ثبت برند خارجی ، شرایط و مراحل ثبت برند خارجی

 

ثبت برند خارجی
ثبت برند خارجی

 

ثبت برند خارجی و شرایط و مراحل آن

 

ثبت برند خارجی و داخلی مورد توجه کسانی است که دوست دارند در سطحی گسترده فعالیت کنند و محصولات و تولیدات خود را به دست جهانیان برسانند. داشتن برند یعنی اعتبار و جلب اطمینان مصرف کننده که البته به سادگی هم به دست نخواهد آمد و ثبت برند یعنی خلق فرصت های تازه و پیشی گرفتن از رقبا. شاید دوست داشته باشید به جای یک برند ایرانی، صاحب یک برند خارجی شوید. این کار ممکن است هزینه های زیادی را به شما تحمیل کند، اما بعد از کار کردن با آن می توانید از مزایای مالی و اقتصادی آن منتفع شوید. برای ثبت برند به این شکل نیاز به داشتن شرایط و گذارندن مراحلی هستید که در ادامه آورده شده اند.

 

ثبت برند خارجی در ایران

 

  • ثبت برند خارجی زیر نظر کنوانسیونی انجام می شود که بعد از سوء استفاده هایی که برخی از سودجویان از برندها و علامت های تجاری در تمام دنیا داشتند، شکل گرفته است. در این کنوانسیون توافق نامه ای به امضای اعضای آن رسیده است که قوانین و مقرراتی برای ثبت برند در آن تعیین شده است.
  • این توافق نامه را با نام مادرید می شناسند که به همراه پروتکل های الحاقی آن به صورتی تهیه شد که با مدیریت سازمان جهانی ثبت برند به کشورهایی از سراسر جهان اجازه می داد تا با پذیرفتن آن به کشورهای متحد و موافق در این توافق نامه ملحق شوند.
  • برای ثبت برند در ایران به این نکته توجه داشت باشید که ایران نیز این توافق نامه را به امضا رسانده است. در واقع، ایران نیز همراه با کشورهای دیگر این اجازه را به صاحبان برندها و کسب و کارها می دهد که بعد از ثبت برند در کشور خود، با ارسال درخواستی از حمایت قانونی بین المللی ثبت برند نیز برخوردار شوند.
  • با توجه به بالا بودن تعداد کشورهایی که عضو این توافق نامه هستند، مشخص می شود که بیشتر کشورهای دنیا آن را امضا کرده اند. به این ترتیب، بیشتر برندهای مشهور تحت حمایت جهانی هستند و نمی توانید آنها در ایران به نام خود ثبت کنید، مگر این که شرایط خاصی وجود داشته باشد.

 

ثبت برند خارجی در ایران
ثبت برند خارجی در ایران

 

شرایط ثبت برند خارجی

 

برای ثبت برند خارجی در ایران باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • شرط اول این که از زمان ثبت برند حتی در کشور صاحب اصلی آن سال ها گذشته باشد. در واقع، برند دیگر اعتباری نداشته باشد و صاحب آن نیز هیچ تمایلی به تمدید آن نداشته باشد. در این شرایط است که می توان با استعلام برند آن را با نام خود در ایران و به شکل بین المللی به ثبت رساند.
  • شرط دوم این که بر طبق قراردادهای قانونی حق استفاده از برند به شما داده شده باشد. این حق ممکن است شامل حق استفاده از طبقه های خاصی از برند یا همه آنها باشد.
  • شرط سوم این که اگر شما یک شخص حقیقی با حقوقی هستید، باید بر طبق قرارداد توانسته باشید برند را از صاحب اصلی آن بخرید و در این صورت است که می توانید آن را در ایران و یا به شکل بین المللی با ارائه مدارک و مستندات کافی به نام خود ثبت کنید.
  • شرط چهارم هم مربوط به اجاره کردن برند است که به همراه توافق نامه ای معتبر از شرکت مادر امکان پذیر است و در طی آن می توان در مدت زمان مشخص از برند استفاده کرد.
  • شرط بعدی ثبت شعبه یا نمایندگی قانونی از شرکت صاحب برند در ایران است که باید مطابق با قوانین تجاری کشور صورت گیرد.

 

مراحل ثبت برند خارجی

 

برای ثبت برند خارجی در کشور ما نیاز است مانند ثبت برندهای ایرانی مراحلی طی شود. مراحل ثبت آن به شرط داشتن توافق های لازم مثل قرارداد معتبر خرید، اجاره نامه استفاده از آن، خرید بخشی از برند یا دریافت حق استفاده از آن طی قراردادی معین مانند ثبت برندهای دیگر در اداره مالکیت معنوی انجام پذیر است. بدون ثبت برند اجازه استفاده از آن ممکن نیست و برای این کار باید مدارک لازم تهیه و اداره مالکیت معنوی ارسال شود و فرایند ثبت به طور کامل انجام گیرد.

در مواردی که برند به علت ثبت شعبه یا نمایندگی در ایران برای ارائه خدمات خاص مورد استفاده قرار گیرد، نیاز به ثبت شدن در ایران ندارد. در ضمن، استفاده از برندهای خارجی بدون مجوز خلاف قانون است و صاحب برند می تواند از طریق مراکز قضایی شکایت خود را پیگیری کند. البته محصولات تقلبی و غیر اصل بسیاری در بازار وجود دارند که نام و نشان برندهای مشهور روی آنها دیده می شود.

اگر قصد ثبت برند خارجی در ایران را دارید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید و آیا اصلاً شرایط این کار را دارید یا نه، می توانید به نشانی https://sabtorotbe.ir/ مراجعه کنید و تمام سؤال های خود درباره ثبت برند را از متخصصان و کارشناسان حاضر در این مجموعه که سال ها است در این زمینه مشغول فعالیت هستند، بپرسید.

 

مدارک لازم شرایط و مراحل ثبت برند
مدارک لازم شرایط و مراحل ثبت برند
5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان