پیگیری ثبت برند و استعلام لوگو ، روش های استعلام و پیگیری برند

 

پیگیری ثبت برند و استعلام لوگو
پیگیری ثبت برند و استعلام لوگو

 

پیگیری ثبت برند و استعلام لوگو

 

پیگیری ثبت برند و استعلام لوگویی که برای کسب و کار خود طراحی کرده اید، باید در همان مراحل ابتدایی کار ثبت انجام شود. ممکن است طرحی که برای لوگوی خود در نظر گرفته اید تکراری باشد، یعنی یک کسب و کار دیگر از شما پیشی گرفته و آن را برای خود برگزیده باشد. مثلاً در طراحی برند برای تولید عسل ممکن است اولین چیزی که به نظر طراح می رسد استفاده از خود زنبور عسل باشد، طرحی که به ذهن افراد زیادی خطور می کند و به همین دلیل مهم است که پیش از ثبت از تکراری نبودن برند و نام برندتان مطمئن شوید.

 

استعلام برند، نخستین مرحله

 

استعلام برند در میان برندهای ثبت شده حائز اهمیت است. برای کسب اطمینان از تکراری نبودن آن باید در سامانه جست و جوی علامت تجاری تکلیف برند کسب و کار خود را مشخص کنید. استعلام برند به شکل صحیح به شما کمک می کند تا بتوانید در شرایطی حقیقی درصد موفقیت خود را بسنجید.

این کار چند مزیت دارد. مزیت اول این است که کاملاً رایگان است و هزینه ای را در بر نخواهد داشت. همچنین، زمان زیادی از شما نمی گیرد. اگر کسب و کار دیگری شبیه برند شما را در همان طبقه یا حتی شبیه به آن را ثبت کرده باشد، استعلام برند به شما نشان می دهد و پیش از این که زمان و هزینه تان را بیهوده صرف کرده باشید، متوجه آن خواهید شد.

 

روش های استعلام برند

 

برای پیگیری ثبت برند و مرحله ابتدایی آن چند انتخاب پیش رو دارید:

  • مراجعه به بخش آگهی های سامانه روزنامه های رسمی کشور و جست و جوی علامت تجاری و نام انتخابی برای اطمینان از این که پیش از شما کسی آگهی با این مشخصات به چاپ نرسانده باشد.
  • استعلام برند از اداره ثبت که با وارد شدن به نشانی اداره مالکیت صنعتی امکان پذیر است. نام برند و طبقه مورد نظر را جست و جو کنید تا سوابق مربوط به آن به شما نمایش داده شود.
  • این کار از طریق برخی از سایت ها که در زمینه ثبت برند فعالیت می کنند نیز ممکن است. استعلام در این سایت ها کاملاً رایگان است و جست و جود در آنها بسیار ساده است و نیاز به تخصص خاصی ندارد.

 

مزایای پیگیری ثبت برند

 

  • پیگیری ثبت برند و استعلام لوگو از تکراری بودن آن جلوگیری خواهد کرد.
  • ویژگی برند به منحصر به فرد بودن آن است و شبیه بودن با برندهای دیگر از ارزش آن می کاهد.
  • در زمان استعلام برند از وجود برندهای دیگر آگاه می شوید.

 

روش های استعلام و پیگیری ثبت برند و لوگو
روش های استعلام و پیگیری ثبت برند و لوگو

 

نکاتی برای پیگیری ثبت برند

  • اگر پیش از شروع کسب و کار، امور مربوط به پیگیری ثبت برند و استعلام لوگو را انجام داده باشید و سپس متوجه شوید یک کسب و کار دیگر با برندی شبیه شما مشغول به کار شده است، می توانید از او شکایت کنید. در صورتی که اگر برند خود را ثبت نکرده باشید، امکان شکایت برای شما وجود نخواهد داشت و حتی ممکن است برند مشابه پیش دستی کند و سریع تر از شما برند را به ثبت برساند که در این صورت کاری از شما بر نمی آید.
  • بعد از این که برندتان را ثبت کردید، امکان انتقال آن به غیر برای شما وجود دارد. با محصولات با کیفیت و خدمات بی نظیر می توانید بر ارزش برندتان اضافه کنید.
  • هزینه ای برای مالیات و عوارض در پیگیری ثبت برند پرداخت نخواهد شد.
  • اگر بتوانید برند خود را به شکل بین المللی ثبت کنید، از مزایای بیشتری بهره مند خواهید شد.
  • در پیگیری ثبت برند به این مسئله توجه داشته باشید که اگر در این مورد به شما سختگیری می شود، در واقع به نوعی از برندهای ثبت شده حمایت می شود. به این فکر کنید زمانی که شما برند خودتان را ثبت کنید، این حمایت از برند شما هم انجام خواهد شد.

 

موارد مهم در پیگیری ثبت برند

در زمان پیگیری ثبت برند باید دقت داشته باشید که برندهایی که در نامشان از حروف و اعداد در کنار هم استفاده کرده اند همراه با علامت یا نمادی که می تواند سایه و سفید هم باشد، قابل ثبت هستند. در کشورهای خارجی ثبت چیزهایی وجود دارد که در ایران امکان پذیر نیست، مثل ثبت شعارهای تبلیغاتی، صداها و بوها. در ایران تنها موارد قابل دیدن و گرافیکی قابل ثبت کردن هستند.

مطلوب است که برند انتخابی شامل یکی از کلمات عبارت ثبت شده باشد و از استفاده از اسامی تکراری خودداری شود. درباره خطای تشابه به این مسئله توجه داشته باشید که به عنوان مثال اگر برند آلاله پیش از شما ثبت شده باشد و شما برند لاله را برای خود برگزیده باشید، برند شما به دلیل تشابه رد خواهد شد.

در پیگیری ثبت برند بیش از هر چیز به یگانه و منحصر به فرد بودن برند خود فکر کنید. این کار ممکن است برای شما سخت به نظر برسد و برای درخواست مشورت و راهنمایی می توانید به افراد متخصص در نشانی https://sabtorotbe.ir/ مراجعه کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان