اخذ رتبه ۳ مشاور مقاوم‌سازی ، مدارک و شرایط لازم اخذ رتبه ۳ مشاور مقاوم‌سازی

اخذ رتبه 3 مشاور مقاوم‌سازی
اخذ رتبه ۳ مشاور مقاوم‌سازی

 

اخذ رتبه ۳ مشاور مقاوم‌سازی

 

اخذ رتبه ۳ مشاور مقاوم‌سازی با گسترش جوامع و افزایش ساخت و ساز، حفظ ایمنی مردم بیش از پیش مورد توجّه قرار گرفت. از یک سو افزایش تقاضا سبب تلاش برای تسریع عملیات ساختمانی و بعضاً نادیده گرفتن برخی اصول ایمنی شد. از سوی دیگر تراکم بالای ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ هشدار بزرگی برای اتفاقاتی مانند زلزله بود. در نتیجه مقاوم‌سازی بنا چه در مرحله ساخت و چه به صورت فرایند اصلاحی مورد توجّه قرار گرفت.

به دلیل نیاز موجود، شرکت‌های فراوانی به عنوان شرکت مشاور مقاوم‌سازی فعالیت می‌کنند. امّا اهمّیت و ضروت این حوزه سبب شده تا به ویژه برای پروژه‌های مهم، محدودیتی در نظر گرفته شود. در نتیجه تنها شرکت‌های مشاوری که موفق به اخذ رتبه مشاور از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شوند اجازه حضور در چنین پروژه‌هایی خواهند داشت. این سازمان با همکاری متخصصین هر حوزه به ارزیابی شرکت‌های متقاضی رتبه پرداخته و بر اساس عواملی چون میزان پرسنل متخصص، سابقه کاری شرکت، امکانات و توان مالی آن نسبت به صدور رتبه اقدام می‌نماید.

اخذ رتبه ۳ به معنای کسب کمترین امتیاز لازم و اخذ رتبه ۱ به معنای کسب بالاترین امتیاز در میان شرکت‌های مشابه است. ما در این مطلب ابتدا به بررسی ضرورت مقاوم‌سازی پرداخته و سپس شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه مشاور مقاوم‌سازی را بیان می‌کنیم.

 

دلایل رتبه ضرورت مقاوم‌سازی

 

  • خطای اجرایی

در بسیاری از موارد اجرای بنا توسط پیمانکار غیر متخصص و عدم نظارت کافی سبب بروز خطای سهوی یا عمدی هنگام ساخت می‌شود. در نتیجه بنا از مقاومت کافی برخوردار نخواهد بود و نیاز به اصلاح و بازسازی دارد.

  • خطای طراحی

گاهی عامل تضعیف سازه در هنگام طراحی رخ داده و در محاسبات و برآوردهای نقشه سازه خطای اساسی وجود دارد.

  • تغییر کاربری و افزایش بارگذاری

بدیهی است که طراحی ساختمان بر اساس برآورد اوّلیه از میزان بارگذاری آن است. اگر پس از طراحی، میزان بارگذاری افزایش یابد بر طبق اصول مهندسی، سازه مقاومت کافی نخواهد داشت.

  • تغییرات آئین‌نامه

بدیهی است که بروز حوادث گوناگون در گذر زمان اطلاعات بشر را در زمینه مقاوم‌سازی بنا افزایش داده است. بنابراین ممکن است ساختمانی که در گذشته مطابق قوانین زمان خود احداث شده باشد هم‌اکنون و مطابق با قوانین آئین‌نامه جدید از مقاومت کافی برخوردار نباشد.

 

حوزه کاری شرکت مشاور مقاوم‌سازی

 

در حوزه تخصصی عمران، مقاوم‌سازی سازه به منظور افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای وارده و عوامل محیطی صورت می‌گیرد. این امر از یک سو با هدف کاهش خطرات ناشی از زلزله با روش‌های ساده، در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن انجام می‌شود. از سوی دیگر با هدف مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر عوامل محیطی صورت می‌گیرد. بنابراین حوزه کاری شرکت‌های مشاور مقاوم‌سازی بسیار گسترده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

انجام مطالعات ارزیابی زلزله، تهیه طرح‌های بهسازی، تهیه جزئیات اجرایی، نظارت بر اجرای طرح، برآورد هزینه طرح‌های مقاوم‌سازی، تدوین دستورالعمل‌‌های فنی، بازنگری دستورالعمل‌های فنی، تهیه شناسنامه فنی، تولید نرم‌افزارهای تخصصی و . . .

 

مدارک لازم اخذ رتبه 3 مشاور مقاوم‌سازی
مدارک لازم اخذ رتبه ۳ مشاور مقاوم‌سازی

 

مدارک و شرایط لازم اخذ رتبه ۳ مشاور مقاوم‌سازی

 

در زمینه اخذ رتبه مشاور، رشته مقاوم‌سازی در گروه تخصص‌های مشترک قرار می‌گیرد. مانند تمامی رشته‌ها، اخذ رتبه مشاور نیازمند تأیید صلاحیت مطابق قوانین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. قوانین عمومی که برای اخذ رتبه تدوین شده برای تمامی حوزه‌های تخصصی مشترک است که ما در مطلب “اخذ رتبه مشاور” به تفصیل این موضوع را شرح دادیم. تفاوت موجود در میان رشته‌های تخصصی مختلف در مورد رشته تحصیلی و سوابق حرفه‌ای پرسنل شرکت مشاور است.

بعد از پروسه ثبت شرکت یکی از عوامل امتیازآور برای شرکت‌های مشاور جهت اخذ رتبه بالاتر حضور افراد متخصص در شرکت است. به منظور ارزیابی دقیق این امر در نظام رتبه‌بندی شرکت برای رشته‌های مختلف ضریب اولویت در نظر گرفته شده است. در نتیجه در هر حوزه کاری هرچه افراد متخصص در رشته‌هایی با ضریب اولویت ۱ در شرکتی بیشتر حضور داشته باشند امتیاز آن شرکت بالاتر خواهد بود.

 

آشنایی با ضریب اولویت رشته‌ها در اخذ رتبه ۳ مشاور مقاوم‌سازی

  1. ضریب اولویت ۱: سازه، زلزله
  2. ضریب اولویت ۲: سازه، زلزله، راه و ساختمان، عمران
  3. ضریب اولویت ۳: ژئوتکنیک، مکانیک خاک، مکانیک سنگ، مکانیک جامدات، عمران(محیط زیست)

 

مراحل اخذ رتبه ۳ مشاور مقاوم‌سازی

 

تقاضای اخذ رتبه مشاور باید در سایت Sajat.mporg.ir ثبت شود. پس از ثبت‌نام و دریافت نام کاربری، مدارکی از متقاضی درخواست می‌شود که باید در همین سامانه بارگذاری شوند. کارشناسان مربوطه مدارک را بررسی کرده و در صورت تأیید ارسال پرونده فیزیکی شرکت در دستور کار قرار می‌گیرد. در صورت تأیید نهایی متقاضی باید برای طی آخرین مراحل به صورت حضوری به سازمان مراجعه کند. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده عبارتند از:

  • مشخصات مدیرعامل
  • مشخصات شرکت
  • مشخصات محل شرکت(مطابق با آخرین آگهی شرکت)
  • تعهدنامه منع مداخله کارکنان دولت
  • مشخصات سهام‌داران شرکت
  • مشخصات اعضای هیئت مدیره
  • اطلاعات مربوط به گواهی رتبه قبلی(در صورت وجود)
  • تقاضای رتبه‌بندی در جدیدترین سربرگ شرکت
  • مشخصات پرسنل امتیازآور شرکت
  • اطلاعات مربوط به سوابق کاری و پروژه‌های قبلی شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت با تأیید سرممیز مالیاتی

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان