اخذ رتبه ۵ نیرو ، مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه ۵ نیرو

اخذ رتبه 5 نیرو
اخذ رتبه ۵ نیرو

 

اخذ رتبه ۵ نیرو

 

اخذ رتبه ۵ نیرو در رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکاری به منظور شناسایی افراد توانمند در هر حوزه صورت می‌گیرد. بر طبق قوانین موجود پروژه‌های دولتی تنها به شرکت‌های پیمانکاری رتبه‌دار سپرده می‌شود. بنابراین اخذ رتبه پیمانکاری از یک سو سبب اثبات صلاحیت یک پیمانکار می‌گردد و از سوی دیگر زمینه دریافت پروژه‌های مهم را برای ایشان فراهم می‌سازد.

یکی از حوزه‌های تخصصی و مهم که پروژه‌های دولتی متعددی برای آن تعریف می‌شود حوزه نیرو است. در نظام رتبه‌بندی شرکت های پیمانکاری برای شرکت‌های فعال در این زمینه رتبه ۱ تا ۵ در نظر گرفته شده است. دریافت رتبه ۵ نیرو به معنای آن است که شرکت مربوطه حداقل شرایط لازم به عنوان پیمانکار نیرو را دارا می‌باشد. دریافت رتبه ۱ نیرو به معنای آن است که از لحاط کیفی و کمّی این شرکت در بالاترین سطح قرار دارد. بنابراین اخذ رتبه بالاتر ضامن موفقیت شرکت در اخذ پروژه‌های مهم دولتی است.

 

زمینه فعالیت شرکت پیمانکار نیرو

 

اصولاً هر شرکت پیمانکاری باید از دانش‌آموختگان و متخصصین در حوزه کاری خود بهره‌مند شود. هرچه حضور افراد متخصص در شرکت بیشتر باشد و یا رزومه پربارتری داشته باشند امتیاز شرکت برای اخذ رتبه نیرو افزایش می‌یابد. لذا باید اعضای شرکت به ویژه مدیران شرکت دارای تحصیلات مرتبط با حوزه نیرو باشند. رشته‌های تحصیلی مرتبط با حوزه نیرو عبارتند از:

مهندسی مکانیک، الکترومکانیک، الکتروتکنیک، مهندسی برق، مخابرات، ارتباطات، مدیریت پروژه، ابزار دقیق، مهندسی دریا و کشتی‌سازی

شرکت‌های پیمانکار نیرو نیز به طور کلی در دو گروه زیر فعالیت می‌کنند:

  • تولید نیرو
  • انتقال و توزیع نیرو

نمونه‌هایی از فعالیت شرکت‌های پیمانکار نیرو عبارت است از:

  • اجرای تأسیسات برقی و شبکه‌های برق
  • توزیع نیرو و انتقال آن
  • فعالیت در نیروگاه
  • پست‌های توزیع
  • الکترونیک عام و خاص

 

شرایط عمومی برای اخذ رتبه

 

قانون‌گذار برای تمام شرکت‌های پیمانکاری شرایط عمومی در نظر گرفته که در صورت رعایت آن، شرکت مجاز به دریافت رتبه خواهد بود. این امر برای اخذ رتبه ۵ نیرو نیز صدق می‌کند. شرکت پیمانکاری نیرو در کنار تجربه حرفه‌ای و توانایی فنی و مالی کافی برای اخذ رتبه باید موارد زیر را نیز در نظر داشت باشد.

عدم اشتغال نمایندگان مجلس و سایر مناصب دولتی در شرکت‌ پیمانکاری یکی از این شرایط است. در کنار آن، در اصول ۴۹ و ۱۴۱ قانون اساسی نیز مواردی به عنوان موارد ممنوعه برای شرکت‌های پیمانکاری معرفی شده که باید رعایت شود. در ضوابط ارزشیابی پمانکاران نیز موارد ممنوعه‌ای ذکر شده که باید رعایت شود. اگر شرکت دارای سوء‌سابقه‌ای در زمینه حرفه‌ای خود باشد صلاحیت لازم برای اخذ رتبه را نخواهد داشت.

 

شرایط لازم برای اخذ رتبه ۵ نیرو

 

  • شرکت باید با موضوع فعالیت نیرو در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد.
  • حداقل ۳/۲ اعضای هیئت مدیره شرکت باید دارای مدرک لیسانس باشند.
  • هیئت مدیره شرکت باید دارای یکی از شرایط زیر باشد:
  • یکی از اعضا باید دارای مدرک فنی مهندسی در رشته‌های حوزه نیرو بوده و در همین زمینه در یک شرکت رتبه‌دار حداقل ۷ سال سابقه کار داشته باشد. در اینصورت عضو دیگر هیئت مدیره با مدرک مهندسی مرتبط بدون سابقه کار نیز قابل پذیرش است.
  • حداقل دو نفر نیروی فنی مهندسی در رشته‌های حوزه نیرو در هیئت مدیره حضور داشته باشند که در یک شرکت رتبه‌دار دارای حداقل سه سال سابقه کار باشند. لازم به ذکر است ارائه مدارک پرداختی بیمه برای اثبات سوابق کار ضروری است.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه 5 نیرو
مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه ۵ نیرو

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه ۵ نیرو

 

برای شرکت پیمانکاری نیرو سهامی خاص این مدارک عبارتند از:

اساس‌نامه شرکت، اظهارنامه، روزنامه رسمی تأسیس شرکت و تغییرات آن

برای شرکت پیمانکاری نیرو با مسئولیت محدود این مدارک عبارتند از:

اسا‌س‌نامه شرکت، تقاضانامه، شرکت‌نامه، روزنامه رسمی تأسیس و تغییرات شرکت

  • تعیین محل استقرار شرکت

ارائه سند مالکیت و یا اجاره‌نامه رسمی ملک محل استقرار شرکت ضرورت دارد. توجه داسته باشید که آدرس و مشخصات ملک باید با اطلاعاتی که در مورد محل شرکت در روزنامه رسمی ذکر شده مطابقت داشته باشد.

  • مدارک احراز هویت اعضای شرکت

ارائه کپی شناسنامه، کارت ملّی، کارت پایان خدمت و عکس پرسنلی تمام سهام‌داران و اعضای هیئت مدیره شرکت ضروری است.

  • مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت

برای اخذ رتبه امتیازات گوناگونی اعم از امتیاز پرسنل، امتیاز تجربه حرفه‌ای، امکانات و توان مالی شرکت محاسبه می‌شود. رزومه تخصصی و پربار اعضای شرکت یکی از مهم‌ترین مواردی است که سبب افزایش امتیاز شرکت می‌شود. به همین خاطر علاوه بر کپی آخرین مدرک تحصیلی مدارک زیرنیز در مورد سوابق کاری اعضای شرکت باید ارائه شود:

  • سوابق بیمه: سوابق پرداخت بیمه مدرک مستندی برای سابقه کار اشخاص محسوب می‌شود. در نامه استعلام سوابق بیمه ذکر اطلاعات مهمی مانند تاریخ شروع، تاریخ پایان و نام شرکت‌هایی که پرداخت بیمه را انجام داده‌اند ضرورت دارد.
  • گواهی کار: علاوه بر سوابق بیمه اعضای شرکت باید به محل کار قبلی خود مراجعه کرده و گواهی اشتغال دریافت نمایند. تاریخ شروع و پایان همکاری باید حتماً در گواهی کار ذکر شود.
  • سربرگ رسمی شرکت (سه نسخه)
  • کپی آخرین صورت‌جلسه تغییر سهام شرکت
  • اظهارنامه مالیاتی و گزارش حسابرس رسمی
  • کپی تمامی قراردادهای ۱۵ سال اخیر شرکت به همراه مفاصاحساب
  • کد اقتصادی شرکت

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان