ایزو چیست؟ مراحل دریافت گواهینامه ایزو ISO

 

ایزو چیست؟
ایزو ISO چیست؟

 

ایزو چیست؟

 

در سال ۱۹۴۶ در شهر لندن برای اولین بار سازمانی تحت عنوان سازمان بین المللی استاندارد های جهانی یا همان ایزو شروع به فعالیت کرد. هدف این سازمان از همان ابتدای تشکیل تا به امروز ارتقا استاندارد های جهانی در انواع حوزه ها می باشد. دانشمندان و محققانی که در این سازمان فعالیت می کنند با انجام تحقیقات و آزمایش های پیوسته در زمینه های مختلف، استاندارد هایی را مشخص می کنند. طبق نتایج به دست آمده این استاندارد ها برای ارتقا کیفیت سیستم های تولید و عرضه، بسیار کاربردی واقع شده است.

همانطور که معرف حضور همگان است، سازمان ایزو یک نهاد دولتی و وابسته به یک سیستم خاص نیست. این سازمان به صورت کاملا مستقل در حال فعالیت است. وظیفه این سازمان نیز طراحی آزمایش و تحقیقات و فعالیت های دانش بنیان در جهت ارتقا کیفیت جهانی است. متقاضیان و افرادی در حوزه های مختلف درگیر فعالیت هستند و به دنبال دریافت گواهینامه ایزو می باشند باید مراحلی را طی کنند. علاوه بر این ذکر این نکته الزامی است که افراد نمی توانند اقدام به کسب گواهینامه ایزو کنند. فقط کسب و کار ها و سازمان ها هستند که می توانند اقدام به کسب این گواهینامه کنند.

ما در این محتوا قصد داریم تا مراحل دریافت گواهینامه ایزو ISO از مراجع معتبر در این زمینه را شرح دهیم. بنابراین تا پایان محتوا با ما همراه باشید تا به صورت کاملا رایگان از این اطلاعات تخصصی بهره مند شوید.

 

مراحل دریافت گواهینامه ایزو ISO
مراحل دریافت گواهینامه ایزو ISO

 

هدف از دریافت گواهینامه ایزو چیست؟

هر نهاد و سازمانی که تصمیم می گیرد برای فعالیت های خود گواهینامه ایزو دریافت کند باید از یک سری از دستورالعمل ها تبعیت کند. داشتن گواهینامه ایزو در دیدگاه جهانی به معنی پایبند بودن شرکت و نهاد مربوطه به کیفیت و استاندارد های جهانی است. در واقع سازمان مورد نظر تضمین می کند که در اموراتی که انجام می دهد این استاندارد ها را رعایت خواهد کرد. به همین دلیل دستورالعمل هایی از جانب این سازمان صادر شده است که برای هر فعالیت خاص متنوع هستند.

سازمانی یا شرکتی بعد از ثبت شرکت قصد دریافت این گواهینامه را دارد باید تمامی بند های این دستور العمل را به استثنای مواردی که توسط کارشناس مشخص می شوند رعایت کند. موارد استثنا، همان مواردی هستند که رعایت آن ها برای آن فعالیت خاص الزامی نیست.

 

مراحل دریافت گواهینامه ایزو ISO

 

  1. انتخاب نوع فعالیت و مشخص کردن موقعیت آن در دسته بندی استاندارد های ایزو: تعداد بسیار زیادی استاندارد تضمین کیفیت یا همان ایزو در این سازمان به ثبت رسیده است. سازمانی که قصد اخذ این گواهینامه را دارد باید ایزو هایی که در حوزه فعالیت خودش قرار دارند را انتخاب کند.
  2. انجام بند های استاندارد های مذکور: بعد از انتخاب استاندارد های مرتبط در حوزه فعالیت سازمان، نوبت به بررسی بند های استاندارد های منتخب می رسد. طبق پروتکل های دریافت این گواهینامه، متقاضیان ملزم هستند تمام مواردی را که برای کسب مجوز استاندارد منتخب ذکر شده رعایت کنند. متقاضی موظف است علاوه بر رعایت بند اصلی زیر بند ها را نیز رعایت کند. ممیز و شخصی که وظیفه بررسی نهایی را دارد، تمام استاندارد های مرتبط به یک تخصص را مورد بررسی قرار می دهد.

 

شرایط و مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه ایزو ISO
شرایط و مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه ایزو ISO

 

مراحل بعدی صدور این گواهینامه از مراجع معتبر

  1. یک مرجع اعتبار دهی (AB) یک مرجع صدور ایزو (CB) که معتبر است را تعیین می کند: باید دقت کنید که گواهی خود را از مراجع معتبری که تحت نظر نهاد های ما فوق IAF و ASCB قرار دارند دریافت کنید. مراکز کلاهبرداری بسیاری وجود دارند که با دریافت هزینه های گزاف گواهینامه جعلی اعطا می کنند! یکی از راه های اعتبار سنجی مراکز اعطای گواهینامه، این است که باید نام مرجع صدور را در سایت مرکز اعتبار دهی جست و جو کنید. گواهینامه ای که از مرجع صدور دریافت کرده اید حتما باید در سایت مرجع اعتبار دهی ریجستر شود. توجه داشته باشید که کد های اعتبار سنجی آنلاین برای اعتبار سنجی به تنهایی کافی نیستند! به مراکزی که قصد دارند فقط با ارائه این کدها رسمیت خود را اثبات کنند اعتماد نکنید!

 

فرایند ممیزی اولیه و مراحل بعد از آن چگونه انجام می شوند؟

  1. ممیزی فرعی و داخلی در شرکت: در این مرحله کارشناسان متخصص در هر شرکت که در زمینه استاندارد های مربوطه دانش کافی را دارند تیم های بازرسی داخلی تشکیل می دهند. در چک لیستی که توسط اعضای مختلف تیم ممیزی تهیه شده ایراداتی که باید رفع شوند نوشته می شود. ایرادات مذکور باید در جلسه کلی شرکت مطرح شوند و قبل از بازرسی توسط مرجع صدور گواهینامه رفع شوند. سر ممیز باید با مشورت سایر اعضای اصلی تایم لاین ممیزی داخلی برای سازمان را مشخص کند. در این تایم لاین مشخص می شود که در طول ۳ سال اعتبار گواهینامه، در چه زمان هایی باید ممیزی داخلی انجام شود.
  2. ممیزی اصلی توسط مرجع صدور: این عمل توسط مرجع صدور اصلی انجام می شود. در صورت پیدا نشدن ایرادات اصلی، گواهینامه ایزو به سازمان مربوطه اعطا می شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان