند پیشنهادی در اندازه مناسب نیز از مدارک لازم برای ثبت است.

جواز فعالیت از مدارک لازم برای ثبت برند است که تمام مجوزهای صادره برای کسب و کارها مورد تأیید هستند. به عنوان مثال، در صورتی که موضوع فعالیت کسب و کار شما با اساس نامه هماهنگ است، همان اساس نامه کافی خواهد بود. اگر شخص حقوقی هستید، می توانید برای گرفتن جواز تأسیس اقدام کنید.

 

شرایط و مدارک لازم جهت ثبت برند تجاری
شرایط و مدارک لازم جهت ثبت برند تجاری

 

مراحل دیگر ثبت برند تجاری

 

مراحل بعدی ثبت علامت تجاری عبارت اند از:

  1. ثبت اظهارنامه به طور آنلاین
  2. پرداخت هزینه اظهارنامه به طور آنلاین
  3. چاپ آگهی تقاضای ثبت برند در روزنامه رسمی و پرداخت هزینه آن
  4. مراجعه کردن به اداره مالکیت
  5. پرداخت حق ثبت برند
  6. چاپ مجدد آگهی در روزنامه رسمی و پرداخت هزینه آن
  7. دریافت گواهی ده ساله ثبت شرکت و کسب و کار

 

مدت زمان لازم برای ثبت برند تجاری

 

کمترین زمان ثبت برند تجاری در کشور ما دو ماه است. این زمان شامل بررسی تقاضا، تشکیل پرونده به صورت حضوری، چاپ آگهی در روزنامه رسمی و مدت زمان اعتراض به ثبت و چاپ آگهی برای دومین بار و مراجعه حضوری برای دریافت گواهی می شود.

می توانید تمام مدت زمان ثبت برند را در کنار افراد حرفه ای و با تجربه باشید که با تمام فراز و نشیب های کار به خوبی آشنایی دارند. با مراجعه به نشانی https://sabtorotbe.ir/ همراهی مطمئن در این مسیر خواهید داشت که منجر به کاهش هزینه ها و صرف زمان کمتر برای شما می شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان