ثبت شرکت بازرگانی، شرایط و مدارک مورد نیاز برای تاسیس شرکت بازرگانی

 

ثبت شرکت بازرگانی
ثبت شرکت بازرگانی

 

شرایط ثبت شرکت بازرگانی

 

ثبت شرکت بازرگانی یعنی مجموعه اقدامات بازرگانی شامل داد و ستد، توزیع، صادرات و واردات کالا توسط سازمان‌ها و شرکت‌های بازرگانی صورت می‌گیرد. بنابراین طیف گسترده شرکت‌های بازرگانی نقش مهمی در معادلات اقتصادی جامعه دارند. با توجه به مصرف گرایی جامعه و تنوع کالاهای مورد نیاز مردم، امور بازرگانی در سطح کلان معمولاً درآمد بسیار خوبی دارد. لذا بر طبق پرونده‌های موجود در اداره ثبت شرکت‌ها تقاضا برای تاسیس شرکت بازرگانی بسیار زیاد است. ثبت شرکت و آغاز فعالیت قانونی آن منوط به درج عنوان امور بازرگانی به عنوان موضوع فعالیت شرکت در اساس‌نامه شرکت است.

 

موضوع فعالیت شرکت بازرگانی

خرید و فروش، واردات و صادرات و توزیع انواع کالاهای مجاز بازرگانی در زمره فعالیت شرکت بازرگانی قرار دارد. موضوع فعالیت یا به عبارتی نوع کالای مورد معامله در مراحل ثبت شرکت بازرگانی تفاوت چندانی ندارد. امور بازرگانی مرتبط با انواع کالا از قبیل کالاهای الکترونیکی، تأسیساتی، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و . . . توسط شرکت‌های بازرگانی انجام می‌شود. در سطوح بالاتر فعالیت‌هایی نظیر ترخیص کالا در گمرکات، شرکت در مناقصات، گشایش اعتبارات و ال‌سی، اخذ وام و تسهیلات، اخذ نمایندگی مجاز از شرکت‌های معتبر خارجی و شرکت در نمایشگاه نیز توسط شرکت‌های بازرگانی صورت می‌گیرد.

به عبارت دیگر هر گونه فعالیت بازرگانی منوط به تاسیس شرکت بازرگانی و دریافت کارت بازرگانی می‌باشد.

 

ثبت شرکت چندمنظوره بازرگانی

 

برای ثبت شرکت بازرگانی می‌توان از قالب شرکت‌های چندمنظوره مدیریتی بازرگانی نیز استفاده کرد. در چنین شرکت‌هایی در کنار امور بازرگانی، اهداف و فعالیت‌های دیگری نیز در موضوع فعالیت شرکت در اساس‌نامه ذکر می‌شود. ارائه خدماتی برای توسعه کسب و کارهای نو، شتاب‌دهنده و یا ارائه مشاوره بازرگانی و حقوقی از جمله این فعالیت‌هاست.

 

تعیین نام برای ثبت شرکت بازرگانی

در همان مراحل اولیه ثبت شرکت باید برای تعیین نام شرکت مطابق قوانین اداره ثبت شرکت‌ها اقدام نمود. بر طبق قانون ثبت شرکت‌ها، موضوع فعالیت شرکت و اهداف شرکت باید در نام شرکت گنجانده شود. عناوینی از قبیل صنعتی، خدماتی، مشاوره، حقوقی، مهندسی، تجاری، تولیدی و ساختمانی از جمله این عناوین هستند.

در نظر داشته باشید عناوین فوق جزو سیلاب‌های نام شرکت محسوب نمی‌شوند و به جز آنها باید سه سیلاب دیگر در نام شرکت استفاده شود. سایر قوانین کلی در مورد نام‌گذاری مانند انتخاب نام فارسی، با معنای مناسب و مطابق شئونات نیز باید رعایت گردد. مهم‌ترین نکته هنگام انتخاب نام شرکت این است که نام انتخابی نباید سابقه ثبت در کشور را داشته باشد.

 

شرایط ثبت شرکت بازرگانی

برای ثبت شرکت بازرگانی می‌توان از قالب‌های از پیش تعیین شده در قانون ثبت شرکت‌ها استفاده کرد. معمولاً برای تاسیس شرکت بازرگانی از دو قالب شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص استفاده می‌شود. این دو قالب تفاوت‌هایی از لحاظ تعداد اعضای شرکت و شیوه تقسیم سرمایه شرکت و مسئولیت اعضای شرکت وجود دارد.

 

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

  • برای ثبت شرکت سهامی خاص وجود حداقل سه نفر سهام‌دار الزامی است.
  • حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص در قانون ۱۰۰۰۰۰۰ ریال تعیین شده است.
  • مطابق قانون برای ثبت شرکت سهامی خاص باید در همان ابتدا حداقل ۳۵% سرمایه شرکت به صورت نقدی در حساب شرکت واریز شود.
  • در شرکت سهامی خاص تمام سهام‌داران مسئولیت مشترکی در قبال تعهدات شرکت دارند.

 

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • ثبت شرکت با مسئولیت محدود با حداقل دو عضو امکان‌پذیر است.
  • در شرکت با مسئولیت محدود هریک از اعضا به میزان سرمایه خود مشارکت دارند و مسئولیت آنها در قبال تعهدات شرکت نیز مطابق سهم آنهاست.
  • حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در قانون مشخص نشده ولی معمولاً همان ۱۰۰۰۰۰۰ ریال باید لحاظ شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت بازرگانی
مدارک مورد نیاز برای تاسیس شرکت بازرگانی

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت بازرگانی

 

  • مدارک احراز هویت و مدارک تحصیلی تمام اعضا شرکت
  • گواهی عدم سوء‌پیشینه و کارت پایان خدمت اعضای هیئت مدیره شرکت و بازرسان
  • اظهارنامه شرکت که توسط تمام اعضا تکمیل و امضا شده است (در دو نسخه)
  • اساس‌نامه شرکت که توسط تمام اعضای شرکت امضا شده است (در دو نسخه)
  • فرم تکمیل شده تعیین نام شرکت که در آن نام‌های منتخب شرکت به ترتیب اولویت مشخص شده است.
  • اصل گواهی بانکی در مورد پرداخت سرمایه شرکت در حساب شرکت
  • صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین شرکت با امضای تمام اعضا (در دو نسخه)
  • صورت‌جلسه هیئت مدیره شرکت با امضای تمام اعضا (در دو نسخه)
  • اصل وکالت‌نامه قانونی وکیل شرکت (در صورتی که وکیل، روند ثبت شرکت را دنبال می‌کند)

 

مراحل ثبت شرکت بازرگانی

 

روند ثبت شرکت‌ها در مورد اغلب انواع شرکت‌ها مشابه است. ابتدا باید با مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها و تکمیل اطلاعات مورد نیاز، تقاضای تاسیس شرکت را ارسال نمود. پس از ارسال اطلاعات و تشکیل مجمع مؤسسین شرکت و نیز جلسه هیئت مدیره سایر مدارک از طریق پست ارسال می‌شود. در صورت تکمیل پرونده و عدم وجود نقص در پرونده، متقاضی برای انجام آخرین مرحله  به اداره ثبت شرکت‌ها فراخوانده می‌شود. لازم به ذکر است پس از ثبت شرکت بازرگانی می‌توان برای دریافت کار اقدام نمود.

 

 

5/5 - (3 امتیاز)
مشاوره رایگان