اخذ رتبه ۳ مشاور محیط زیست ، مدارک و شرایط اخذ رتبه ۳ مشاور محیط زیست

 

اخذ رتبه 3 مشاور محیط زیست
اخذ رتبه ۳ مشاور محیط زیست

 

اخذ رتبه ۳ مشاور محیط زیست

 

اخذ رتبه ۳ مشاور محیط زیست در فعالیت به عنوان مشاور محیط زیست یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر مورد توجّه ویژه قرار گرفته است. بی‌توجهی به محیط زیست و عوارض آن بسیاری از کشورها را درگیر نموده است. امروزه اغلب افراد به این باور رسیده‌اند که حمایت از محیط زیست در حقیقت برای حفظ سلامت بشر ضروری است. لذا بر اساس همان اصل پیشگیری بهتر از درمان از خدمات مشاوران محیط زیست برای پیشگیری از مشکلات آتی استفاده می‌شود.در اجرای طرح‌های عظیم توسعه نیز مطالعات زیست محیطی جهت پیشگیری از نابودی منابع طبیعی ضرورت دارد.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای کمک به کارفرمایان در انتخاب اصلح و نیز موفقیت طرح‌های عظیم دولتی، نظام رتبه ‌بندی شرکت ‌ها را تدوین نموده است. بر این اساس شرکت‌های متقاضی شرکت در معاملات مهم دولتی و خصوصی باید ابتدا برای اخذ رتبه مشاور اقدام نمایند. این رتبه که بیانگر سطح کاری شرکت است در بازه ۱ تا ۳ صادر می‌شود. برای برترین شرکت‌ها با بالاترین امتیاز، رتبه ۱ مشاور و برای شرکت‌هایی با حداقل امتیاز ممکن، رتبه ۳ مشاور صادر می‌شود.

ارزیابی شرکت‌ها با همکاری کارشناسان هر حوزه صورت می‌گیرد تا شائبه‌ای در این زمینه ایجاد نشود. وجود پرسنل متخصص با رزومه پربار یکی از مهم‌ترین عوامل امتیازآور برای شرکت‌های مشاور است. در کنار آن، سابقه کاری حرفه‌ای و رضایت کارفرمایان قبلی از عملکرد شرکت نیز بسیار مؤثر است. البته برای تشخیص توان فنی و مالی شرکت، کلیه تجهیزات و امکانات شرکت اعم از امکانات عمومی و فنی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. زیرا رتبه مشاور در حقیقت دانش فنی و توان شرکت برای پذیرش پروژه‌های مختلف را نشان می‌دهد و کارفرمایان با اعتماد بر این رتبه پروژه خود را به شرکت مشاور مربوطه می‌سپارند.

 

شرح فعالیت مشاور محیط زیست

 

مطالعات زیست محیطی مربوط به آب، خاک و هوا، شناخت و پیشگیری آلودگی محیط زیست، چاره‌اندیشی برای رفع آلاینده‌ها، بازسازی محیط زیست، ارزیابی زیست محیطی، بازیافت مواد و انرژی، پایش محیط زیست (آب، خاک، هوا)، رفع و کاهش آلودگی محیط زیست، توسعه تکنولوژی پاک، صرفه‌جویی در انرژی و مواد، مدیریت پسماند، تنوع زیستی، مدیریت زیست محیطی

 

مدارک و شرایط اخذ رتبه ۳ مشاور محیط زیست

 

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اخذ رتبه مشاور چندین گروه تخصصی و نیز یک گروه تخصص‌های مشترک تعیین نموده است. تمامی شرکت‌های مشاور در هریک از گروه‌های فوق باید شرایط عمومی تأیید صلاحیت کارشناسی را دارا باشند. این شرایط عمومی به تفصیل در مطلب”اخذ رتبه مشاور” بیان شده است.

امّا در محاسبه امتیاز هر شرکت، گروه تخصصی آن شرکت اهمیت ویژه‌ای دارد. این امتیاز از طریق فرمول‌های خاصی محاسبه می‌شود که در “آیین‌نامه اجرایی تأیید صلاحیت مشاوران” در سایت Sajat.mporg.ir موجود است.  بر اساس این ضوابط، تخصص نیروی انسانی، سوابق حرفه‌ای شرکت، ساختار مدیریتی و تجهیزات فنی و توان مالی در کسب امتیاز شرکت مؤثرند. در این میان در ارزیابی تخصص پرسنل شرکت، امتیاز خاصی برای رشته تحصیلی افراد در نظر گرفته شده است.

به این صورت که رشته‌هایی که بیشترین ارتباط را با حوزه کاری شرکت دارند دارای اولویت ۱ و مابقی دارای ضریب اولویت ۲ و ۳ هستند. در نتیجه حضور افرادی با مدارک تحصیلی در این رشته‌ها امتیازآور و گاهی ضروری است. به عنوان مثال در هر شرکت مشاور، حداقل افراد متخصص در رشته‌هایی با ضریب اولویت ۱ مشخص شده است.

 

آشنایی با ضریب اولویت رشته‌های تحصیلی در گروه مشاور محیط زیست

  1. ضریب اولویت ۱: اکولوژی، مدیریت محیط زیست
  2. ضریب اولویت ۲: مهندسی شیمی، پتروشیمی، نفت، هیدروژئولوژی
  3. ضریب اولویت ۳: صنایع، جغرافیا، نقشه‌برداری، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS)، کارتوگرافی، ژئومورفولوژی

 

مدارک و شرایط اخذ رتبه 3 مشاور محیط زیست
مدارک و شرایط اخذ رتبه ۳ مشاور محیط زیست

 

مراحل اخذ رتبه ۳ مشاور محیط زیست

 

تقاضای اخذ رتبه مشاور باید در سامانه Sajat.mporg.ir ثبت شود و از همین سامانه پیگیری‌های لازم صورت گیرد. در ابتدا باید مطابق روال تعیین شده در سامانه متقاضی با ورود اطلاعات خاصی در سامانه ثبت‌نام کرده و نام کاربری دریافت کند. با دریافت نام کاربری متقاضی می‌تواند با تکمیل فرم‌های مربوطه و بارگذاری مدارک مورد نظر در سامانه پرونده الکترونیکی خود را تکمیل کند. این پرونده توسط کارشناسان مربوزه به دقّت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در صورت وجود تناقض یا نقص مدارک در پرونده از طریق همین سامانه اطلاع‌رسانی می‌شود. پس از رفع نواقص و دریافت تأیید کارشناسی پرونده الکترونیکی باید برای جمع‌آوری و ارسال پرونده فیزیکی اقدام شود. در آخرین مرحله ار متقاضی درخواست می‌شود برای صدور رتبه به صورت حضوری مراجعه کند. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده عبارتند از:

  • مشخصات مدیرعامل
  • مشخصات شرکت
  • مشخصات محل شرکت(مطابق با آخرین آگهی شرکت)
  • تعهدنامه منع مداخله کارکنان دولت
  • مشخصات سهام‌داران شرکت
  • مشخصات اعضای هیئت مدیره
  • اطلاعات مربوط به گواهی رتبه قبلی(در صورت وجود)
  • تقاضای رتبه‌بندی در جدیدترین سربرگ شرکت
  • مشخصات پرسنل امتیازآور شرکت
  • اطلاعات مربوط به سوابق کاری و پروژه‌های قبلی شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت با تأیید سرممیز مالیاتی

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان