ثبت طرح صنعتی ، مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی

 

ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

 

ثبت طرح صنعتی

 

در ماده ۲۰ قانون ثبت اختراعات، ثبت طرح صنعتی این گونه تعریف شده است:

” هرگونه تركيب خطوط يا رنگ‌ها و هرگونه شكل سه‌بعدي با خطوط‌، رنگ‌ها و يا بدون آن‌، به‌گونه‌اي كه تركيب يا شكل يك فرآورده صنعتي يا محصولي از صنايع دستي را تغيير دهد، طرح صنعتي است‌.”

ثبت طرح صنعتی در صورتی قابل ثبت است که شرایط زیر را دارا باشد:

  • طراحی شکل ظاهری و زیبایی بصری کالا جذابیت داشته باشد.
  • طرح صنعتی باید جدید یا اصیل باشد.
  • قبل از تسلیم اظهارنامه از طریق انتشار محسوس یا هر شیوه دیگر برای عموم افشا نشده باشد.

 

مراحل ثبت طرح صنعتی

 

  • ثبت اظهارنامه

متقاضی باید در مرحله اوّل به پرتال مرکز مالکیت معنوی مراجعه نماید. پس از ثبت‌نام در این سامانه فرم الکترونیکی ثبت طرح صنعتی را تکمیل نماید. هنگام ثبت اظهارنامه، ارسال مدارک آن نیز ضرورت دارد. اگر در میان مدارک مذکور مدارکی به زبان خارجی باشد لازم است ترجمه مدارک نیز ضمیمه شود. در مرحله اوّل ارائه ترجمه رسمی ضروری نیست ولی ممکن است کارشناس مربوطه پس از بررسی پرونده، ترجمه رسمی مدارک را درخواست نماید.

پیش از درج امکان اصلاح اظهارنامه وجود دارد. برای اصلاح اظهارنامه هزینه جداگانه دریافت می‌شود. استرداد اظهارنامه ارسال شده توسط متقاضی از طریق درخواست کتبی امکان‌پذیر است ولی هزینه آن مسترد نمی‌شود.

انتقال مالکیت یا اعطای هرگونه اجازه بهره‌برداری از طرح صنعتی نیز امکان‌پذیر است. در این زمینه لازم است درخواست کتبی ارائه شده و هزینه‌های مربوط به آن پرداخت شود.

  • بررسی پرونده

مرجع ثبت ظرف مدت ۶۰ روز به بررسی پرونده و اظهارنامه می‌پردازد.

  • رفع نواقص

پس از بررسی اگر در اظهارنامه و یا مدارک ضمیمه آن ایراداتی وجود داشته باشد به متقاضی فرصتی ۳۰ روزه برای رفع نواقص پرونده داده می‌شود. این فرصت برای متقاضیانی که ساکن خارج از کشور هستند ۶۰ روز است.

نکته: تمامی مراحل ثبت اظهارنامه طرح صنعتی به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مرکز خواهد بود. اطلاع‌رسانی از طریق پیامک نیز صورت می‌گیرد. این پیامک‌ها در زمره پیامک تبلیغاتی قرار می‌گیرند. بنابراین اگر سیم‌کارت موردنظر شارژ کافی نداشته باشد و یا دریافت پیامک تبلیغاتی را مسدود کرده باشد این پیامک‌ها را دریافت نخواهد کرد. در نتیجه بهترین شیوه پیگیری پرونده، بررسی مداوم حساب کاربری است.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی
مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی

 

  • مدارک احراز هویت متقاضی

اگر شخص حقیقی باشد: تصویر کارت ملی و شناسنامه در کنار هم

اگر شخص حقوقی باشد: تصویر آگهی تأسیس شرکت و آخرین تغییرات درج شده و شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضا دارند.

  • مدارک نمایندگی

اگر روند اداری ثبت توسط وکیل دنبال می‌شود مدارک قانونی وکالت باید ارائه شود.

  • تصویر کالای مورد نظر

این تصویر باید مطابق با “شیوه‌نامه چگونگی توصیف و ارائه طرح صنعتی ” ارائه شود.

  • گواهینامه ثبت علامت تجاری

اگر در تصویر کالا (مثلاً در بسته‌بندی) علامت تجاری وجود داشته باشد باید گواهینامه ثبت علامت تجاری تحت مالکیت متقاضی نیز ضمیمه مدارک شود.

  • فرم تأخیر در انتشار آگهی ثبت

در صورت تمایل متقاضی می‌تواند با تکمیل فرمی، انتشار آگهی ثبت را برای مدت مشخصی به تأخیر بیاندازد.

  • فرم عدم ذکر اسم طراح

متقاضی می‌تواند از طریق درخواست کتبی، عدم ذکر نام طراح طرح صنعتی را اعلام نماید.

  • مدارک حق تقدم

اتباع غیرایرانی یا افرادی که پیش از این در سایر کشورهای عضو کنوانسیون پاریس، طرح خود را درج کرده‌اند باید این مدارک را ارائه کنند. این مدارک باید هم‌زمان با اظهارنامه و یا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از آن ارسال شوند.

در مدارک حق تقدم باید موارد زیر اعلام شود:

۱)  تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی

۲) طبقه‌بندی بین‌المللی مختص اظهارنامه اصلی

۳) مأخذ تسلیم اظهارنامه اصلی اعم از کشور یا کشورها و یا منطقه‌ای خاص

 

پذیرش ثبت طرح صنعتی

 

پس از تکمیل پرونده و انجام بررسی‌های کارشناسی در صورت تأیید، “ابلاغیه پذیرش” به حساب کاربری متقاضی ارسال می‌شود. روال اداری ادامه فرایند ثبت در این ابلاغیه مشخص شده است. ظرف مدّت سی روز متقاضی باید برای تشکیل پرونده فیزیکی و پرداخت هزینه ثبت طرح صنعتی اقدام نماید. برای متقاضیان خارجی این فرصت ۶۰ روز در نظر کرفته شده است.

 

مدارک لازم برای تشکیل پرونده فیزیکی ثبت طرح صنعتی

 

برای تشکیل پرونده فیزیکی باید نسخه چاپی تمام مدارک پرونده حضوری به واحد پذیرش اداره طرح‌های صنعتی تحویل داده شود. مدارک پرونده شامل:

  • ابلاغیه پذیرش
  • اظهارنامه طرح
  • مدارک احراز هویت متقاضی
  • وکالت‌نامه قانونی (در صورت حضور وکیل)
  • چهار نسخه پرینت رنگی تصاویر تأیید شده طرح صنعتی

 

آخرین مرحله ثبت طرح صنعتی

 

پس از ارائه پرونده فیزیکی، پرداخت هزینه ثبت از طریق حساب کاربری انجام می‌شود. سپس پیش‌نویس آگهی ثبت برای متقاضی ارسال می‌شود. در صورت تأیید متقاضی و پس از پرداخت هزینه چاپ، آگهی تاسیس طرح در روزنامه رسمی کشور منتشر می‌شود.

پس از آن مالک طرح یا وکیل قانونی او به همراه یک نسخه از آگهی چاپ شده می‌تواند برای دریافت گواهینامه ثبت اقدام نماید.ما همواره از ثبت شرکت تا ثبت برند و طرح صنعتی و رتبه بندی شرکت در کنارتان هستیم.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان