ثبت شرکت مراقبتی حفاظتی انتظامی ، مدارک لازم ثبت شرکت امور مراقبتی حفاظتی و انتظامی

 

ثبت شرکت مراقبتی حفاظتی انتظامی
ثبت شرکت مراقبتی حفاظتی انتظامی

 

ثبت شرکت مراقبتی حفاظتی انتظامی

 

ثبت مؤسساتی یا ثبت شرکت مراقبتی حفاظتی انتظامی که در زمینه امور انتظامی شهر فعالیت می‌کنند در قالب ثبت شرکت امور مراقبتی، حفاظتی و انتظامی صورت می‌گیرد. به دلیل اهمّیت و حساسیت موضوع، چنین فعالیتی تنها با کسب مجوز از نهادهای مربوطه امکان‌پذیر است. ثبت قانونی شرکت‌های حفاظتی نیز برای جلب اعتماد کارفرمایان کاملاً ضروری است. به همین دلیل در ثبت شرکت امور مراقبتی، حفاظتی و انتظامی محدودیت‌های بیشتری اعمال می‌شود. حیطه فعالیت این شرکت‌ها اغلب موارد انتظامی نظیر حفاظت و مراقبت از اماکن و نهادهای خصوصی و دولتی و حتّی محله‌ها و مجتمع‌های مسکونی را شامل می‌شود. مؤسسات مالی و اعتباری، اماکن تفریحی و ورزشی و مراکز تجاری نظیر فعالان بورس نیز از متقاضیان این گونه خدمات هستند.

در سال‌های اخیر فعالیت شرکت‌های حفاظتی و حراستی خصوصی گسترش یافته است. در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود بخش خصوصی، متولیان امر نیز حمایت کافی از این فعالیت‌ها به عمل می‌آورند. شرایط ثبت شرکت حراستی و امنیتی توسط وزارت کشور و نیروی انتظامی تعیین می‌شود. عمده این نظارت‌ها در زمینه افراد متقاضی و سوابق آنهاست. البته پس از ثبت مؤسسه حراستی باید فعالیت شرکت انتظامی، تابع قوانین و بخش‌نامه‌های ناجا باشد. لذا ثبت شرکت انتظامی جهت فعالیت قانونی در این زمینه ضرورت دارد.

در مرحله اوّل متقاضیان ثبت شرکت انتظامی باید فهرستی از اهداف تأسیس شرکت را تدوین نمایند. این فهرست به علاوه چندین نام منتخب برای شرکت به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌شود. انتخاب نام شرکت نیز باید با رعایت موارد قانونی موجود در این زمینه مانند ایرانی بودن و معنادار بودن آن صورت گیرد. پس از تأیید نیروی انتظامی باید مراحل ثبت شرکت امور مراقبتی، حفاظتی و انتظامی پیگیری شود.

 

شرایط و مدارک لازم ثبت شرکت امور مراقبتی، حفاظتی و انتظامی

 

  • وجود حداقل ۵ نفر و حداکثر ۷ نفر به عنوان هیئت مدیره برای این شرکت‌ها الزامی است. حداقل دو نفر از اعضا به ویژه رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت باید از بازنشستگان نیروهای مسلح باشند. در مواردی بازنشستگان کشوری نیز صلاحیت لازم برای تأسیس شرکت حراستی را خواهند داشت. اصلاحاتی بر این بخش از قانون ثبت شرکت انتظامی وارد شده و در برخی استان‌ها این شرایط باید در مورد حداقل سه نفر از اعضای شرکت وجود داشته باشد.
  • اعضای هیئت مدیره باید حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند.
  • مدرک تحصیلی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره باید حداقل فوق دیپلم باشد. در این مورد مدرک معادل در نیروهای نظامی و انتظامی نیز قابل قبول است.
  • مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت باید دارای حداقل ۱۵ سال سابقه کار در نیروهای مسلح باشند.
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد برای تمام اعضای هیئت مدیره الزامی است. برای دریافت گواهی عدم اعتیاد باید به مراکز درمانی نیروی انتظامی مراجعه شود.
  • در رأس هیئت مدیره شرکت انتظامی نباید بیش از یک نفر از اعضای یک خانواده حضور داشته باشد.
  • هیچ‌یک از اعضای هیئت مدیره نباید در هیچ نهاد دولتی یا سازمان عمومی غیردولتی مشغول فعالیت باشند. در همین راستا تمام اعضای هیئت مدیره باید فرم عدم اشتغال از دفاتر ثبت اسناد رسمی را دریافت نمایند. اعضای شرکت حق حضور در شرکتی مشابه را نیز ندارند.
  • مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا باید با توجّه به نوع و محدوده کاری شرکت، صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل را تأیید کند.

 

 مراحل ثبت شرکت انتظامی

 

همان‌طور که ذکر شد تمامی مدارک باید مورد تأیید نیروی انتظامی قرار گیرد. پس از کسب تأییدیه از نیروی انتظامی استان، این مدارک به علاوه مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت انتظامی باید به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود. در مرحله اوّل فرم تقاضای ثبت شرکت انتظامی تکمیل و ارسال می‌شود. سپس مدارک احراز هویت اعضای شرکت باید به همراه تأییدیه بخش حفاظت نیروی انتظامی ارسال شود.

اساس‌نامه شرکت که به تأیید و امضای تمام اعضا رسیده باشد و نیز صورت‌جلسه مجمع مؤسسین شرکت از دیگر مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت انتظامی است. مدارک مربوط به مکان شرکت از جمله سند یا اجاره‌نامه و تأییدیه اداره اماکن نیز باید به اداره ثبت شرکت‌ ها ارائه شود.

پس از طی روال اداری ثبت شرکت در صورت تأیید توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها، متقاضی یا وکیل قانونی او به اداره ثبت شرکت‌ها برای مراحل پایانی کار فراخوانده می‌شود. در صورت اعلام نقص مدارک نیز باید در اسرع وقت نسبت به تصحیح یا تکمیل مدارک اقدام شود.

 

مدارک لازم ثبت شرکت امور مراقبتی، حفاظتی و انتظامی
مدارک لازم ثبت شرکت امور مراقبتی، حفاظتی و انتظامی

 

نکات ثبت شرکت حفاظتی و امنیتی

 

  • تمامی شرکت‌های حفاظتی و امنیتی در زمره مؤسسات غیردولتی و غیرتجاری قرار می‌گیرند. فعالیت این مؤسسات نیز تحت‌نظر نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.
  • از قوانین یک شرکت حفاظتی این است که کلیه پرداخت‌ها باید شفاف و از طریق سیستم بانکی صورت گیرد.
  • پس از ثبت شرکت حفاظتی امنیتی تمام اقدامات این مؤسسات به صورت قانونی قابل پیگیری است. به عنوان مثال اگر یکی از کارکنان این شرکت‌ها در مورد نحوه پرداخت حقوق و مزایا و یا مسائل دیگری اعتراض داشته باشد می‌تواند در مراجع قانونی به پیگیری این موضوع بپردازد.

 

 

4.3/5 - (6 امتیاز)
مشاوره رایگان