تمدید رتبه پیمانکاری

 

تمدید رتبه پیمانکاری
تمدید رتبه پیمانکاری

 

اهمیت تمدید رتبه پیمانکاری

 

یکی از مهم ترین چالش های شرکت های پیمانکاری اخذ رتبه است. این شرکت ها به وسیله رتبه خود می توانند در معاملات و مناقصات حرفی برای گفتن داشته باشند. معمولا زمانی که در مناقصات، قیمت های اعلامی از طرف چندین متقاضی یکسان باشد، مورد مذکور به شرکتی واگذار می شود که رتبه بالاتری دارد. بنابراین شرکت های پیمانکاری باید تلاش کنند تا رتبه بهتری را کسب کنند. البته گاهی این شرکت ها به دلیل از دست دادن بودجه و یا تغییر عملکرد قادر به ارتقا رتبه نیستند. بنابراین باید تلاش برای حفظ جایگاه فعلی خود بکنند.

به طور کلی ۱۱ نوع شرکت پیمانکاری قابل تاسیس وجود دارد که به شرح ذیل هستند:

  1. رشته آب و فاضلابی
  2. حمل و نقلی
  3. صنعتی
  4. ساختمانی و ابنیه
  5. تجهیزاتی و تاسیساتی
  6. نیرو و برق
  7. مرمت آثار باستانی
  8. ارتباطات و فناوری اطلاعات
  9. کشاورزی و فضای سبز
  10. کاوش زمین
  11. نفت و گاز

 

شرایط و ضوابط لازم برای اخذ رتبه پیمانکاری

در صورتی که شرکت دارای یک سری شرایط و ضوابط خاص باشد می تواند درخواست اخذ رتبه پیمانکاری دهد. سایت های ساجار و ساجات دو نهاد تعیین شده از جانب سازمان برنامه و بودجه کشور هستند که شرایط شرکت های پیمانکاری را مورد بررسی قرار می دهند. بر اساس نتایج به دست آمده، اگر شرکت مذکور حداقل شرایط را داشته باشد می تواند شامل رتبه بندی شود. در غیر این صورت هیچ رتبه ای به شرکت تعلق نخواهد گرفت. قوانین مذکور هر سال بروزرسانی شده و در اختیار مردم قرار می گیرند. در واقع می توان گفت قوانین مربوط به رتبه بندی شرکت های پیمانکاری عطف به ماسبق نمی شوند. یعنی نمی توان رتبه بندی یک شرکت را با شرایط زمان تاسیس آن انجام داد. در واقع معیار اصلی برای رتبه بندی شرکت پیمانکاری وضعیت فعلی شرکت است.

 

رتبه ها در چند ردیف اعطا می شوند؟

طبق قوانین مشخص شده، این رتبه ها در ۵ پایه به شرکت های پیمانکاری اعطا می شوند. کم ترین درجه، رتبه ۵ است که به متقاضیانی که حداقل شرایط را دارند اعطا می شود. بهترین درجه، رتبه ۱ است که به شرکت هایی با حداکثر ضوابط مذکور اعطا می شود. رتبه های ۱ و ۲ از سمت سازمان معاونت برنامه ریزی و راهبردی اعطا می شوند در حالی که رتبه های ۳ تا ۵ از جانب استانداری ها واگذار می شوند.

 

تمدید رتبه پیمانکاری یعنی چه؟

 

اما همانطور که گفتیم گاهی اوقات ممکن است شرکت پیمانکاری بخشی از سرمایه خود را از دست دهد. یا این که هیئت مدیره شرکت تغییر یابند و سرمایه گذار ها قصد انجام تغییراتی در زیرساخت های شرکت را داشته باشند. در این شرایط باید درخواست تمدید رتبه پیمانکاری ثبت شود. سامانه های معرفی شده از جانب نهاد های ذیربط، با بررسی شرایط مشخص می کنند که، شرکت صلاحیت تمدید رتبه را دارد یا خیر.

 

از جمله مهمترین معیار ها در تمدید رتبه پیمانکاری شرایط زیر هستند:

  • شرایط مالی و اقتصادی شرکت پیمانکاری: یکی از مهم ترین معیار ها در تمدید رتبه این است که وضعیت بودجه شرکت بحرانی نباشد. در واقع باید بودجه شرکت از زمانی که آخرین رتبه (همان رتبه ای که قصد تمدید آن را دارد) دریافت شده، کمتر نباشد. در غیر این صورت، احتمال تمدید رتبه پیمانکاری به حداقل کاهش خواهد یافت.
  • شرکت باید در این بازه زمانی فعالیت های سودمندی را انجام داده باشد. یعنی باید پروژه ناتمام و یا متوقف شده نداشته باشد. هر چه میزان سختی و اهمیت پروژه های انجام شده توسط شرکت بیشتر باشد، احتمال تمدید رتبه بیشتر است.
  • رزومه هیئت مدیره شرکت و کارفرمایان هر چقدر بهتر باشد شانس تمدید رتبه بیشتر می شود.
  • ممکن است تغییراتی در شرکت انجام شود و اعضای هیئت مدیره و کارکنان تعویض شوند. بنابراین هر چه رزومه کارکنان قوی تر باشد احتمال تمدید رتبه بیشتر می شود.
  • ۵۰ درصد از اعضای هیئت مدیره سابق شرکت، که امتیاز آور اصلی محسوب میشوند، باید ثابت بمانند. تعویض این اعضا احتمال تمدید رتبه را از بین می برد.
  • در این مرحله به طور کلی قابلیت و توانایی مدیران و مسئولان شرکت سنجش می شود. توانایی مدیران شرکت در اداره امور و پروژه ها شانس تمدید رتبه پیمانکاری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

 

مدارک مورد نیاز جهت تمدید رتبه پیمانکاری
مدارک مورد نیاز جهت تمدید رتبه پیمانکاری

 

مدارک لازم برای تمدید رتبه پیمانکاری

 

  1. سابقه بیمه اعضای شرکت پیمانکاری: یکی از مهندس های عضو هیئت مدیره شرکت باید حداقل ۷ سال سابقه بیمه داشته باشد. یا این که دو نفر از مهندس ها هر کدام ۳ سال سابقه بیمه داشته باشند.
  2. شرکت باید سوء پیشینه کیفری نداشته باشد.
  3. ۵۰ درصد اعضای هیئت مدیره شرکت که امتیاز آور هستند باید ثابت بمانند.
  4. به طور کلی ۷ نوع شرکت قابل ثبت در دفاتر رسمی است. باید نوع شرکت ثابت بماند. یعنی نوع شرکت در هنگام تمدید رتبه، با نوع شرکت در زمان ثبت، یکسان باشد.
  5. دو سوم از اعضای هیئت مدیره باید مدرک کارشناسی مرتبط با رشته پیمانکاری ( فعالیت تخصصی شرکت) داشته باشند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان