رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه و اهمیت آن برای شرکت ها ، اقدامات لازم برای رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه

رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه و اهمیت آن برای شرکت ها

 

در این مقاله می‌ خواهیم سوالات رایج در رابطه با رتبه بندی شرکت ها و اخذ رتبه را شرح دهیم. سوال اول در رابطه اخذ می باشد. همه افراد در زمان رتبه بندی شرکت خود این سوال را می پرسند. که آیا گرید همان رتبه بندی می باشد یا خیر؟ توجه داشته باشید گرید همان رتبه بندی است و در واقع گواهی می باشد که صلاحیت شما را از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی نشان می دهد. اخذ گرید در واقع تاییدیه از سوی این سازمان برای شرکت شما است تا شما بتوانید در هر نوعی و موضوعی که شرکت خود را می چرخانید. با سازمان ها و ارگان های دولتی وارد معامله و قرارداد شوید. مسلماً اخیر باعث می شود. شما با قرارداد بستن با ارگان های دولتی که سود فراوانی را به دست آورید.

سوال بعدی در رابطه با اخذ رتبه می باشد. این سوال به این عنوان است که برای گرفتن و اخذ رتبه باید چه شرایطی را داشته باشیم؟ قبل از توضیح شرایط باید بگویم که اخذ گرید در واقع همان گرفتن رتبه ۵ می باشد. به همین دلیل شما برای اخذ گرید باید دو مهندس را به عنوان مدیر عامل و هیئت مدیره در شرکت خود داشته باشد که هر کدام از آنها به مدت ۳ الی ۷ سال سابقه کار در شرکت های رتبه برتر را داشته باشند. اما شرکت‌هایی که از این شرایط بی بهره هستند نمی توانند موفق به اخذ رتبه گرید شوند.

 

اقدامات لازم برای رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه
اقدامات لازم برای رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه

 

اقدامات لازم برای اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت

 

سوال بعدی در رابطه با نحوه رتبه بندی شرکت است در این سوال پرسیده می‌شود که برای اخذ رتبه وقتی گرید باید چه اقداماتی را انجام دهیم و از کجا شروع کنیم؟ ما به شما توصیه می کنیم. قبل از هرگونه اقدامی به ثبت شرکت خود بپردازید. ثبت شرکت یک مقوله بسیار پیچیده و زمانبر است که حتی می تواند حدود چند ماه طول بکشد. به همین جهت شما بدون داشتن ثبت شرکت هرگز موفق به اخذ گرید و رتبه نخواهید شد. سوال بعدی در رابطه با رتبه بندی شرکت ها می باشد.

پیرامون این سوال پرسیده می‌شود که ثبت شرکت خود را چگونه انجام دهیم تا بتوانیم موفق به اخذ رتبه برتر شویم؟ همان طور که در مقاله های قبلی نیز به آن اشاره نمود. مهم ترین بخش ثبت شرکت انتخاب موضوع و هدف می باشد. لذا شما با توجه به موضوعی که دارید باید شرایط لازم برای رتبه بندی شرکت خود را نیز داشته باشید. از این رو شرکت هایی با سهامی خاص باید حداقل سه شریک داشته باشند که دو نفر آن ها دارای مدرک لیسانس یا کارشناسی باشد. جالب است بدانید که این شرایط برای سایر شرکت های نظیر:

  •  شرکت ‌های تعاونی
  • شرکت های پیمانکاری

و غیره.

متفاوت خواهد بود.

 

روش پرداختن به رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه

 

همانطور که گفته شد شما باید رتبه بندی شرکت خود را پله به پله انجام دهید. به همین جهت در توضیح نحوه رتبه بندی شرکت باید بدانید که شما ابتدا موفق به اخذ رتبه ۵ خواهید شد. به همین جهت بعد از ۴ سال می توانید این رتبه را ارتقا دهید. البته باید بدانید که اگر امتیاز شما نسبت به چهار سال گذشته افزایش یافته باشد. می‌ توانید این رتبه را ارتقا دهید. در غیر این صورت در رتبه قبلی باقی خواهید ماند و آن را تمدید می نمایید. در این میان شرکت های وجود دارند که می‌توانند مشاوران خوبی برای شما باشند.

مهمترین این شرکت ها شرکت ثبت رتبه نام دارد. شما با  توجه به شرکتی که می خواهید برای راهنمایی و مشاوره خود انتخاب کنید. دارای هزینه اخذ رتبه ۵ متفاوت خواهید بود. لذا شرکت های مشاور و راهنما مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت شما را معرفی می‌کنند تا شما در اسرع وقت این مدارک را جمع آوری کنید و در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بارگذاری نمایید.

 

رتبه بندی شرکت و اخذ رتبه و رشته های مرتبط

 

سوال بعدی در رابطه با رتبه بندی شرکت ها این است که چه کسی این رتبه ‌بندی را انجام خواهد داد. توجه داشته باشید که سازمان مدیریت و برنامه ریزی دارای کارشناسان حرفه‌ای و دقیق می باشد که با توجه به مدارک و سوابق بیمه و همچنین شرکت شما و فعالیتی که در سال‌ های گذشته داشته اید. به طور دقیق انتظارات شما را مورد بررسی قرار می ‌دهد و پس از آن شرکت هایی که دارای بیشترین رتبه را می باشند را با یکدیگر مقایسه می کنند و به رتبه بندی کردن شرکت ها می‌ پردازند. توجه داشته باشید این کارشناسان دارای ملاک های خاصی برای امتیاز گذاری شرکت ‌ها هستند زیرا هیچ گونه اجحافی در حق شرکت ها صورت نخواهد گرفت. برای مثال:

  1.  رشته های تحصیلی
  2. سوابق بیمه
  3. سابقه شرکت
  4.  فعالیت این شرکت ها

و غیره.

هرکدام دارای امتیازات خاصی می باشد. به طور کلی یک شرکت اگر تمام امتیاز و حداکثر امتیاز را کسب کند. امتیاز آن برابر با ۱۴۰۰ می باشد. از این رو شرکت های دیگر دارای امتیازات پایین تری نسبت به ۱۴۰۰ هستند و با توجه به امتیازی که دارند رتبه بندی خواهند شد.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان