چگونگی اخذ رتبه مشاور تاسیسات برق و مکانیک

اخذ رتبه مشاور تاسیسات برق و مکانیک
اخذ رتبه مشاور تاسیسات برق و مکانیک

 

اخذ رتبه مشاور تاسیسات برق و مکانیک

 

رشته های مهندسی برق و مهندسی مکانیک دو رشته پر اهمیت از میان رشته های فنی مهندسی هستند. با این حال دانش تخصصی این دو رشته تفاوت های اساسی با یک دیگر دارند. در مهندسی برق سرو کار متخصصین با جریان الکتریکی می باشد. اما در مهندسی مکانیک تلاش در جهت ساخت ابزارهایی برای مقابله با نیروهای طبیعی است. متخصصین این رشته ها می توانند در هماهنگی تاسیسات الکتریکی شهری، اتصال تلفن و شبکه های اینترنت، ساخت شبکه های آبرسانی و سیستم های سرمایشی و گرمایشی فعالیت کنند.

مهندسین برق و مکانیک، افزون بر فعالیت در زمینه ساخت و طراحی تجهیزات الکتریکی و مکانیکی می توانند به عنوان مشاور پروژه های فنی فعالیت کنند. متخصصین این دو رشته با تشکیل شرکت های متشکل از فارغ التحصیلان تاسیسات برق و مکانیک به نظارت بر پروژه های فنی می پردازند. شرکت های مشاور تاسیسات برق و مکانیک با نظارت بر روند انجام پروژه های الکتریکی، مکانیکی، سرمایشی گرمایشی، ارتباطات و اطلاعات و … منجر به انجام صحیح امورات فنی توسط شرکت های پیمانکاری می شوند.

 

شرکت های مشاور تاسیسات برق و مکانیک در چه زمینه ای فعالیت می کنند؟

شرکت های مشاور تاسیسات برق و مکانیک شرکت هایی متشکل از متخصصین رشته های برق و مکانیک هستند و بر نحوه عملکرد شرکت های پیمانکاری نظارت می کنند. همکاری با شرکت های مشاور موجب می شود هزینه کارفرمایان اتلاف نشود و با سرمایه گذاری صحیح و در زمان مناسب کار پایان یابد. اما موضوع چالش برانگیز این است که شرکت های مشاور تاسیسات برق و مکانیک همگی در یک رده بندی قرار ندارند. شرکت های مشاوری که در کار خود موفق و با تجربه هستند می توانند با موسسات دولتی نیز وارد همکاری شوند. در واقع دامنه فعالیت این شرکت ها محدود به کارفرمایان خصوصی نخواهد بود. این شرکت ها قادر هستند در پروژه های بین المللی نیز پیشنهاد همکاری دریافت کنند.

 

مدارک لازم اخذ گرید مشاور تاسیسات برق و مکانیک
مدارک لازم اخذ گرید مشاور تاسیسات برق و مکانیک

 

مراجعه به سامانه ساجات برای رتبه بندی شرکت های مشاور

سامانه ساجات، توسط سازمان برنامه ریزی و نظارت راهبردی برای رتبه بندی شرکت های مشاور تاسیسات برق و مکانیک تشکیل شده است. متقاضیان اخذ رتبه مشاور تاسیسات برق و مکانیک با ثبت اطلاعات خود در این سامانه، اقدام به دریافت رتبه خود می کنند. در این سامانه اطلاعات متقاضیان در ابتدا به صورت غیر حضوری بررسی می شود. در ادامه متقاضیانی که احتمال اخذ رتبه مشاور تاسیسات برق و مکانیک را دارند به صورت حضوری به مراکز تعیین شده فراخوانده می شوند. طبق پروتکل های سامانه ساجات، متقاضیان با توجه به رزومه خود در سه پایه رتبه بندی شرکت می شوند. رتبه ۱ مربوط به شرکت هایی با حداکثر امتیاز است. شرکت های مشاوری که حداقل شرایط لازم را دارند رتبه ۳ را دریافت می کنند.

 

مدارک مورد نیاز اخذ رتبه مشاور تاسیسات برق و مکانیک

 

  1. ثبت آخرین صورت جلسه سهامداران شرکت برای متقاضیان حقیقی و حقوقی: یعنی کپی برابر اصل مدارک باید در سامانه ساجات ثبت شوند.
  2. اگر قبلا رتبه ای اخذ کرده بودید و قصد شما از ثبت درخواست ارتقا رتبه است، باید یک گواهی معتبر از رتبه قبلی خود ارائه دهید.
  3. ارائه مشخصات دقیق از رزومه هیئت مدیره و سهامداران شرکت
  4. در درخواست اخذ رتبه شرکت، باید مدارک شناسایی هیئت مدیره و سهامداران شرکت در سایت ثبت شوند.
  5. برای سهامداران و متقاضیان مذکر کارت پایان خدمت الزامی است.
  6. اظهارنامه مالیاتی شرکت از جمله ترازنامه و جدول سود و زیان معاملات حتما باید ثبت شود.
  7. تعهدنامه ای که عدم دخالت کارمندان دولت را ضمانت می کند.
  8. ثبت سوابق کاری برای کارمندان رسمی شرکت
  9. پروژه های چند سال اخیر شخص حقیقی و حقوقی که نشان دهنده تجربه کاری متقاضی است.
  10. گواهی و مدارک مربوط به تامین اجتماعی ( سوابق بیمه مهندسین برق و مکانیک)
  11. آدرس محل اقامت و مشخصات دقیق افراد امتیاز آور برای شرکت
  12. آدرس محل اقامت و مدارک شناسایی دقیق سهامداران ۵ درصد و کمتر از آن در شرکت
  13. مدارکی که نشان می دهند ثبت شرکت به صورت رسمی انجام گرفته مثل: روزنامه رسمی، اساسنامه و تقاضانامه و …

 

شرایط لازم رتبه بندی شرکت های مشاور تاسیسات برق و مکانیک
شرایط لازم رتبه بندی شرکت های مشاور تاسیسات برق و مکانیک

 

شرایط لازم اخذ رتبه مشاور تاسیسات برق و مکانیک

 

شرکت های مشاور تاسیسات برق و مکانیک برای تشکیل کادر هیئت مدیره خود باید از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط مهندسی استفاده کنند. هر چه افراد بیشتری از هیئت مدیره شرکت تخصص مرتبط داشته باشند، احتمال کسب رتبه های بالاتر افزایش می یابد. به طور کلی دسته ای از شرایط و ویژگی ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی در کسب رتبه مشاور الزام آور نیست، اما وجود این ویژگی ها می تواند احتمال کسب رتبه را افزایش دهد. در ادامه به چند  مورد از این ویژگی ها می پردازیم:

  1. هر چه میزان اشخاص حقیقی دارای تحصیلات تکمیلی مثل ارشد و دکتری در هیئت مدیره شخص حقوقی بیشتر باشد، احتمال اخذ رتبه های بالا بیشتر خواهد بود.
  2. اگر اعضای هیئت مدیره شخص حقوقی متشکل از رتبه های برتر آزمون های ارشد و دکتری و المپیاد های علمی باشد، احتمال اخذ رتبه ۱ افزایش می یابد.
  3. شرکت در آزمون های ادواری و ارائه تحقیقات و مقاله های علمی می تواند شانس اخذ رتبه را افزایش دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان