هزینه ثبت شرکت ، آیا نوع شرکت در هزینه ثبت شرکت تأثیرگذار است؟

هزینه ثبت شرکت
هزینه ثبت شرکت

 

هزینه ثبت شرکت

 

هزینه ثبت شرکت در ثبت شرکت نیز مانند هر فرایند اداری هزینه‌های خاص خود را دارد. هزینه مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها در قالب تعرفه‌های از پیش تعیین شده مشخص است. ولی برخی هزینه‌ها به صورت موردی محاسبه می‌شود. به عنوان مثال موضوع فعالیت شرکت و سرمایه آن در محاسبه برخی هزینه‌های ثبت شرکت تأثیرگذار هستند. علاوه بر آن به دلیل پیچیدگی مراحل اداری، شرکت‌های متعددی در زمینه ارائه خدمات ثبت شرکت فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها برای هریک از خدمات خود در زمینه ثبت شرکت کارمزد مشخصی دریافت می‌کنند. بنابراین هزینه نهایی ثبت شرکت برای متقاضی از مجموع تعرفه‌های اداره ثبت و کارمزد مؤسسات ثبتی حاصل می‌شود.

 

شرح هزینه‌های ثبت شرکت

 

  • هزینه حق‌الوکاله ثبت شرکت

مؤسسات ثبتی برای پیگیری امور ثبت شرکت مبلغی تحت عنوان حق‌الوکاله از متقاضی دریافت می‌کنند. این خدمات ثبت‌نام و ورود اطلاعات در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، تعیین نام شرکت، تعیین موضوع فعالیت شرکت، تنظیم اساس‌نامه و صورت‌جلسه هیئت مؤسسین تا مراحل ارسال پرونده فیزیکی شامل ارسال مدارک با پست سفارشی و در نهایت دریافت آگهی تأسیس شرکت را شامل می‌شود.

  • هزینه پست مدارک ثبتی

برای ارسال مدارک شرکت در قالب پرونده فیزیکی توسط پست هزینه‌هایی وجود دارد که در حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است. البته اگر از خدمات یکی از مؤسسات ثبتی استفاده کنید این هزینه جزو مواردی است که در قالب کارمزد یا حق‌الوکاله به شرکت پرداخت می‌کنید.

  • هزینه حق الثبت شرکت

پس از ارسال پرونده فیزیکی شرکت در فاصله زمانی یک هفته ثبت شرکت از طریق سامانه اطلاع‌رسانی می‌شود و پیش‌نویس آگهی ثبت شرکت نیز برای متقاضی ارسال می‌شود. متقاضی یا وکیل رسمی او با برگه پیش‌نویس آگهی باید به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کند. در این مرحله باید حق‌الثبت شرکت پرداخت شود که مبلغ اندکی است.

  • هزینه ابطال تمبر سرمایه شرکت

با دریافت آگهی تأسیس شرکت متقاضی باید از سامانه اداره ثبت، شماره تمبر سرمایه را دریافت کند. با این شماره باید به سایت اداره مالیات مراجعه کرده و هزینه آن را پرداخت کند. هزینه مالیات حق تمبر ۵/۰ در هزار سرمایه شرکت تعیین شده است.

  • هزینه انتشار آگهی تأسیس در روزنامه رسمی

ثبت شرکت بدون درج آگهی آن در روزنامه رسمی اعتباری ندارد. پس از دریافت آگهی تأسیس باید برای درج آن در روزنامه رسمی اقدام شود تا تمامی اطلاعات مربوط به شرکت منتشر شود. مانند هر آگهی دیگری هزینه آگهی تأسیس شرکت نیز با تعداد کلمات آگهی محاسبه می‌شود. بنابراین نوع شرکت، موضوع فعالیت شرکت و تعداد اعضای شرکت هر قدر بیشتر باشند هزینه آگهی نیز بیشتر خواهد بود.

در نظر داشته باشید روزنامه رسمی نام یک روزنامه خاص با کاربرد مشخص است. این روزنامه مانند سایر مطبوعات نیست و در دسترس عموم قرار ندارد. از روزنامه رسمی برای انتشار قوانین و مقررات، آگهی تأسیس شرکت‌ها، آگهی ثبت اختراعات، ثبت نام تجاری و . . . استفاده می‌شود.

  • هزینه انتشار آگهی تأسیس در روزنامه کثیرالانتشار

منظور از روزنامه کثیرالانتشار روزنامه‌ای با تیراژ بالا در سطح کشور است. در اداره ثبت چندین گزینه به عنوان روزنامه کثیرالانتشار معرفی می‌شود که از لحاظ هزینه تفاوت دارند. متقاضیان ثبت شرکت‌ می‌توانند به دلخواه یکی از آن موارد را انتخاب کنند. البته تعداد کلمات آگهی در روزنامه کثیرالانتشار نیز در محاسبه هزینه آگهی تأسیس لحاظ می‌شود.

 

آیا نوع شرکت در هزینه ثبت شرکت تأثیرگذار است؟
آیا نوع شرکت در هزینه ثبت شرکت تأثیرگذار است؟

 

آیا نوع شرکت در هزینه ثبت شرکت تأثیرگذار است؟

 

اصولاً تفاوتی برای هزینه ثبت انواع شرکت وجود ندارد. ولی مواردی که ممکن است ناشی از تفاوت نوع شرکت‌ها باشند در این موضوع تأثیرگذارند. به عنوان نمونه بخشی از هزینه ثبت شرکت بر مبنای سرمایه شرکت محاسبه می‌شود بنابراین هزینه تاسیس شرکت‌های مختلف با سرمایه‌های متفاوت یکسان نیست. تعداد اعضای شرکت، موضوع فعالیت شرکت، ضرورت دریافت مجوز فعالیت شرکت و مواردی از این دست نیز هریک می‌توانند در هزینه ثبت شرکت تأثیرگذار باشند.

 

چرا کارمزد مؤسسات ثبتی متفاوت است؟

تعیین قیمت برای ارائه خدمات کار دشواری است چون با امور فیزیکی مواجه نیستیم. مؤسسات ثبتی برای انجام فرایند اداری ثبت شرکت و صرفه‌جویی در زمان و هزینه متقاضی، کارمزد دریافت می‌کنند. بدیهی است اگر مؤسسه‌ای از افراد متخصص مانند وکیل حرفه‌ای دادگستری استفاده نکند و یا پرسنل مؤسسه تجربه کافی در این زمینه نداشته باشند به زیان متقاضی خواهد بود. ساده‌ترین اتفاق، به تأخیر افتادن تاسیس شرکت ، آیا نوع شرکت در هزینه ثبت شرکت تأثیرگذار است؟ و گرفتاری در بوروکراسی اداری است. بنابراین تفاوت قیمت مؤسسات ثبتی مختلف به دلیل تفاوت در تجربه و تخصص آنهاست.

 

ثبت شرکت در چند روز انجام می‌شود؟

 

در حالت عادی صفر تا صد ثبت شرکت در مدّت ده روز قابل انجام است. البته این موضوع در شرایطی است که در طی ۷ روز به مرحله دریافت آگهی تأسیس برسد. بنابراین اگر در حین ارسال مدارک و اطلاعات اشتباه، تناقض یا نقصی وجود داشته باشد زمان بیشتری لازم است. زیرا پرونده اصلاح شده باید دوباره ارسال شده و مورد تأیید قرار گیرد. به عنوان نمونه مواردی از قبیل اظهارنامه، اساس‌نامه و صورت‌جلسه مجمع عمومی باید مطابق نمونه مورد تأیید اداره ثبت تنظیم شود در غیراینصورت تأیید نمی‌شود. به همین خاطر است که استفاده از خدمات مؤسسات ثبتی معتبر توصیه می‌شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان