ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر

 

ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر
ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر

 

مراحل ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر

 

ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر در صنعت حمل و نقل جزو معدود صنایعی است که از دیرباز تاکنون از رونق آن کاسته نشده است. حتّی در جدیدترین سبک معاملات تجاری، که معاملات اینترنتی و از راه دور است برای تبادل کالا وجود صنعت حمل و نقل ضروری است. بنابراین هنوز هم راه‌اندازی یک شرکت حمل و نقل کالا و مسافر می‌تواند از مشاغل پرسود باشد.

در فرایند حمل و نقل کالا و مسافر، حفظ سلامت و امنیت محموله در درجه اوّل قرار دارد. لذا یک شرکت حمل و نقل موفّق باید بتواند اعتماد مشتری را در این زمینه جلب نماید. ارائه تمهیداتی از قبیل بیمه محموله در همین راستا صورت می‌گیرد. با این وجود اوّلین گام در جذب مشتری، وجود زیرساخت‌ها و مجوزهای قانونی برای انجام چنین فعالیتی است. با توجّه به گستردگی شرایط کاری شرکت‌های حمل و نقل، شرایط اخذ مجوز برای آنها نیز متفاوت است.

 

ثبت انواع شرکت‌حمل و نقل کالا و مسافر

 

مرجع اصلی ثبت شرکت در کشور ما سازمان ثبت شرکت‌هاست. ولی تفاوت ثبت شرکت‌های مختلف معمولاً به نوع فعالیت و مجوز آنها بستگی دارد.در مورد ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر، شرایط ثبت شرکت به قرار زیر است:

 

  • ثبت شرکت حمل و نقل درون شهری

به جهت تسهیل امور ثبت شرکت‌ ها، این سازمان، شرکتی که محدوده فعالیت خود را نقل و انتقالات درون‌شهری تعریف می‌کند بدون نیاز به مجوز از سازمان خاصی ثبت می‌نماید. لازم به ذکر است این‌گونه شرکت‌ها می‌توانند شرکت خود را در قالب شرکت چندمنظوره نیز به ثبت برسانند.

 

  • ثبت شرکت حمل و نقل بین شهری و بین‌المللی

اگر شرکتی قصد فعالیت در زمینه حمل و نقل بین شهری و یا بین‌المللی داشته باشد برای ثبت شرکت نیاز به اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی دارد.

 

  • ثبت شرکت حمل و نقل هوایی

کلیه امور ترابری هوایی در کشور ما برعهده سازمان هواپیمایی کشور است. ثبت شرکت حمل و نقل هوایی نیز تنها با مجوز سازمان هواپیمایی کشور امکان‌پذیر است.

 

شرایط موردنیاز ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر

 

  • وسایل نقلیه

وسایل نقلیه شرکت حمل و نقل از تجهیزات ضروری آن محسوب می‌شود. این وسایل نقلیه اعم از ملکی، استیجاری یا تحت پوشش باید عمر زیر ده سال داشته باشند. در واقع میانگین عمر ناوگان ملکی شرکت حمل و نقل نباید بیشتر از ۷ سال باشد. ارائه سند وسایل نقلیه ملکی به نام شرکت و قرارداد همکاری در مورد وسایل نقلیه استیجاری ضروری است.

تعداد و نوع وسایل نقلیه موردنیاز نیز برحسب درجه‌بندی شرکت حمل و نقل تعیین می‌شود.

 

  • امکانات و تجهیزات

هنگام ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر، محل شرکت نیز مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد. محل شرکت حمل و نقل باید حداقل امکانات و تجهیزات یک محل کار مناسب را دارا باشد.

در مرحله اوّل کلیه محوطه عملیاتی شرکت باید در یک مکان متمرکز باشد. در این محوطه باید تمام بخش‌ها از قبیل دفتر کار، پایانه، سالن استراحت، نمازخانه، انبار وجود داشته باشد. وجود امکانات رفاهی آب، برق، تلفن، سیستم سرمایشی و گرمایشی، سرویس بهداشتی، حمام، تجهیزات اطفاء حریق و … نیز الزامی است.

مناسب بودن محل شرکت از لحاظ ترافیکی، انتظامی، کاربری، زیست‌محیطی و بهداشتی نیز با استعلام از مراجع مربوطه مانند شهرداری و اداره راه و ترابری باید تأیید شود.

 

  • شرایط مدیرعامل

متقاضی ثبت شرکت حمل و نقل کالا و خدمات باید شرایط عمومی مدیرعامل از نظر قانون را داشته باشد. مدیرعامل باید شرایطی از قبیل تابعیت ایرانی، معتقد به دین اسلام یا سایر ادیان رسمی کشور، حداقل ۲۵ سال سن، عدم اشتغال به عنوان مدیر شرکت دیگر، عدم اعتیاد، عدم وجود سوء‌پیشینه کیفری، دارای صلاحیت عمومی، ارائه کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت و ارائه مدارکی مبتنی بر تحصیلات و سوابق تجربی در این زمینه داشته باشد.

از یکی از روش‌های زیر باید مدارک مستند مبنی بر سوابق کاری کسب شود:

  • تأیید سازمان یا وزارت‌خانه‌ای که متقاضی سابقه کار در آن را دارد.
  • گواهی مبنی بر عضویت متقاضی در هیئت مدیره و یا مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی که در روزنامه رسمی کشور.
  • تأیید سازمان بیمه تأمین اجتماعی در مورد اشتغال فرد متقاضی در یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی و پرداخت حق بیمه

لازم به ذکر است برای ثبت شرکت حمل و نقل بین‌المللی بر حسب ضرورت ممکن است از افراد متقاضی آزمون تخصصی گرفته شود.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت حمل و نقل کالا و مسافر

 

ثبت شرکت حمل و نقل می‌تواند در قالب یک شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود صورت گیرد. ارائه مدارک زیر برای ثبت شرکت حمل و نقل ضروری است:

  • اساس‌نامه شرکت
  • تقاضانامه ثبت شرکت
  • صورت‌جلسه اعضای مؤسس
  • ارائه تصویر برابر اصل مدارک احراز هویت، مدارک تحصیلی و گواهی عدم سوء‌پیشینه تمامی اعضای شرکت
  • ارائه تصویر برابر اصل سند ملکی شرکت
  • ارائه تصویر برابر اصل سند وسایل نقلیه ملکی یا استیجاری شرکت
  • ارائه مجوز فعالیت(در صورت نیاز)
  • گواهی بانگی پرداخت ۳۵ درصد سرمایه اولیه توسط مؤسسین شرکت (برای ثبت شرکت سهامی خاص)

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان