اخذ رتبه ۳ مشاور شهرسازی ، شرایط و مدارک لازم اخذ رتبه ۳ مشاور شهرسازی

 

اخذ رتبه 3 مشاور شهرسازی
اخذ رتبه ۳ مشاور شهرسازی

اخذ رتبه ۳ مشاور شهرسازی

 

اخذ رتبه ۳ مشاور شهرسازی در توسعه شهرهای بزرگ نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و طراحی سازمان یافته بخش‌های مختلف شهر است. از این رو ثبت شرکت مشاور شهرسازی و فعالیت در این حوزه بسیار کارآمد و پربازده است. مشاور شهرسازی طراحی و ساخت تمام بخش‌های شهر را به گونه‌ای هدایت می‌کند که بیشترین بازدهی را داشته باشد. در نظر گرفتن شاخص‌های اصولی مهندسی در کنار پیش‌بینی کارشناسی آینده و نیازهای آن، ضرورت حضور متخصصین شهرسازی را اثبات می‌کند. از سوی دیگر مشاوران شهرسازی با پروژه‌های عظیم و در واقع سرمایه‌های ملّی کشور سر و کار دارند.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای تشخیص صلاحیت شرکت‌های مشاور، نظام رتبه‌بندی شرکت‌های مشاور را تدوین نموده است. رتبه‌بندی شرکت‌ها کارفرمایان را در انتخاب برترین شرکت‌های متخصص و شرکت‌ها را در گسترش فعالیت‌ها، پیشرفت و عقد قراردادهای مهم یاری می‌کند. به عبارت ساده‌تر این سازمان با ارزیابی دقیق وکارشناسی به تأیید صلاحیت شرکت‌ها پرداخته و بر مبنای این ارزیابی، رتبه مناسب را برای ایشان صادر می‌کند. در مقابل، شرکت‌ها نیز برای دریافت مجوز ورود به مناقصات و معاملات مهم دولتی و خصوصی برای اخذ رتبه تلاش می‌کنند.

در فرایند اخذ رتبه عواملی از قبیل تخصص پرسنل، سوابق کاری شرکت، امکانات فنی و توان مالی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و امتیاز هر شرکت محاسبه می‌شود. بر حسب این امتیاز رتبه مشاور در بازه ۱ تا ۳ صادر می‌شود. اگر شرکتی حداقل امتیاز لازم برای تأیید صلاحیت را دریافت کند رتبه ۳ و اگر بالاترین امتیاز را کسب کند رتبه ۱ به او اعطا خواهد شد. البته شرکت‌هایی که رتبه ۳ مشاور را دریافت می‌کنند در آینده می‌توانند با ارتقاء سطح کیفی و کمّی کار خود برای ارتقاء رتبه بندی شرکت اقدام کنند.

 

شرح موضوع فعالیت مشاور شهرسازی:

 

انجام مطالعات و برنامه‌ریزی شهری، تهیه طرح‌های توسعه و عمران شهری، طر‌های هادی شهری، مطالعه و برنامه‌ریزی برای بخش‌های تاریخی شهری، ساماندهی صنایع و مشاغل مزاحم شهری، طرح‌های حفاظت از شهر در برابر حوادث، طرح جامع حریم شهری، طرح شهرهای جدید، طرح‌های موضوعی و موضعی شهری، طرح‌های ویژه مناطق آزاد

 

شرایط و مدارک لازم اخذ رتبه ۳ مشاور شهرسازی

 

کلیات قوانین رتبه‌بندی شرکت‌ها در قالب دو بخش عمومی و اختصاصی تدوین شده است. در بخش عمومی شرایط ابتدایی که تمامی شرکت‌های مشاور در هر حوزه کاری باید دارا باشند تا صلاحیت آنها مورد تأیید قرار گیرد بیان شده است. ما در مطلبی به نام “اخذ رتبه مشاور” به طور مشروح، شرایط عمومی را شرح دادیم. در بخش اختصاصی مهم‌ترین معیار، ارزیابی تخصص پرسنل شرکت است. به منظور ارزیابی کارشناسی برای حوزه‌های تخصصی مختلف، رشته‌های تحصیلی مرتبط و ضریب اولویت آنها معین شده است.

در این تقسیم‌بندی حضور افرادی با مدرک تحصیلی در رشته‌ای با ضریب اولویت ۱ امتیاز بیشتری برای شرکت خواهد داشت. در این زمینه ضوابط خاصی برای محاسبه امتیاز شرکت وجود دارد که در “آیین‌نامه تشخیص صلاحیت مشاوران” در سایت Sajst.mporg.ir به طور کامل بیان شده است. به دلیل پیچیدگی این ضوابط و فرمول‌های محاسبه امتیاز شرکت‌های مشاور از ذکر آن در این مطلب صرف‌نظر کردیم.

 

شرایط و مدارک لازم اخذ رتبه 3 مشاور شهرسازی
شرایط و مدارک لازم اخذ رتبه ۳ مشاور شهرسازی

 

آشنایی با ضریب اولویت رشته‌های حوزه تخصصی شهرسازی

 

حوزه‌تخصصی شهرسازی یکی از زیرشاخه‌های گروه معماری و شهرسازی به شمار می‌رود. به منظور افزایش بازدهی کار شرکت‌های مشاور شهرسازی، رشته‌های مرتبط با شهرسازی در سه گروه با ضریب اولویت متفاوت تقسیم شده‌اند. انتخاب اعضای شرکت مشاور شهرسازی از میان دانش‌آموختگان این رشته‌ها امتیاز شرکت و البته کارایی آن را  افزایش خواهد داد.

  • رشته‌های دارای ضریب اولویت ۱:

معماری، شهرسازی، طراحی شهری، برنامه‌ریزی روستایی، برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای

  • رشته‌های دارای ضریب اولویت ۲:

برنامه‌ریزی اجتماعی، برنامه‌ریزی حمل و نقل، جغرافیای شهری، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی

  • رشته‌های دارای ضریب اولویت ۳:

محیط زیست، اقتصاد شهری، مدیریت شهری، طراحی محیط و منظر، اقتصاد، زمین‌شناسی، نقشه‌برداری، GIS، باستان‌شناسی، جغرافیا، برنامه‌ریزی گردشگری

 

مراحل اخذ رتبه ۳ مشاور شهرسازی

 

ارائه درخواست اخذ رتبه مشاور در سایت Sajat.mporg.ir صورت می‌گیرد. در همین سامانه راهنمای کاملی برای نحوه ثبت‌نام و تشکیل پرونده الکترونیکی برای متقاضیان اخذ رتبه مشاور وجود دارد. حتّی شیوه بارگذاری مدارک و ترتیب آن نیز به تفصیل بیان شده است. البته به دلیل پیچیدگی کار بهتر است از افراد مجرب در زمینه خدمات ثبت شرکت ‌ها استفاده شود. تمام مراحل اخذ رتبه به صورت غیرحضوری انجام نمی‌شود.

پس از تأیید مدارک ارسالی در قالب پرونده الکترونیکی از متقاضی درخواست می‌شود پرونده فیزیکی خود را نیز برای سازمان ارسال نماید. در نهایت نیز متقاضی باید برای تکمیل کار و اخذ رتبه شخصاً حاضر شود. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده عبارتند از:

  • مشخصات مدیرعامل
  • مشخصات شرکت
  • مشخصات محل شرکت(مطابق با آخرین آگهی شرکت)
  • تعهدنامه منع مداخله کارکنان دولت
  • مشخصات سهام‌داران شرکت
  • مشخصات اعضای هیئت مدیره
  • اطلاعات مربوط به گواهی رتبه قبلی(در صورت وجود)
  • تقاضای رتبه‌بندی در جدیدترین سربرگ شرکت
  • مشخصات پرسنل امتیازآور شرکت
  • اطلاعات مربوط به سوابق کاری و پروژه‌های قبلی شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت با تأیید سرممیز مالیاتی

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان