اخذ رتبه ۵ ساختمان ، مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه ۵ پیمانکاری ساختمان

اخذ رتبه 5 ساختمان
اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

اخذ رتبه ۵ ساختمان در سیستم رتبه‌بندی شرکت ‌ها به منظور درجه‌بندی شرکت‌های پیمانکار در رشته‌های مختلف صورت می‌گیرد. رتبه شرکت پیمانکار بیانگر تخصص، سابقه و توان آن شرکت است. لذا کارفرمایان می‌توانند به راحتی گزینه مورد نظر خود را از میان شرکت‌های مختلف انتخاب کنند. به همین دلیل اخذ رتبه برای شرکت در مناقصات بزرگ دولتی الزامی است. زیرا در این شرایط پرو‌ژه‌های مهم کشور به پیمانکاران شایسته محول می‌شود. رتبه ۵ ساختمان یا ابنیه بالاترین رتبه‌ای است که برای شرکت‌هایی که در زمینه ساخت ابنیه فعالیت می‌کنند صادر می‌شود.

 

کدام شرکت‌ها پیمانکار ابنیه و ساختمان محسوب می‌شوند؟

بر طبق قوانین موجود هر شرکتی که در زمینه ساخت ابنیه و ساختمان‌های عمومی فعالیت داشته و دارای گواهی صلاحیت پیمانکاری در رشته ابنیه باشد، پیمانکار ابنیه و ساختمان محسوب می‌شود. به عبارت دیگر برای دریافت رتبه ابنیه و ساختمان باید ابتدا اخذ رتبه پیمانکار در رشته سختمان اخذ شود. البته حیطه فعالیت این شرکت‌ها به احداث ساختمان محدود نمی‌شود و موارد زیر را نیز شامل می‌شود:

  • ساخت بناهای چوبی،فلزی، سنگی و آجری
  • اجرای سازه‌های ساختمانی
  • اجرای پیاده‌رو
  • اجرای محوطه‌های عمومی

چنین شرکت‌هایی در صورت اخذ رتبه می‌توانند در مناقصات پروژه‌های بزرگی مانند اجرای یک بنای دولتی یا خصوصی شرکت کنند. برای اخذ رتبه پیمانکاری ساختمان، امکانات، سابقه، قراردادهای قبلی و توان شرکت پیمانکار سنجیده می‌شود. کمترین رتبه پیمانکاری ۵ و بالاترین رتبه ۱ در نظر گرفته شده است. پس یک شرکت تازه‌کار حداقل باید شرایط اخذ رتبه ۵ ساختمان را داشته باشد تا بتواند برای اخذ رتبه اقدام کند.

 

شرایط اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

  • شرکت پیمانکار باید طبق روال قانونی و با موضوع فعالیت ابنیه و ساختمان به ثبت رسیده باشد.
  • هیچ سوء‌سابقه حرفه‌ای در پرونده شرکت وجود نداشته باشد.
  • مدیرعامل و حداقل ۳/۲ اعضای شرکت دارای مدرک لیسانس و بالاتر باشند.
  • در میان اعضای امتیازآور برای شرکت باید دو نفر دارای مدرک تحصیلی در یکی از رشته‌های عمرانی باشند. اگر یکی از این افراد حداقل ۷ سال سابقه کار با پرداخت بیمه داشته باشد نفر دوّم می‌تواند بدون سابقه کار نیز در ضرکت حضور داشته باشد. یا این که هر دو آنها دارای سه سال سابقه کار با بیمه باشند.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه 5 پیمانکاری ساختمان
مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه ۵ پیمانکاری ساختمان

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه ۵ پیمانکاری ساختمان

 

شرکت پیمانکاری ساختمان که در قالب سهامی خاص به ثبت رسیده باشد:

اساس‌نامه شرکت، اظهارنامه، روزنامه رسمی تأسیس شرکت و تغییرات آن

شرکت پیمانکاری ساختمان مه در قالب شرکت با مسئولیت محدود به ثبت رسیده باشد:

اسا‌س‌نامه شرکت، تقاضانامه، شرکت‌نامه، روزنامه رسمی تأسیس و تغییرات شرکت

  • تعیین محل استقرار شرکت

در این زمینه ارائه سند مالکیت و یا اجاره‌نامه رسمی ملک ضروری است. در ضمن آدرس و مشخصات ملک باید با اطلاعاتی که در مورد محل شرکت در آگهی تأسیس در روزنامه رسمی ذکر شده مطابقت داشته باشد.

  • مدارک احراز هویت اعضای شرکت

در این زمینه ارائه کپی شناسنامه و کارت ملّی تمام سهام‌داران و اعضای هیئت مدیره شرکت لازم است.

  • مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت

کپی برابر اصل مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت باید ارائه شود. در مورد اعضایی که سابقه کاری مفید در زمینه فعالیت شرکت دارند لازم است مدارک زیر که مؤید این سابقه کار هستند ارائه شود:

  • سوابق بیمه: برای دریافت مدارک سابق کار باید از شرکت بیمه استعلام شود. در نامه استعلام سوابق بیمه باید تاریخ شروع و تاریخ پایان قرارداد و نام شرکت‌هایی که پرداخت بیمه را انجام داده‌اند ذکر شود.
  • گواهی کار: اگر سابقه کاری فرد مرتبط با موضوع فعالیت شرکت است باید از شرکت‌های قبلی که فرد در آنجا مشغول به کار بوده گواهی سابقه کار اخذ کند. در این گواهی کار باید تاریخ شروع و پایان همکاری با هر شرکت ذکر شود.
  • سربرگ رسمی شرکت (سه نسخه)
  • کپی آخرین صورت‌جلسه تغییر سهام شرکت
  • اظهارنامه مالیاتی و گزارش حسابرس رسمی
  • کپی تمامی قراردادهای شرکت به همراه مفاصاحساب آنها
  • کد اقتصادی شرکت

 

مراحل اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

  • ثبت‌نام در سامانه ساجات به آدرس mporg.ir
  • بارگذاری اسناد و مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه
  • بررسی اسناد و مدارک ارائه شده توسط کارشناسان ساجات
  • تکمیل پرونده و اخذ تأیید کارشناسان ساجات
  • مراجعه حضوری به معاونت فنی عمرانی استانداری
  • در صورت تأیید مدارک رتبه صادر می‌شود.

 

تمدید رتبه ۵ ساختمان

 

رتبه ۵ ساختمان اعتباری ۴ ساله دارد. پس از آن اگر شرکت افت نکرده باشد و یا نوع فعالیت آن تغییر نکرده باشد می‌تواند برای تمدید رتبه خود اقدام نماید. منظور از عدم افت شرکت این است که اکثریت اعضای امتیازآور هنوز در شرکت حضور داشته باشند و شرکت دچار رکود نشده باشد. مطابق قانون تمدید رتبه ساختمان تنها دو بار امکان‌پذیر است. البته اگر در طول چهار سال شرکت توسعه یافته باشد و از نظر امتیازات مورد نیاز برای کسب رتبه پیشرفت کرده باشد بهتر است برای ارتقای رتبه شرکت اقدام شود.

 

 

مطلب پیشنهادی

ثبت برند و لوگو

ثبت برند و لوگو ، چند مزیت ثبت برند در ایران

    مزایای ثبت برند و لوگو در ایران   ثبت برند و لوگو مزایای …

Call Now Buttonمشاوره رایگان