ثبت شرکت حسابداری

 

ثبت شرکت حسابداری
ثبت شرکت حسابداری

 

مراحل ثبت شرکت حسابداری

 

ثبت شرکت حسابداری یا هر عنوان مشابه دیگر یکی از ارکان شرکت‌های تجاری به شمار می‌رود. اساس موفقیت یک فعالیت اقتصادی بر ایجاد تعادل بین هزینه و درآمد و یا به عبارتی دخل و خرج یک شرکت است. بنابراین برای پیشبرد امور شرکت و موفقیت در تجارت، نقش مدیر امور مالی و حسابدار در هر شرکتی اهمیت ویژه‌ای دارد. در امر حسابداری علاوه بر دانش، تعهد و صلاحیت حسابدار نیز در انتخاب و استخدام او بسیار تأثیرگذار است. لذا شرکت‌های بزرگ ترجیح می‌دهند امور حسابرسی شرکت خود را به حسابداران رسمی یا یک مؤسسه قانونی حسابرسی بسپارند. برای ثبت شرکت حسابرسی رسمی نیاز به شرایط، مدارک و مجوزهایی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

اخذ مجوز برای ثبت شرکت حسابرسی

 

در کشور ما مرجع رسمی امور مرتبط با حسابداری و تشخیص صلاحیت حسابداران، جامعه حسابداران رسمی ایران است. هر حسابداری برای اخذ عنوان حسابدار رسمی باید در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران شرکت کند. برای تأسیس مؤسسه حسابداری و به خصوص ثبت شرکت حسابداری نیز اخذ مجوز از جامعه حسابداران رسمی ایران ضرورت دارد.

 

خدمات شرکت حسابرسی

مشاوره حسابداری، تنظیم اظهارنامه مالیاتی، تنظیم حسابرسی دفاتر، انبارگردانی، گزارش خرید و فروش فصلی، تنظیم بودجه سالیانه، تنظیم گزارشات قیمت تمام شده، کنترل اسناد مالی، بایگانی اسناد حسابداری و … از جمله خدماتی است که یک شرکت حسابداری ارائه می‌دهد.

 

شرایط ثبت شرکت حسابداری

 

در ابتدا لازم است بدانید برای انجام فعالیت حسابداری می‌توان در قالب شرکت حسابداری یا مؤسسه حسابداری آغاز به کار کرد. کارکرد مؤسسه و شرکت در قانون تاسیس شرکت ‌ها و نیز از لحاظ معافیت مالیاتی، متفاوت است. لذا پیش از هرگونه اقدامی نسبت به تفاوت این دو آگاهی یافته و بنا به قوانین موجود در مورد فعالیت خود تصمیم‌گیری کنید.از سوی دیگر تاسیس شرکت حسابداری در دو قالب ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت با مسئولیت محدود امکان‌پذیر است. برای ثبت چنین شرکت‌هایی در حالت عادی سرمایه اولیه یک میلیون ریال کفایت می‌کند.

ولی برای شرکت در مناقصه‌های بزرگ یا دریافت ضمانت بانکی، حداقل سرمایه شرکت باید مطابق با نظر کارفرما یا بانک باشد. بهتر است این موضوع را در زمان تاسیس شرکت  در نظر بگیرید تا بعدها دچار مشکل نشوید.برای ثبت شرکت حسابرسی لازم است حداقل یکی از اعضای شرکت دارای کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترای حسابداری باشد. بازرسین شرکت حسابرسی نیز نباید ارتباط خویشاوندی با اعضای شرکت داشته باشد. حضور افرادی که در دولت، مجلس، شورای شهر یا قوه قضائیه پستی دارند در میان اعضای شرکت حسابداری غیرقانونی است.

انتخاب نام شرکت حسابرسی نیز که در همان مراحل اولیه صورت می‌گیرد اهمّیّت زیادی دارد. برای انتخاب نام شرکت، علاوه بر قوانین رایج مانند فارسی و معنادار بودن اسم، باید مسائل مربوط به برندینگ را نیز در نظر بگیرید. در مرحله اوّل باید نام شرکت‌های حسابداری ثبت شده را بررسی کنید تا نام شرکت شما تکراری یا مشابه آنان نباشد. در مرحله بعدی باید انتخاب یک نام کوتاه را در اولویت قرار دهید تا برای برندینگ ، ثبت برند و راه‌اندازی سایت با مشکل روبرو نشوید.

 

<yoastmark class=

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت حسابداری سهامی خاص

 

  • برای ثبت شرکت سهامی خاص باید حداقل ۳ نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره و دو نفر به عنوان بازرس معرفی شوند.
  • در ثبت شرکت سهامی خاص باید ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت نقداً پرداخت شود.
  • فرم اقرارنامه برای ثبت شرکت حسابرسی
  • مدارک احراز هویت و مدارک تحصیلی تمامی اعضای شرکت
  • گواهی عدم سوء‌پیشینه برای تمام اعضای شرکت

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت حسابداری با مسئولیت محدود

 

  • برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حضور دو نفر به عنوان اعضای شرکت کفایت می‌کند.
  • تعهد پرداخت کامل سرمایه اوّلیه شرکت
  • فرم اقرارنامه برای ثبت شرکت حسابداری
  • مدارک احراز هویت و مدارک تحصیلی تمام اعضا
  • گواهی عدم سوء‌پیشینه برای تمام اعضای شرکت

 

در همین مرحله اوّل باید چندین نام منتخب برای شرکت حسابداری نیز به ترتیب اولویت تحویل داده شود.

 

در مرحله بعد و در صورت کامل بودن مدارک فوق باید اساس‌نامه شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود. تنظیم اساس‌نامه شرکت باید مطابق نمونه‌های موجود که بر اساس قوانین ثبت شرکت‌ها تدوین شده‌اند انجام شود. نمونه اساس‌نامه برای شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود و یا مؤسسه متفاوت است.

پس از آن، اوّلین مجمع عمومی شرکت تشکیل شده و سمت افراد در شرکت انتخاب می‌شود. صورت‌جلسه این مجمع نیز باید پس از امضا توسط تمام اعضا برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود.

پس از تکمیل فرم اینترنتی ثبت شرک حسابداری در سایت اداره ثبت شرکت‌ها این مدارک از طریق پست برای این سازمان ارسال می‌شود. این مدارک توسط کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها بررسی شده و در صورت تأیید متقاضی یا وکیل قانونی او به این سازمان فراخوانده می‌شود. درج آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور، آخرین مرحله از روند قانونی ثبت شرکت‌ است. پس از آن باید برای تشکیل پرونده دارایی شرکت و اخذ کد اقتصادی اقدام شود.

 

 

3.2/5 - (39 امتیاز)
مشاوره رایگان