تمدید رتبه مشاور

 

تمدید رتبه مشاور
تمدید رتبه مشاور

 

شرایط و ضوابط ثبت درخواست تمدید رتبه مشاور

 

یکی از مهم ترین چالش ها برای شرکت های فنی تمدید رتبه مشاور است. اما بهتر است قبل از بررسی شرایط تمدید رتبه مشاور و مدارک مورد نیاز برای آن، کمی در مورد وظیفه یک مشاور و اهمیت رتبه آن توضیح دهیم.

 

مشاور فنی، به چه کسی گفته می شود؟

مشاور شرکت فنی مهندسی شخصی است که وظیفه دارد روند اجرای پروژه ها را بررسی کند. در واقع یک مشاور نقش ناظر را بر پروژه دارد. رتبه بندی مشاوران در واقع میزان تخصص و تجربه آن ها را مشخص می کند. هر چقدر توان علمی و تجربه یک مشاور بیشتر باشد و شرکت آن از تجهیزات ارزیابی بهتری برخوردار باشد، رتبه بهتری به وی تعلق می گیرد. یک مشاور با رتبه بالا، می تواند مسئولیت پروژه های بسیار مهم و بزرگ را به عهده بگیرد. در واقع رتبه تعیین کننده درجه اعتماد به مشاور است.

 

تاثیر رتبه مشاور در فعالیت های آن:

مشاور هایی با رتبه های بسیار بالا، علاوه بر اینکه قادر به پذیرش پروژه های سنگین هستند ، می توانند با دولت نیز همکاری داشته باشند. دولت با استخدام این دسته از مشاوران توانمند، از دانش و توانایی آن ها در پروژه های بسیار بزرگ استفاده می کند. علاوه بر این ها مشاوران رتبه ۱، که دانش و تجربه بسیار زیادی دارند، می توانند به عنوان  مشاور پروژه های بین المللی برگزیده شوند. همینطور دریافت وام و تسهیلات بانکی برای مشاوران دارای رتبه های بالا، بسیار راحت تر است. در واقع رتبه مشاور، نماد اعتمادی برای وی محسوب می شود.

 

مدارک مورد نیاز جهت تمدید رتبه مشاور
مدارک مورد نیاز جهت تمدید رتبه مشاور

 

نحوه رتبه بندی مشاور فنی

با مطالعه موارد ذکر شده در بالا، متوجه اهمیت اخذ رتبه مشاور خواهید شد، اما بهتر است کمی نیز در مورد نحوه رتبه بندی شرکت توضیح دهیم. سازمان معاونت و نظارت راهبردی، یک سامانه تحت عنوان (ساجات) برای تعیین رتبه مشاوران طراحی کرده است. طبق دستورالعمل ها، متقاضیان با ارائه مدارک مربوط به رزومه خود، تعیین رتبه می شوند. به طور کلی ۳ رتبه برای مشاوران فنی اختصاص داده شده است. بالاترین رتبه، رتبه ۱ است که به توانمندترین مشاوران کشور اختصاص داده می شود. کم ترین رتبه نیز، رتبه ۳ است که مشاوران دارای حداقل شرایط، آن را دریافت می کنند.

بعد از کسب رتبه های ۳ و ۲، مشاوران باید در تلاش برای ارتقا رتبه خود باشند. همانطور که گفتیم ارتقا رتبه مشاور تاثیر فراوانی بر جذب سرمایه، رشد تجارت و افزایش اعتبار شرکت دارد. اما گاهی اوقات شرکت بنابر دلایلی قادر به پیشرفت و ارتقا رتبه نیست. در این مواقع باید ۶ ماه قبل از پایان انقضای رتبه فعلی، شخص درخواست تمدید رتبه دهد. درخواست تمدید رتبه در سامانه ساجات ثبت می شود و شرایط متقاضی توسط این سامانه مورد بررسی قرار می گیرد. به صورت کلی هر رتبه ای که به مشاوران اعطا می شود فقط ۲ سال انقضا دارد. صاحبان تمام رتبه ها برای تمدید رتبه فعلی خود باید درخواست تمدید رتبه دهند. در غیر این صورت رتبه فعلی منقضی می شود و باید دوباره درخواست اخذ رتبه ثبت شود.

 

مدارک لازم برای تمدید رتبه مشاور

 

  1. مدارک اثبات رسمی بودن شرکت: ثبت شرکت باید کاملا رسمی و مطابق با قوانین موجود باشد. متقاضیان تمام مدارکی را که رسمی بودن ثبت شرکت را نشان می دهند، باید در سامانه ساجات بارگذاری کنند.
  2. قرارداد های چند ساله شرکت و پروژه های پذیرفته شده باید در این سامانه ثبت شوند.
  3. اظهارنامه های مالیاتی شرکت
  4. رزومه هیئت مدیره شرکت ( هر چند نفر که باشند) باید در این سامانه بارگذاری شود.
  5. اطلاعات مربوط به مدارک شناسایی و مدارک تحصیلی مدیران باید در این سامانه بارگذاری شوند.
  6. گواهی مربوط به سوابق بیمه باید طبق قوانین مشخص شده در این سامانه ثبت شوند.
  7. هر چه توان علمی هیئت مدیره شرکت بیشتر باشد احتمال پذیرفته شدن درخواست تمدید رتبه بیشتر است. در واقع میزان پروژه های پذیرفته شده توسط شرکت و سختی و مشقت کار، هرچقدر که بیشتر باشد احتمال تمدید رتبه مشاور افزایش می یابد.

 

قوانین و ضوابط تمدید رتبه مشاور
قوانین و ضوابط تمدید رتبه مشاور

 

قوانین و ضوابط تمدید رتبه مشاور

 

  1. به طور کلی طبق قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، ۷ نوع شرکت قابل ثبت در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد. شرکت متقاضی تمدید رتبه، نباید نوع خود را تغییر داده باشد. در غیر این صورت مشمول قانون تمدید رتبه نخواهد شد.
  2. شرکت می تواند تغییراتی را در زیر ساخت های خود داشته باشد. اما این تغییرات نباید به گونه ای باشند که در نتیجه آن ها نوع شرکت عوض شود.
  3. می توان تغییراتی در اعضای هیئت مدیره شرکت ایجاد کرد. اما باید ۵۰ درصد از اعضای امتیاز آور شرکت، ثابت باشند. در صورت تغییر اعضای امتیاز آور احتمال تمدید رتبه مشاور از بین می رود.
  4. اگر بودجه شرکت دچار ضعف بحرانی شده باشد، ممکن است درخواست تمدید رتبه رد شود.
  5. اگر شرکت قصد تعویض اعضای امتیازآور را داشته باشد، باید افراد مناسبی را جایگزین آن ها کند. یعنی رزومه اشخاص مذکور باید شایسته رتبه کسب شده باشد و حداقل ۲ پروژه به اتمام رسیده در کارنامه خود داشته باشند.

 

5/5 - (2 امتیاز)
مشاوره رایگان