ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

ثبت شرکت مختلط غیرسهامی
ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

 

نحوه ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

 

ثبت شرکت مختلط غیرسهامی در عنوان شرکت مختلط برای شرکت‌هایی به کار می‌رود که همه شرکای آن جایگاه مشابهی ندارند. یعنی مسئولیت و حدود اختیارات شرکا متفاوت است. به طور کلی برای تأسیس شرکت مختلط غیرسهامی دو گروه شریک وجود دارند:

  • شرکای ضامن

برای راه‌اندازی یک شرکت مختلط غیرسهامی وجود حداقل یک شریک ضامن ضروری است. شریک یا شرکای ضامن در واقع تأمین‌کننده سرمایه شرکت هستند. آنها به صورت تضامنی مسئولیت تمام تعهدات شرکت را برعهده می‌گیرند.

  • شرکا با مسئولیت محدود

گروه دوّم شریکان در این گونه شرکت‌ها دارای مسئولیت محدود هستند. شرکا با مسئولیت محدود حق دخالت در امور اجرایی شرکت را ندارند. این افراد تنها می‌توانند بر امور شرکت نظارت داشته باشند.

 

شرایط ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

 

  • حضور حداقل یک شریک ضامن و یک شریک با مسئولیت محدود برای تشکیل این شرکت ضروری است.
  • تنظیم شرکت‌نامه بین شرکا اوّلین گام تأسیس شرکت مختلط غیرسهامی محسوب می‌شود.
  • تدوین اساس‌نامه شرکت که در آن نحوه اداره امور شرکت و حقوق و اختیارات شرکا تعیین می‌شود.
  • تعیین مدیریت شرکت که باید با شرکای ضامن باشد. البته در صورت رضایت شرکای ضامن، امکان انتخاب یکی از شرکا با مسئولیت محدود نیز برای مدیریت وجود دارد.
  • اگر یکی از شرکا با مسئولیت محدود معامله‌ای انجام دهد مسئولیت او در برابر تعهدات این معامله تضامنی خواهد بود. مگر آنکه در معامله مذکور او به عنوان نماینده شرکت معرفی شده باشد.
  • شرکا با مسئولیت محدود، حق نظارت کامل بر امور شرکت را دارا هستند. بنابراین ایشان باید به کلیه اسناد، مدارک و دفاتر شرکت دسترسی داشته باشند.
  • شرکا با مسئولیت محدود بدون رضایت سایر شرکا نمی‌توانند تمام یا بخشی از سهام خود را به شخص ثالثی واگذار کنند.

 

کاربرد شرکت مختلط غیرسهامی

 

در حقیقت این نوع شراکت تنها در موارد خاصی کارایی دارد. به عنوان مثال افراد نخبه که ایده خلاقانه‌ای برای تولید کالا یا خدمات جدیدی دارند می‌توانند از این قالب استفاده کنند. آنها با یافتن فرد یا افراد سرمایه‌دار می‌توانند ایده خود را به مرحله تولید برسانند. البته جلب اعتماد متقابل در این شراکت کار آسانی نیست. به همین خاطر موارد ثبت شرکت مختلط غیرسهامی بسیار محدود است. امّا در صورتی که هر دو طرف صادقانه عمل کنند این شراکت یک معامله دو سر سود است. از یک سو اختراع تازه‌ای به مرحله تولید می‌رسد و مخترع کسب درآمد خواهد داشت. از سوی دیگر و در صورت کارایی محصول، سود فراوانی نصیب شریک ضامن می‌شود. این امر در توسعه اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی نیز تأثیر بسزایی دارد.

 

طریقه تقسیم سود در شرکت مختلط غیرسهامی

توافقات مصوب که در شرکت‌نامه یا اساس‌نامه ذکر شده مبنای تقسیم سود در شرکت است. اگر قواعد مشخصی برای این امر تعیین نشده باشد تقسیم سود بر مبنای سهم‌الشرکه صورت می‌گیرد. در این زمینه تفاوتی بین شرکای ضامن و شرکا با مسئولیت محدود نیست. البته زمانی تقسیم سود بین شرکا انجام می‌شود که نقصان سرمایه برای شرکت ایجاد نشود.

 

انتخاب نام شرکت مختلط غیرسهامی

 

به طور کلی برای انتخاب نام شرکت قوانین خاصی وجود دارد:

  • نام شرکت باید لغتی فارسی و معنادار باشد.
  • نام شرکت باید مفهوم مناسبی داشته باشد و خلاف عرف نباشد.
  • در نام شرکت باید عنوان “مختلط غیرسهامی” وجود داشته باشد.
  • در نام شرکت باید حداقل نام یکی از شرکای ضامن وجود داشته باشد.
  • نام شرکا با مسئولیت محدود نباید در نام شرکت باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط غیرسهامی
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

 

  • ارائه فهرست اسامی اعضای شرکت
  • شرکت‌نامه رسمی با امضای تمام شرکا
  • اساس‌نامه شرکت با امضا و تأیید تمام شرکا
  • گواهی مدیر شرکت در مورد تعهد پرداخت سرمایه شرکت و حداقل پرداخت یک سوم از سرمایه شرکت.
  • صورت‌جلسه اوّلین مجمع عمومی مؤسسین شرکت
  • مجوز فعالیت شرکت (در صورت نیاز)
  • مدارک احراز هویت اعضای شرکت
  • گواهی عدم سوء‌پیشینه تمام اعضای شرکت
  • اطلاعات کامل در مورد آدرس محل شرکت

 

مراحل ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

 

  • در مرحله اوّل، متقاضی ثبت شرکت که ممکن است وکیل قانونی شرکت باشد باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کند.
  • در این سامانه باید اطلاعات درخواستی تکمیل شده و مدارک مورد نظر بارگذاری شود.
  • تکمیل فرم انتخاب نام شرکت با تعیین پنج نام به ترتیب اولویت نیز در این مرحله صورت می‌گیرد.
  • پس از بارگذاری مدارک، کارشناسان اداره ثبت به بررسی این مدارک می‌پردازند.
  • پس از تأیید مدارک توسط اداره ثبت، تأییدیه پذیرش اینترنتی دریافت می‌شود.
  • در این مرحله کلیه مدارک باید از طریق اداره پست ارسال شود.
  • در باجه‌های پستی باید مدارک در پاکت‌های مخصوص اداره ثبت شرکت ‌ها ارسال شود.
  • شماره مرسوله پستی نیز باید در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها وارد شود.
  • انجام آخرین مراحل ثبت شرکت‌ها باید به صورت حضوری انجام شود.
  • پس از تکمیل پرونده متقاضی یا وکیل شرکت باید در اداره ثبت شرکت ‌ها حاضر شود.
  • چاپ آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی آخرین مرحله این فرایند است.

 

 

4.2/5 - (5 امتیاز)
مشاوره رایگان