مراحل رتبه بندی برنامه و بودجه

 

رتبه بندی برنامه و بودجه
رتبه بندی برنامه و بودجه

رتبه بندی برنامه و بودجه

 

سامانه ای که هم اکنون جهت رتبه بندی این شرکت ها در حال فعالیت است، ساجات نام دارد. سامانه ساجات از جانب نهاد های ذیربط برای رتبه بندی شرکت های امور فنی و نظارتی تاسیس شده است.  در این سامانه علاوه بر امکان رتبه بندی شرکت ها، آیین نامه های تعیین صلاحیت و جداول امتیاز بندی شرکت ها قرار داده شده است. شرکت هایی که قصد دارند در هر کدام از این ۴ تخصص موجود رتبه دریافت کنند می توانند آیین نامه های موجود را در این سامانه مطالعه کنند. علاوه بر این سامانه دیگری تحت عنوان ساجار، جهت استعلام رتبه و موارد دیگر در حال فعالیت و ارائه خدمت به شرکت های  فنی و اجرایی می باشد.

 

شرکت های تاسیس شده از جانب سازمان برنامه و بودجه

شرکت هایی که به طور رسمی در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت می شوند و با آگهی شدن در روزنامه رسمی کشور به رسمیت شناخته می شوند می توانند به عنوان شرکت های فنی و اجرایی و نظارتی به فعالیت خود ادامه دهند. به طور کلی این شرکت ها در ۴ دسته تحت عنوان پیمانکاری، طراحی و ساخت، مشاور و انفورماتیک در حال فعالیت هستند. برای هر کدام از این تخصص ها از جانب سازمان برنامه ریزی و نظارت راهبردی آیین نامه های تشخیص صلاحیت صادر شده است.

هر کدام از شرکت هایی که در قالب هر یک از این ۴ تخصص ثبت شده اند باید معیار ها و ضوابطی را رعایت کنند، تا فعالیت آن ها قانونی تلقی شود. علاوه بر این هر کدام از این شرکت ها می توانند با ثبت رزومه خود در سامانه های رتبه بندی دولتی ثبت نام کنند و تقاضای اخذ رتبه ثبت کنند.

 

 شرکت پیمانکاری

شرکت های پیمانکاری همانند سایر شرکت ها می توانند به ۲ صورت شرکت با مسئولیت محدود و یا شرکت سهامی خاص تاسیس شوند. این شرکت ها در ۱۱ تخصص مختلف قادر به فعالیت هستند. شرکت های پیمانکاری در هر یک از ۱۱ تخصص که عبارت اند از: نفت، کشاورزی، حمل و نقل، ساختمان و ابنیه، آب، مرمت آثار باستانی، ارتباطات، نیرو و برق، کاوش های زمینی، راه سازی و تاسیسات می توانند اقدام به اخذ رتبه پیمانکاری کنند. طبق آیین نامه های سامانه ساجات شرکت های پیمانکاری در ۵ درجه، رتبه بندی می شوند. رتبه ۱ بالاترین رتبه و رتبه ۵ پایین رتبه است.

 

شرکت مشاور

همانطور که گفتیم شرکت های مشاور نیز همچون سایر شرکت های فعال در زمینه امور فنی و اجرایی، می توانند در اداره ثبت شرکت ها ثبت شوند. این شرکت ها در بیش از ۱۰ تخصص مختلف از جمله شرکت مشاور نفت و گاز، شرکت مشاور راه سازی، شرکت مشاور کشاورزی و … می توانند فعالیت کنند. شرکت های مشاور در حوزه تخصصی خود مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی انجام می دهند. یعنی علاوه بر نظارت تیم های اجرایی، وظیفه مطالعه و تحقیق، ارائه طرح های نوین و اساسی و علاوه بر این وظیفه تعمیر بخش های آسیب دیده را بر عهده دارند. در آیین نامه تایید صلاحیت مشاوران اعلام شده که شرکت های مشاور در ۳ درجه رتبه بندی می شوند. رتبه ۱ به شرکت هایی که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند اعطا می شود و اخذ رتبه مشاور ۳ نیز پایین ترین رتبه اعطایی است.

 

معرفی شرکت انفورماتیک

شرکت های انفورماتیک نیز نوع دیگری از شرکت های فعال در زمینه امور فنی و اجرایی هستند. این شرکت ها نقش بسیار مهمی در سازماندهی شبکه های اطلاعاتی دارند. در واقع پل های ارتباطی اصلی شرکت های انفورماتیک هستند. این شرکت ها بعد از دریافت گواهی های اعتبار خود که نشان دهنده صلاحیت فعالیتشان است، در ۷ درجه رتبه بندی می شوند. رتبه ۱ بالاترین رتبه و رتبه ۷ پایین ترین اخذ رتبه انفورماتیک است.

 

موارد پر اهمیت در موضوع رتبه بندی برنامه و بودجه شرکت ها
موارد پر اهمیت در موضوع رتبه بندی برنامه و بودجه شرکت ها

 

موارد پر اهمیت در موضوع رتبه بندی برنامه و بودجه شرکت ها

 

هر کدام از شرکت هایی که در این حوزه ها به ثبت رسیده اند باید گواهی اعتبار دریافت کنند. این گواهی نشان دهنده صلاحیت رتبه بندی برنامه و بودجه شرکت است. از جمله عوامل پر اهمیت دیگر، سابقه بیمه شرکت و سابقه فعالیت شرکت است. مورد دیگر افراد فنی امتیاز آور شرکت هستند که شرایط و موقعیت آن ها در رتبه بندی برنامه و بودجه بسیار تاثیر گذار است. سوابق فعالیت شرکت در پروژه های وابسطه به خود دولت یا نهاد هایی که زیر نظر دولت هستند اهمیت زیادی دارد. اظهارنامه مالیاتی شرکت و توانایی مالی شرکت نیز بسیار مهم است.

 

شرایط عمومی لازم برای شرکت ها در رتبه بندی برنامه و بودجه
شرایط عمومی لازم برای شرکت ها در رتبه بندی برنامه و بودجه

 

شرایط عمومی لازم برای شرکت ها در رتبه بندی برنامه و بودجه

 

  • شرکت به صورت کاملا رسمی و قانونی در نوع فعالیت خود به ثبت رسیده باشد. آگهی ثبت آن نیز در روزنامه رسمی منتشر شده باشد.
  • شرکت گرفتار جریمه در یک مورد خاص یا ممنوع از فعالیت شدن نباشد.
  • سوابق کاری اعضای امتیاز آور شرکت بسیار مهم است.
  • سابقه فعالیت شرکت در یک سال مالی بسیار مهم است.
  • گواهینامه تعیین صلاحیت شرکت رسمی باشد و توسط سازمان برنامه و بودجه صادر شده باشد.
  • اظهار نامه مالیاتی شرکت مشکل دار نباشد و یا به عبارتی شرکت فرار مالیاتی در پرونده خود نداشته باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان