چگونگی اخذ رتبه خدماتی اداره کار

 

اخذ رتبه خدماتی اداره کار
اخذ رتبه خدماتی اداره کار

 

اخذ رتبه خدماتی اداره کار

 

شرکت های خدماتی آن دسته از شرکت هایی هستند که در چند زمینه اعلام شده از از جانب دولت و نهاد های ذیربط بتوانند گواهی تایید صلاحیت کسب کنند. سازمان برنامه و بودجه و اداره کار رفاه و تعاون دو نهاد ارائه دهنده گواهی صلاحیت و ایمنی فعالیت هستند. در واقع این ۲ نهاد هستند که وظیفه تعیین و اخذ رتبه خدماتی اداره کار را بر عهده گرفته اند. گواهی و مجوز فعالیتی که به شرکت های خدماتی داده می شود بر اساس موضوع فعالیت مشخص شده از جانب شرکت ها است. یعنی کوچک و یا بزرگ بودن زمینه فعالیت شرکت در دریافت گرید و یا گواهی تایید صلاحیت نقشی ندارد.

 

منظور از شرکت خدماتی چیست؟

همانطور که گفتیم زمینه فعالیت شرکت های خدماتی و آن موضوعی که در اساسنامه به عنوان موضوع فعالیت درج شده است، نقش بسیار مهمی در تعیین رتبه شرکت دارد. بنابراین در ادامه تمامی مواردی که را شرکت می تواند با فعالیت در آن ها اخذ رتبه کند و گواهی تعیین صلاحیت دریافت کند مطرح خواهیم کرد. این موارد به شرح زیر هستند:

  • مراقبت و نگهداری و رسیدگی به فضای سبز و نگهداری از باغ محل مورد نظر
  • فعالیت هایی که در زمینه حمل و نقل و نقل و انتقالات انجام می شود. رسیدگی و مدیریت امور نقلیه.
  • بخش های خدمات رسانی شرکت همچون انتقال نامه مکتوب و اوتوماسیون، آبدارچی شرکت، امور مربوط به نظافت شرکت و پیش خدمتی
  • فعالیت هایی که در زمینه چاپ و تکثیر انجام می گیرد همچون کپی برداری، حروف چینی و سایر موارد مرتبط با این حرفه
  • فعالیت هایی که در زمینه بهره برداری از امکانات و تاسیسات انجام می شود.
  • فعالیت های مربوط به آشپزخانه که شامل طبخ غذا و تقسیم و توزیع غذا نیز می شود.
  • انجام تعمیرات و مراقبت و رسیدگی به کالاهای اداری و رفع نقص آن ها

 

نکات مهم در زمینه رتبه بندی شرکت های خدماتی اداره کار
نکات مهم در زمینه رتبه بندی شرکت های خدماتی اداره کار

 

نکات مهم در زمینه اخذ رتبه خدماتی اداره کار

 

  • یکی از مهم ترین اقداماتی که شرکت های خدماتی همگی قصد انجام آن را دارند، شرکت کردن در مناقصات است. تمامی شرکت هایی که قصد شرکت در مناقصات را دارند، باید گواهی تعیین صلاحیت از سازمان های کار تعاون و رفاه اجتماعی و یا سازمان برنامه و بودجه دریافت کنند.
  • اگر هر کدام از ۷ فعالیت مذکور در اساسنامه شرکت خدماتی ذکر نشده باشد شرکت نمی تواند گواهی تعیین صلاحیت و رتبه خدماتی اداره کار دریافت کند.
  • گواهی تعیین صلاحیتی که دریافت می شود تا ۳ سال معتبر و قابل استفاده است.
  • شخص حقوقی که گواهی تعیین صلاحیت دریافت کرده است، هر سال باید اقدام به تمدید این گواهی کند.
  • شخص حقوقی باید حتما مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشد.
  • کارشناس طبقه بندی مشاغل بعد از بررسی های لازم شخص حقوقی را در این طرح قرار می دهد.
  • رئیس هیئت مدیره باید گواهی دوره های آموزشی لازم را کسب کند.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه خدماتی اداره کار

 

  • گواهی صلاحیت شرکت های خدماتی باید ارائه شود.
  • کد پستی محل فعالیت شرکت باید ارائه شود.
  • آدرس دقیق محل سکونت باید ارائه شود.
  • تلفن ثابت شرکت و تلفن ثابت رئیس پروژه یا هیئت رئیسه باید ارائه شود.
  • اطلاعات آخرین اعضایی که به مدارک ثبت شرکت افزوده شده اند باید اضافه شود.
  • شماره تلفن اعضای اصلی شرکت باید ارائه شود.
  • فرم های لازم جهت ثبت درخواست باید ارائه شود.
  • دریافت گواهی طبقه بندی مشاغل از کارشناس طبقه بندی مشاغل

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه خدماتی اداره کار
مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه خدماتی اداره کار

 

رتبه خدماتی اداره کار

طبق آیین نامه های صادر شده از جانب نهاد های ذیربط شرکت های خدماتی اداره کار در بخش های مختلف باید امتیاز کسب کنند. در نتیجه این امتیاز های کسب شده باعث می شوند که شرکت رتبه دریافت کند. شرکت خدماتی اداره کار در بخش های مختلف از جمله بخش های خدماتی، پشتیبانی، امکانات و لوازم شرکت و افراد فنی و سایر کارشناسان امتیاز دریافت می کنند. مجموع امتیازات حاصل اگر از حداقل امتیاز های اعلام شده در آیین نامه های تعیین صلاحیت کمتر باشد شخص حقوقی نمی تواند رتبه دریافت کند. به طور کلی این شرکت ها در ۷ درجه رتبه بندی می شوند. بالاترین رتبه، رتبه ۱ است و پایین ترین رتبه، رتبه ۷ است.

 

حداقل امتیاز لازم جهت اخذ رتبه خدماتی اداره کار

  • حداقل امتیازی که از جانب سازمان ذیربط جهت دریافت رتبه ۱ لازم است ۱۲۵۰ می باشد و تعداد کار مجاز ۵ است.
  • حداقل امتیازی که از جانب سازمان ذیربط جهت دریافت رتبه ۲ لازم است ۱۰۵۰ می باشد و تعداد کار مجاز ۴ است.
  • حداقل امتیازی که از جانب سازمان ذیربط جهت دریافت رتبه ۳ لازم است ۸۵۰ می باشد و تعداد کار مجاز ۴ است.
  • حداقل امتیازی که از جانب سازمان ذیربط جهت دریافت رتبه ۴ لازم است ۶۵۰ می باشد و تعداد کار مجاز ۳ است.
  • حداقل امتیازی که از جانب سازمان ذیربط جهت دریافت رتبه ۵ لازم است ۴۵۰ می باشد و تعداد کار مجاز ۳ است.
  • حداقل امتیازی که از جانب سازمان ذیربط جهت دریافت رتبه ۶ لازم است ۲۵۰ می باشد و تعداد کار مجاز ۲ است.
  • حداقل امتیازی که از جانب سازمان ذیربط جهت دریافت رتبه ۷ لازم است ۷۵ می باشد و تعداد کاز مجاز ۲ است.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان