اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی ، شرایط و مدارک لازم اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

اخذ رتبه 3 مشاور میراث فرهنگی
اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی در میراث فرهنگی هر کشور بخشی از سرمایه‌های ملّی آن محسوب می‌شود. حفظ و نگهداری و معرفی این آثار به جهانیان علاوه بر وظیفه‌ای ملّی می‌تواند به عنوان منبع کسب درآمد مورد توجّه قرار گیرد. شناسایی این میراث ارزشمند و مراقبت اصولی از آن نیازمند دانش و تخصص در این زمینه است. لذا افراد و شرکت‌های مشاور میراث فرهنگی نقش مهمی در این زمینه دارند. در همین راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با صدور رتبه مشاور میراث فرهنگی اقدام به ارزیابی آنها می‌نماید. به بیان دیگر پس از ثبت شرکت مشاور میراث فرهنگی می‌توان برای شرکت د مناقصات و معمالات دولتی در این زمینه برای اخذ رتبه مشاور میراث فرهنگی اقدام نمود.

در نظام رتبه‌بندی شرکت مربوطه از تمامی جوانب مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفته و در صورت احراز صلاحیت، رتبه‌ای از ۱ تا سه دریافت می‌نماید. اخذ رتبه ۱ مشاور میراث فرهنگی به معنای کسب بالاترین امتیاز در میان شرکت‌های مشابه و اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی به معنای کسب حداقل امتیاز برای تأیید صلاحیت است. در نطر داشته باشید حتّی کسب رتبه ۳ مشاور نیز برای یک شرکت گام مهمی در راستای جلب اعتماد کارفرمایان و افزایش سود و بازدهی شرکت خواهد بود.

 

شرایط و مدارک لازم اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای ارزیابی شرکت‌های مشاور از دانش متخصصین هر رشته استفاده می‌کند. لذا تخصص پرسنل شرکت و سوابق علمی و کاری ایشان در کسب امتیاز بالاتر بسیار مؤثر است. عملکرد شرکت در پروژه‌های قبلی و میزان توانایی و امکانات فنی و مالی شرکت نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار در امتیاز شرکت هستند. البته ابتدا شرایط عمومی برای احراز صلاحیت شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد که ما در مطلبی با عنوان “اخذ رتبه مشاور” به شرح آن پرداختیم. پس از آن برای محاسبه امتیاز نهایی شرکت از قوانین و فرمول‌های خاصی استفاده می‌شود که کمی پیچیده هستند. برای اطلاع از جزئیات این قوانین می‌توانید “آیین‌نامه تشخیص صلاحیت مشاوران” در سایت Sajat.mporg.ir را مطالعه کنید.

به طور کلّی می‌توان گفت مهم‌ترین عامل کسب امتیاز برای شرکت‌های مشاور، حضور افراد متخصص در همان حوزه کاری در شرکت است. لذا رشته‌های مرتبط با هر حوزه کاری تقسیم‌بندی شده و هری دارای ضریب اولویت خاصی هستند. ما در ادامه به بررسی حوزه‌های تخصصی و رشته‌های متربط با آن در زمینه میراث فرهنگی می‌پردازیم.

 

آشنایی با ضریب اولویت رشته‌ها در اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

شرکت‌های مشاور میراث فرهنگی در سه حوزه تخصصی زیر فعالیت می‌کنند:

  1.      الف) پژوهش‌های فرهنگی و معرفی
  2.      ب) حفاظت، مرمت، احیا و بهره‌برداری آثار و بناهای تاریخی-فرهنگی و محوطه‌های باستانی-تاریخی
  3.      ج) حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی

 

  • الف) حوزه تخصصی پژوهش‌های فرهنگی و معرفی

ضریب اولویت ۱: معماری، مرمت بناها و بافت‌های تاریخی، مرمت آثار تاریخی، باستان‌شناسی

ضریب اولویت ۲: فرهنگ و زبان‌های باستانی، انسان‌شناسی، دیرین‌شناسی، تاریخ، موزه‌داری، طراحی منظر،طراحی شهری، اقتصاد شهری

ضریب اولویت ۳: سازه-زلزله، معماری داخلی، برنامه‌ریزی شهری، برنامه‌ریزی روستایی، برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، محیط زیست، طراحی محیط، اقتصاد، راه و ساختمان-عمران، زمین‌شناسی، نقشه‌برداری، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، مردم‌شناسی، مهندسی کامپیوتر(نرم‌افزار)

 

  • ب) حوزه تخصصی حفاظت، مرمت، احیا و بهره‌برداری آثار و بناهای تاریخی-فرهنگی و محوطه‌های باستانی-تاریخی

ضریب اولویت ۱: معماری، مرمت بناها و بافت‌های تاریخی، مرمت آثار تاریخی، باستان‌شناسی

ضریب اولویت ۲: سازه-زلزله، معماری داخلی، زمین‌شناسی

ضریب اولویت ۳: برنامه‌ریزی شهری، برنامه‌ریزی روستایی، برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، محیط زیست، طراحی محیط، اقتصاد، راه و ساختمان-عمران، نقشه‌برداری، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، فرهنگ و زبان‌های باستانی، انسان‌شناسی، دیرین‌شناسی، تاریخ، موزه‌داری، طراحی منظر،طراحی شهری، اقتصاد شهری، تأسیسات-برق

 

  • ج) حوزه تخصصی حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی

ضریب اولویت ۱: معماری، مرمت بناها و بافت‌های تاریخی، طراحی شهری، برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای

ضریب اولویت ۲: باستان‌شناسی، برنامه‌ریزی شهری، برنامه‌ریزی روستایی، طراحی منظر، اقتصاد شهری، ترافیک، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، طراحی محیط

ضریب اولویت ۳: سازه-زلزله، تأسیسات-برق، محیط زیست، اقتصاد، راه و ساختمان-عمران، زمین‌شناسی، نقشه‌برداری، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی

 

شرایط و مدارک لازم اخذ رتبه 3 مشاور میراث فرهنگی
شرایط و مدارک لازم اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

مراحل اخذ رتبه ۳ مشاور میراث فرهنگی

 

شرکت‌های متقاضی اخذ رتبه مشاور باید از طریق سامانه الکترونیکی Sajat.mporg.ir برای ثبت تقاضای خود اقدام کنند. پس از طی مراحل ثبت‌نام در سامانه و دریافت نام کاربری باید مدارک مورد نیاز اخذ رتبه مشاور در همین سامانه بارگذاری شود. این مدارک که در راستای تأیید تخصص و سوابق کاری اعضای شرکت تعیین شده عبارتند از:

  • مشخصات مدیرعامل
  • مشخصات شرکت
  • مشخصات محل شرکت(مطابق با آخرین آگهی شرکت)
  • تعهدنامه منع مداخله کارکنان دولت
  • مشخصات سهام‌داران شرکت
  • مشخصات اعضای هیئت مدیره
  • اطلاعات مربوط به گواهی رتبه قبلی(در صورت وجود)
  • تقاضای رتبه‌بندی در جدیدترین سربرگ شرکت
  • مشخصات پرسنل امتیازآور شرکت
  • اطلاعات مربوط به سوابق کاری و پروژه‌های قبلی شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت با تأیید سرممیز مالیاتی

پس از بررسی کارشناسی مدارک و در صورت تأیید آنها باید برای جمع‌آوری و ارسال پرونده فیزیکی شرکت اقدام شود. در صورت عدم وجود تناقض یا نقص در پرونده از متقاضی درخواست می‌شود تا در سازمان حاضر شود. آخرین مراحل صدور رتبه مشاور میراث فرهنگی نیز به صورت حضوری انجام می‌شود.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره رایگان