ثبت شرکت علمی آموزشی و پژوهشی

ثبت شرکت علمی، آموزشی و پژوهشی
ثبت شرکت علمی، آموزشی و پژوهشی

 

نحوه ثبت شرکت علمی آموزشی و پژوهشی

 

پیش از آن که به بررسی شرایط ثبت شرکت علمی، آموزشی و پژوهشی بپردازیم لازم است بدانیم برای فعالیت در زمینه آموزش و پژوهش، عنوان مؤسسه علمی آموزشی مناسب‌تر است. تعریف ساده هدف از ایجاد شرکت و مؤسسه به خوبی می‌تواند تفاوت این دو را مشخص سازد. یک شرکت با هدف کسب سود اقتصادی تشکیل می‌شود ولی هدف از ایجاد یک مؤسسه صرفاً کسب سود اقتصادی نیست. در واقع مؤسسه با اهداف مختلفی تشکیل می‌شود که یکی از آنها می‌تواند کسب سود اقتصادی باشد.

انواع مؤسسات از لحاظ نوع فعالیت، هدف فعالیت و مالکیت مؤسسه با هم تفاوت دارند. مالکیت یک مؤسسه می‌تواند برعهده بخش خصوصی، بخش دولتی و یا ترکیبی از هر دو باشد.

 

موضوع فعالیت مؤسسات آموزشی

برای ثبت شرکت علمی، آموزشی و پژوهشی با توجّه به زمینه فعالیت شرکت باید از مراجع مربوطه مجوز قانونی دریافت شود. مرجع صدور مجوز برای مؤسسه علمی پژوهشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. بدیهی است که اگر مؤسسه‌ای در چندین زمینه مختلف فعالیت داشته باشد نیاز به اخذ مجوز از چندین سازمان را خواهد داشت. زمینه فعالیت مؤسسه علمی آموزشی معمولاً از میان موارد زیر انتخاب می‌شود.

  • ثبت مؤسسه علمی آموزشی می‌تواند با هدف تأسیس آموزشگاه عالی آزاد صورت گیرد. هدف از تأسیس چنین مؤسساتی برگزاری دوره‌های تخصصی و کاربردی برای دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد.
  • برای انجام تحقیقات علمی و پژوهشی در داخل کشور و یا در سطوح بین‌المللی می‌توان اقدام به ثبت مؤسسه علمی پژوهشی نمود. چنین مؤسساتی با کمک نهادهای اجرایی می‌توانند گام‌های مهمی در راستای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی در کشور بردارند.
  • یکی از موضوعات فعالیت مؤسسه علمی پژوهشی می‌تواند ارائه خدمات در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور باشد. به دلیل اهمّیت موضوع، ثبت مؤسسه علمی پژوهشی برای انجام چنین فعالیتی در جلب اعتماد مشتریان بسیار تأثیرگذار است.
  • ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در زمره ثبت مؤسسه علمی پژوهشی قرار می‌گیرد.
  • تأسیس فدراسیون ملّی برای ورزش‌های دانشگاهی نیز می‌تواند در قالب ثبت مؤسسه علمی آموزشی صورت گیرد.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز فعالیت مؤسسه علمی آموزشی

 

پیش از اقدام برای ثبت شرکت علمی آموزشی لازم است مجوز فعالیت از نهادهای مربوطه اخذ شود. برای اخذ مجوز نیز باید مدارک زیر ارائه شود:

  • تصویر اساس‌نامه مؤسسه (اگر مؤسسه در زمره مؤسسات فرهنگی هنری قرار گیرد باید این اساس‌نامه توسط دفتر توسعه و مشارکت فرهنگی هنری تأیید شده باشد)
  • فرم مشخصات فردی متقاضی (مدیر مؤسسه علمی آموزشی باید حداقل سه سال سابقه تدریس داشته باشد و حداقل یکی از مؤسسین باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط با فعالیت مؤسسه باشد)
  • تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه محل شرکت
  • تأیید اداره اماکن
  • تعهدنامه

واحد آموزشی فرهنگی هنری ادارات، مسئول صدور مجوز برای مؤسسات آموزشی است. پس از دریافت مجوز، مؤسسات آموزشی باید برای اجرای دوره‌های مهارتی در ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست خود را ثبت کنند.

برای درخواست تمدید نیز لازم است متقاضی، گزارش پایان دوره را به اداره شهرستان ارسال نماید. در صورت تأیید، گزارش آن به واحد آموزش فرهنگی و هنری اداره کل ارسال خواهد شد.

هنگام اعطای مجوز به متقاضی ثبت مؤسسه آموزشی، قوانین و عناوین درسی نیز باید توسط مسئول آموزش به متقاضی ابلاغ شود.

برای برگزاری دوره کار و دانش، ارسال مدارک از ابتدای سال تا پایان خرداد امکان‌پذیر است. برای برگزاری دوره‌های مهارتی آزاد، ارسال مدارک در دو نوبت ابتدای سال تا پایان خرداد و اوّل مهر تا پایان آبان امکان‌پذیر است.

 

مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت علمی، آموزشی و پژوهشی
مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت علمی، آموزشی و پژوهشی

 

مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت علمی آموزشی و پژوهشی

 

  • تقاضانامه ثبت مؤسسه علمی آموزشی که توسط تمام شرکا تکمیل و امضا شده باشد.
  • مجوز فعالیت مؤسسه از نهادهای مربوطه (در صورت نیاز)
  • فهرست نام‌های انتخابی برای مؤسسه به ترتیب اولویت (در نام مؤسسه علمی آموزشی باید کلماتی مانند آموزشگاه، پژوهشکده، مؤسسه تحقیقاتی، دانشگاه و . . . وجود داشته باشد)
  • مدارک احراز هویت اعضا یا شرکا

با توجّه به این که مؤسسات علمی پژوهشی رتبه‌بندی می‌شوند ارائه مدارک و مستندات مبنی بر سوابق علمی و کاری مؤسسین شرکت در کسب رتبه بالاتر بسیار ارزشمند است.

  • کارت پایان خدمت و گواهی عدم سوء‌پیشینه
  • اساس‌نامه شرکت
  • صورت‌جلسه مجمع مؤسسین

 

مراحل ثبت شرکت علمی آموزشی و پژوهشی

 

پس از ارسال مدارک برای اداره ثبت شرکت‌ها این مدارک توسط کارشناسان این اداره مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که نقصی در مدارک وجود نداشته باشد مدارک ثبت مؤسسه علمی آموزشی به بخش ثبت دفاتر اداره ثبت شرکت‌ها تحویل داده می‌شود. پس از ثبت مدارک باید متقاضی یا وکیل قانونی او برای امضا در اداره ثبت حضور یابد.

در مرحله بعد یک نسخه از مدارک در بایگانی اداره ثبت شرکت‌ها و نسخه‌ای دیگر در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. به عنوان آخرین مرحله ثبت مؤسسه علمی آموزشی، پیش‌نویس آگهی ثبت شرکت توسط کارشناس مربوطه تحریر می‌گردد. آگهی تأسیس مؤسسه علمی آموزشی توسط روابط عمومی اداره ثبت شرکت‌ها برای انتشار در روزنامه رسمی اخذ می‌گردد. انتشار آگهی، آخرین مرحله ثبت شرکت علمی، آموزشی و پژوهشی است.

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان